سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در ۲۰ سپتامبر هیچ اتفاقی بجز تداوم زورگویی و انزوای بیشتر آمریکا رخ نخواهد داد، گفت: هیچ نشانه‌ای از همراهی اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌المللی با ادعای آمریکا در مورد بازگشت تحریم ها وجود ندارد.

۲۰ سپتامبر هیچ اتفاقی به‌جز انزوای بیشتر آمریکا رخ نمی‌دهد/ اجباری برای حضور در کلاسها نیست اما ارتباط بچه‌ها با مدرسه نباید قطع شود

قدس آنلاین: سخنگوی دولت با اشاره به تحولات و دیدارهای پر شمار دیپلماتیک مقامات کشورهای مختلف و نهادهای بین المللی با مقامات کشورمان اظهار داشت: در روزهای گذشته شاهد مرحله جدیدی درتوسعه تعاملات بین المللی بودیم و در سفر مقامات بلند پایه آژانس و کشورهای مختلف به تهران آثارخوبی دیدیم. از جمله اینکه شفافیت ایران مشخص شد.

وی با بیان اینکه این تحریک نشان از ناکامی ایالات متحده در ناکامی ویران کردن برجام و تهاجم به قانونگذاری و نظام بین‌المللی بود، گفت: به نظر می‌آید ملت‌ها و دولت‌ها در ماه‌های اخیر نظاره گر یورش آمریکا به مبنایی‌ترین اصول بین المللی بودند و آمریکا دوست و دشمنش را به یک اندازه تحقیر کرد  که این موضوع باعث انزوایشان شد.

ربیعی یا یادآوری اینکه وزیر خارجه آمریکا گفته قصد اعمال یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل را دارد، افزود:  بررسی ها نشان می‌دهد چیزی بر فشار تحریم های آمریکا که امروز اعمال می شود اضافه نخواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور تصریح کرد: تحریم‌های مرتبط با قطعنامه های ملغی شده پیشین شورای امنیت، در ذات خود تحریم های چندجانبه و بین المللی بودند و تلاش برای اعمال یکجانبه آن کاملاً بی معنا و مضحک بوده و فاقد هرگونه اثرگذاری است.

وی تاکید کرد: ما سیاست تعامل را کشورهای جهان و توسعه روابط تجاری با همسایگان و کشورهای منطقه را ادامه خواهیم داد. برنامه ریزی‌های دولت و وزارت خارجه که سبب انزوای آمریکا خواهد شد از این پس هم خبرهای خوب دیگری در برابر شرارت ها و فشارهای آمریکا خواهیم داشت.

ارتباط بچه ها با مدارس نباید قطع شود

سخنگوی دولت درباره دو انتقاد مطرح یکی نسبت به سکوت و اعلام موضع نکردن ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد بازگشایی مدارس و دوم بکار بردن واژه نظم پادگانی در مورد مدارس توسط رئیس جمهور، گفت:  شاید در بازنمایی اخبار،  نظام اطلاع رسانی ما به درستی عمل نکرد. ما باید روشنتر اطلاع رسانی می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور به موضوع گفتند اجباری برای رفتن به مدرسه نیست، خاطرنشان کرد:  تمام کارشناسان آموزشی و پرورشی معتقدند مدرسه باید باز شود زیرا عده‌ای نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند و این عدالت نیست و ماندن دراز مدت بچه ها در خانه هم باعث چاقی و عوارضی می‌شود و کودکان را در خطر قرار می‌دهد کما اینکه وزیر بهداشت گزارش داده است آسیب کرونایی بچه‌ها بیشتر در مورد کسانی بوده که دچار چاقی ماندن در خانه شدند.

ربیعی اظهار داشت: باز کردن مدارس تصمیم درستی بود و به نگرانی خانواده‌ها در مورد رفتن بچه ها به مدارس هم توجه شد. می‌توان از شبکه شاد و آموزش مجازی یا رادیو و تلویزیون برای آموزش استفاده کرد اما ارتباط با مدارس نباید قطع شود و در مدارس سفید می توانند در مدارس حضور یایند اما اجباری نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور اضافه کرد: در مورد تعبیری که گفته شد یعنی انضباط پادگانی، دو مفهوم وجود دارد. یکی اداره جامعه به صورت پادگانی که ما با این مفهوم مخالف هستیم و نظام جمهوری اسلامی ایران هم موافق آن نیست.  مفهوم دیگر  واژه  پادگانی نظم و انضباط است و به عنوان مثال استفاده می شود.  از این مفهوم هم برجسته سازی و هم بازنمایی مناسبی صورت نمی‌گیرد. ما هم عادت کرده این هر وقت یک مقام یا رئیس جمهور واژه ای را بکار می برد برجسته سازی و بازنمایی می کنیم.

