سمنان- مسئولان آب منطقه‌ای سمنان اذعان دارند که فرونشست و شکاف زمین در برخی نقاط سمنان از ۱۰ سانتی‌متر آغاز و در برخی نقاط نیز تا حد پنج‌متر نیز می‌رسد و در حال حاضر میزان متوسط فرونشست در دشت‌های استان سمنان در مناطق مختلف به ۷۰ سانتی‌متر رسیده است.

بی مبالاتی موجب فرو نشستن سمنان شد؛ ضرورت بازبینی سرانه مصرف آب

قدس آنلاین-گروه استان ها: با توجه به اعلام جهانی اگر دشتی چهار میلی‌متر فرونشست داشته باشد، مخاطره محسوب می‌شود و این در حالی است که بیشتر دشت‌های ایران روزی یک میلی‌متر فرونشست دارند.

طبق آمار کارشناسان، اکنون از هزار و ۶۲۵ روستای استان سمنان درگذشته تنها ۴۰۰ روستا دارای سکنه است که تعداد قابل‌توجهی از این روستاها به دلیل پهناور بودن استان سمنان در نقاط دورافتاده قرار دارند و به بسیاری از آن‌ها به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود.

کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به ۱۴۳ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد و عامل اصلی بحران آب اضافه برداشت‌های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشت‌ها انجام‌شده است.

در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می‌شود.

سرانه مصرف آب اصلاح شود

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان در این رابطه گفت: سرانه مصرف آب کشور ۱۵۵ لیتر در شبانه‌روز است، ولی در سمنان با توجه به کم‌آبی، سرانه مصرف بیشتر از شاخص کشوری و در حدود ۱۶۳ لیتر در شبانه‌روز است.

ایرج رئیسیان افزود: استان سمنان با کمبود آب مواجه است و حداقل باید مصرف سرانه به شاخص کشوری نزدیک شود.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش سرانه مصرف و استفاده درست و بهینه از منابع آبی استان سمنان تأکید کرد.

محدودسازی برداشت منابع آب زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغییر الگوی کشت ازجمله راهکارهای کاهش نرخ فرونشست در استان سمنان است

رئیسیان با اشاره به درگیر بودن کشور با تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی، اظهار داشت: آب به‌منزله کالایی است که جایگزین ندارد و مصرف بهینه این مایع حیات‌بخش در درازمدت نقشی مهم در جلوگیری از افزایش فرونشست دارد.

وی با اشاره به درصد بالای مصرف منابع آبی استان سمنان در کشاورزی، بیان کرد: این بخش در استان باید به سمت علمی شدن پیش برود و مدیریت‌ها کارشناسی باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان خاطرنشان کرد: محدودسازی برداشت منابع آب زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری و تغییر الگوی کشت ازجمله راهکارهای کاهش نرخ فرونشست در استان سمنان است.

وی خاطرنشان کرد: محدودسازی برداشت منابع آب زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری، مقاوم‌سازی سازه‌های و تأسیسات احداثی، تغییر الگوی کشت ازجمله راهکارهای کاهش نرخ فرونشست در استان سمنان است.

وی با اشاره به عبور خط راه‌آهن تهران- مشهد از استان سمنان به‌عنوان یکی از خطوط ریلی مهم کشور، اضافه کرد: گذر شریان‌های حیاتی مهم مانند خطوط گاز و نفت، باند فرودگاه و بسیاری از سازه‌های انتقالی دیگر، ایجاب می‌کند که علاوه بر تهیه نقشه نرخ فروشست زمین در این استان، عوامل مؤثر در ایجاد آن موردبررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.