وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه با اشاره به تفاوت دیدگاه لندن با واشنگتن در خصوص به‌کارگیری مکانیسم ماشه تصریح کرد که موضع انگلیس تا حد قابل قبولی در خصوص برجام روشن است.

انگلیس: موضع ما درباره برجام کاملا روشن است

به گزارش قدس آنلاین، «دومینیک راب» این مطلب را روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش رئیس ضد ایرانی کمیته پارلمانی روابط خارجی بیان و افزود که برداشت حقوق‌دانان آمریکایی از به‌کارگیری مکانیسم با طرف انگلیسی متفاوت است.

آمریکا پس از نزدیک به ۲ سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. 

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواستار به‌کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت بازگردانده شود. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شده است.
همچنین اعضای برجام در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک که هفته پیش با حضور معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار شد ضمن رد سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا، تصریح کردند که این کشور قادر به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران نیست.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در پاسخ به سووالی درباره رای ممتنع انگلیس به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران هم با اشاره به پیشنهاد متفاوت تروئیکای اروپایی در این باره تصریح کرد: در نهایت باید اعلام کنم مادامی که قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نشود (تلاش‌های آمریکا) تاثیری بر محدود کردن ایران ندارد.

 آمریکا ۲۴ مرداد قطعنامه‌ای ۴ بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شد. دولت آمریکا به بهانه های مختلف سعی دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برجام را نابود کند اما با مخالفت جامعه جهانی روبرو شده است.

دومینیک راب در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد که برجام آنچه را که او اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خواند شامل نمی‌شود و «ما همواره مایل به عقد پیمان بزرگ‌تری (با ایران) بوده‌ایم.»
وی افزود: اما به نظرم درست است بگوییم مادامی که دورنمای رسیدن به توافق جدید را در اختیار نداریم، برجام تنها توافقی است که در اختیار داریم.
وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تهداتش در برجام تصریح کرد که لندن تا زمانی که این توافق سرجایش قرار نگیرد تمایلی به عقد قرارداد بزرگتری با ایران ندارد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    انگلیس: موضع ما درباره برجام کاملا روشن است شریک دزد و رفیق قافله !