دوگانه نان و کرونا کمک کرد توازن ایجاد کنیم

ربیعی درباره ایجاد دوگانه‌های همچون «نان و جان»، «دین و جان» و در روزهای اخیر «آموزش و جان» در سخنان رئیس جمهور هم گفت: بکار بردن واژه های دوگانه به ما کمک می کند تعادل بوجود آوریم و این رمز موفقیت ما است. کمک می کند که از افراط و تفریط جلوگیری کنیم.

یک عده ای ما را تا مرز تعطیلی تولید بردند. کشوری که با فشار اقتصادی روبروست به مصلحت است تعطیل شود. با این دوگانه ها به نقطه تعادل می ریسم و سیاستگذاری می‌کنیم که هم جان خفظ سود و هم تولید و آموزش و عزاداری و ... انجام شود.

رشد منفی کرونایی ما کمتر از دیگر کشورها بود

دیدیم که برخی کشورها محدودیت‌ها را بر داشتند و وارد موج سوم شدند. آخرین مورد دوگانه کرونا و عزاداری بود که به شکل خوبی برگزار شد و عزاداری رهبری به تنهایی یک نمونه بود. هیئت‌ها هم به خوبی عمل کردند.

در مورد دوگانه جا و نان زمانی ما ۱۷ درصد اجرای پروتکل داشتیم و امروز در تولید ۷۷ و در ادارات و بانک ها ۹۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می شود. رشد منفی که ما تجربه کردیم کمتر از دیگر کشورها بود و امسال علائم نشان می‌دهد احتمالا از رکود خارج شویم.هرگونه تحلیل شرایط بدون دیدن محدودیت های نفس گیر و طاقت فرسا تبیینی درست بدست نمی‌دهد. ما ناچاریم محدودیت ها را ببینیم.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:  همزمان با بازگشایی مدارس، مبارزه ای چند کرونایی دولت و ملت ما وارد مرحله جدیدی می شود. این یک مبارزه ساده نیست، مبارزه زندگی است، مبارزه برای بقای ملی است. ما هم باید آموزش را طبق روال همیشگی به پیش ببریم و هم امر سلامت و مراقبت از جان فرزندان خودمان را در صدر همه اولیت‌ها قرار دهیم. این یک آزمون ملی است ما در شرایط متفاوت با کشورهای دیگر قرار داریم. ما یک کرونا نداریم، دو کرونا داریم، کرونای تحریم، کرونایی که دولت ایالات متحده آمریکا مسئول آن است.

وی ادامه داد: یعنی کرونایی که از یک میانجی در حیات وحش جهش پیدا کرد و کرونایی که به شکل ویروسی تحریم و تروریسم اقتصادی و از مغز و از ذهنیت غلط و قلدر منشانه آمریکا سرچشمه گرفته است. به همین جهت مبارزه ملت ما برای حفظ بقای خود یک مبارزه مضاعف است.

بانک مرکزی به دنبال عملیات بازار باز برای مهار تورم

ربیعی درباره سازوکارها و طراحی مسیر کنترل تورم که رئیس کل بانک مرکزی از آن سخن گفته هم با بیان اینکه آنچه دکتر همتی از آن سخن گفته استفاده از تجربه دیگر کشورها و و یک دسته از سیاستهای جدید پولی و بانکی است، اضافه کرد: "عملیات بازار باز" محور اساسی این سیاست برای کنترل تورمی است. این سیاست با هدف گذاری تورم تلاش می کند از طریق عملیات بازار باز با خرید و فروش اوراق اسلامی خزانه در سود بین بانکی تاثیر گذاشته و از آن طریق بر نرخ تورم تاثیر داشته باشد. روش ۶۰ سال گذشته در کشورمان این سیاست نبوده است. 

تاثیر نقشه راه دولت بر زندگی مردم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که نقشه راه سال پایانی دولت دوازدهم چه تاثیری در زندگی و معیشت مردم خواهد گذاشت با بیان اینکه تفاسیر زیادی در مورد این نقشه صورت گرفته است، اظهار داشت: این برنامه اقتصادی از چند جهت تدوین شده است یکی تداوم بخشیدن و سرعت بخشیدن به برنامه‌هایی است که در ماههای اخیر طراحی و انجام شده است تا اثرگذاری آنها بیشتر شود.

وی افزود: بخش دیگر سیاستها و برنامه‌های جدیدی در حوزه اقتصادی است که تفاهم‌ها یا مصوبات و تصمیم‌های درون دولتی و اجازه‌ها در حال نهایی شدن است و به این سیاستها اضافه خواهند شد. بخشی هم توسط وزارت خارجه با هماهنگی دستگاه‌ها دنبال می‌شود که با لحاظ نمودن تحولات بین المللی بر ظرفیت‌های همسایگان و شرایط داخلی اقتصاد کشور، تهدیدهای آمریکا و فرصتها و قوتها به دنبال تامین درآمد ارزی است.

ربیعی گفت: در این مجموعه بخشی هم نگاهی است که به زندگی روزمره مردم و سرفصل معیشت دیده شده که حاوی چند برنامه جدید است و در زمان خودش اعلام خواهد شد. در مجموع این‌ها شاکله اصلی نقشه راه هستند.

همانطور که رهبری به برنامه های ۱۰۰ روزه تقسیم کردند ما می‌توانیم برنامه یکساله با ارزیابی‌های سه ماهه از آن استخراج کنیم.

مذاکرات با روسیه برای تولید واکسن

سخنگوی دولت درباره امکان تولید مشترک واکسن کرونا با روسیه و همچنین برنامه خرید واکسن هم با تایید انجام مذاکرات میان وزارت بهداشت با  نهادهای ذیربط تولید واکسن در روسیه گفت:  با کشورهای دیگر  فعال در این زمینه و سازمان بهداشت جهانی هم هم در حال تبادل اطلاعات هستیم 

در داخل هم حرکت یه مجموعه مختلف دولتی و دانش بنیاد برای تولید واکسن با موفقیت های همراه بوده است و برای خرید واکسن هم از منابع مختلفی اقدام شده که اگر نهایی شود اعلام خواهد شد.

دولت بر لایحه انتخاباتی خود اصرار دارد

ربیعی درباره سرنوشت لایحه جامع انتخابات و درخواست دولت برای اولویت و پیگیری این لایحه نیز با بیان اینکه  ما هنوز هم بر این لایحه در مقابل طرح مجلس پافشاری می‌کنیم، گفت:  لایحه تقدیمی دولت لایحه‌ای جامع و حاصل تجربه انباشته دستگاه‌های مختلف است و مشارکت کارشناسان وزارت کشور، صاحب نظران و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی، استانداران ادوار، نمایندگان مجالس گذشته، احزاب و کنشگران سیاسی تهیه شده است.

وی با اشاره به تاخیر مجلس در اعلام وصول این لایحه و رائه طرح مشابه از سوی نمایندگان در مجلس گذشته، اظهار داشت: در این لایحه به وحدت رویه‌هایی که وجود نداشته توجه کرده. حیطه اختیارات هیئت اجرایی، نحوه حضور نامزدها را در بعد نظارت را مورد توجه قرار داده و نظام مالی را در انتخابات شفاف کرده است.

از عملکرد کانال مالی سوئیس راضی نیستیم

سخنگوی دولت درباره نتایج سفر و دیدارهای وزیر خارجه سوییس و اظهارات او درباره کمک به مذاکره میان ایران و آمریکا هم با اشاره به روابط تاریخی ایران و سوییس، گفت: دو کشور دارای نقشه راه روابط در ابعاد گوناگون  رایزنی سیاسی، امور اقتصادی و مالی، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری، علوم وپژوهش، محیط زیست و ایمنی هسته‌ای غیر نظامی هستند که در سفر سال ۹۴ رییس جمهور سوئیس به ایران ترسیم شده است.

وی با اشاره به اهمیت  کانال مالی بین ایران و سوئیس، اظهار داشت: این کانال بعد از ۲۰ ماه تعلل از سوی طرف آمریکایی، در خرداد ماه گذشته بطور رسمی عملیاتی شدو قرار بود اقلام غذایی و دارویی از این کانال بیاید اما ما رضایتی نداریم از عملکرد آن نداریم.

ربیعی با بیان اینکه . تردیدی در حسن نیت سوئیس نداریم، افزود: اما در مورد کارکرد آن تردید هست چون تا کنون ۲ تراکنش مالی صورت گرفته و باید فعالتر عمل کند. 

وی اضافه کرد: همانطور که پیش از این هم تصریح شده، این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد. جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است. 

دوجانبه‌هایی با هند داریم

ربیعی درباره سفر وزیر خارجه هند به ایران دو روز پس از حضور وزیر دفاع این کشور در تهران هم گفت: ما دوجانبه هایی با هند داریم. صادراتی هم  به هند داشته‌ایم و منابعی را در این کشور داریم که از بخش اعظم آنها توانستیم استفاده کنیم و باید ادامه یابد. مسائل منطقه ای هم هست که در روزهای آینده بیشتر می توان توضیح داد.

نوبخت صادقانه حرف زد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار بی‌اطلاعی نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه از قیمت کالاها و این پرسش که آیا دیگر دولتمردان هم اینگونه هستند و برنامه دولت برای مهار جهش روزانه قیمت ها، با بیان اینکه آقای نوبخت صادقانه حرف زد، گفت:  وقتی یک مقام مسئول می گوید صادقانه همسرم خرید می‌رود بد است. متاسفانه مدتی است از هر صحبتی برساخت‌هایی را درست می‌کنیم. مثلا اگر نوبخت می‌گفت بیایید از محله ما بخرید بهتر بود.

وی افزود: دقیق‌ترین تحولات در مورد قیمت‌ها به ویژه در مورد ۱۰۰ قلم کالای مهم را هم وزارت اطلاعات گزارش تهیه می‌کند هم وزارت کشور هم سازمان برنامه و بانک مرکزی و همه اینها در اختیار رئیس جمهور و دولت قرار می گیرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: من دیروز با دو مدیرعامل خودروسازی صحبت کردم. واقعیت این است که ما شوک‌های شدید اقتصادی را تحمل کردیم. باید ببینیم که تلاش می‌کنند و مدیریت می‌کنند. در مورد بورس وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تلاش و کار می‌کنند اما تکانه‌های ارزی تاثیر می‌گذارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: سیاستها اتخاذ شده در مورد کالاهای اساسی برای کنترل قیمت ها بود. با آغاز تولید داخلی امیدواریم بتوانیم تنش‌ها را کنترل کنیم. با مردم هم درد هستیم و امیدواریم با تدبیر به ثبات قیمت‌ها برسیم ولی محدودیت‌های دولت برای سیاستهای منسجم  زیاد است.

هر کجا ارز دولتی بدهیم قیمت گذاری با ماست

ربیعی در پاسخ به سؤال دیگری درباره گرانی کود و نهاده‌های کشاورزی و این پرسش که آیا با این وضع کماکان قیمت گذاری باید در دست دولت باشد با تاکید بر اینکه انجایی که دولت ارز حمایتی و ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد باید قیمت گذاری کند گفت: ما بیش از ۱۴ میلیارد دلار یارانه ارزی می‌دادیم. به ۸ تا ۹ میلیارد رسیده و بطور طبیعی بخشی از نهاده ها از ۴۲۰۰ تومانی خارج می‌شوند.

وی افزود ما برای جلوگیری از افزایش قیمت ها سیاست خرید تضمینی را دنبال کرده‌ایم و بهزوی شورای اقتصاد قیمت ها خرید تضمینی جدید را تعیین خواهد کرد.

ترافیک افتتاح پروژه‌های در خوزستان

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود در سفر رییس مجلس به خوزستان از عملکرد دولت در این استان انتقاد شده است. آیا دولت و مجلس قرار است در این زمینه همکاری داشته باشند؟ گفت: همواره ازهمکاری‌های بین قوا استقبال کردیم زیرا که نفع کشور در این است که قوا با هم همکاری داشته باشند.

 وی افزود: البته چارچوب این همکاری را قانون اساسی مشخص کرده است و ما هم براساس مرزهایی که قانون مشخص کرده با دیگر قوا همکاری خواهیم داشت که چیز جدیدی هم نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: مردم خوزستان حق دارند و ما به اعتراضات مردم خوزستان احترام می‌گذاریم. توجه ویژه به خوزستان همواره در دولت مورد تاکید بوده و چند وزارتخانه  برای حل مشکلات مردم خوزستان متمرکز شده‌اند.

ربیعی با بیان این که اقدامات زیرساختی خوبی برای استان خوزستان صورت گرفت که در آینده آثار آن بر زندگی مردم مشخص خواهد شد، گفت: اتفاقا این دولت با درک مشکلات مردم خوزستان اقدامات زیرساختی زیادی در استان انجام داده است که تاثیر آنها بر زندگی مردم  به مرور هویدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: پالایشگاه گاز بید بلند۲ با مبلغ ۳.۳ میلیارد دلار آماده افتتاح است. این پالایشگاه که عملیات ساخت آن سال ۸۴ آغاز شده بود، در سال ۸۸ با ۱۸ درصد پیشرفت متوقف شد. در سال ۹۵ مجددا آغاز به کار کرده و در آینده نزدیک افتتاح می شود.

ربیعی افزود: علاوه بر این طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد نظر رهبر معظم انقلاب که با ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی آغاز شده، ۲۶۵ هزار هکتار آن در خوزستان بوده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: آبان ماه پتروشیمی مسجد سلیمان با ۷۵۰ میلیون دلار آبان ماه افتتاح خواهیم کرد. فولاد دزفول در دو فاز با ۱۲۰ میلیون یورو و پانصد میلیارد تومان افتتاح شد و همین طور در فازهای بعدی با چهارصد میلیارد تومان و سی میلیون یورو افتتاح شدند که خدمات جانبی آنها در منطقه اثر خواهد گذاشت.

 سخنگوی دولت ادامه داد: فولاد خرمشهر تا دی‌ماه افتتاح می‌شود. فولاد کاوه اروند، فولاد خلیج فارس، فاز اول فولاد شادگان افتتاح می شود. نیروگاه‌های بهبهان، ماهشهر و غرب کارون نیز تکمیل شدند و در همین امسال افتتاح خواهند شد.

ربیعی اضافه کرد: علاوه بر اینها فاز ۲ و ۳ آبرسانی به آبادان، خرمشهر تمام شده و انشعاب برخی روستاها مانده بود که رییس جمهوری در یکی از جلسات دولت به وزیر کشور و نیرو تاکید کرد که تا ۱۰ روز آینده این کار تمام شود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: برخی تصفیه خانه‌های فاضلاب شرق اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام، ماهشهر، افتتاح و برخی از این ط‌رح‌ها تا پایان دولت افتتاح می‌شود. بیمارستان‌های اهواز، آبادان، رامهرمز و دزفول نیز تجهیز شدند.

۵ نفر در لیست وزارت صمت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد گرانی سرسام‌آور خودرو در نبود وزیر صمت هم با اشاره به اینکه ما در موعد مقرر وزیر را معرفی کردیم، اظهار داشت: قبلش هم درخواست تفکیک وزارت صنعت و بازرگان را داشتیم چون امور نیازمند تمرکز بود ولی به آن توجه نشد.

وی افزود: وزیری که ما معرفی کردیم هم تجربه بازرگانی داشت و هم صنعتی اما رأی نیاورد. امروز هم لیستی تهیه شده و ۵ نفر در آن هستند در روزهای آینده از این میان کسی به مجلس معرفی میشود.

ریزش بورس دلیل گرانی خودرو

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:  کارخانه‌های خودروساز  آخرین قیمت‌های مصوب را که مربوط به ۳ ماه قبل بوده رعایت کرده و افزایش قیمت از ناحیه آنها نیست بلکه خروج سرمایه از بورس سرمایه را به سمت خوردو برده است.

امیدواریم در طرح و نقشه یکساله که بخش مهم مربوط به جمع‌آوری نقدینگی است بتوانیم از هجوم نقدینگی به کالاهای مختلف جلوگیری کنیم.

حمایت دولت از بورس

ربیعی درباره حمایت دولت از بورس هم با اشاره به اینکه از سال ۹۴ صندوق توسعه قرار بود ۱ درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده‌گذاری کند، که ابهاماتی داشت اما اخیراً این ابهامات رفع شده و از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اتفاق موجب ثبات بورس می‌شود، افزود:برخی انتقادها در مورد عملکرد حقوقی‌ها بود که باید به ضوابط شورایعالی بورس عمل کنند که تصمیمات قاطعی در این زمینه اتخاذ شد.

ادامه دارد......

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.