یک روزنامه لبنانی نوشت، آمریکا و سعودی با تحرکات رئیس‌جمهور فرانسه در لبنان به منظور تشکیل دولت جدید همراه هستند و پاریس لیستی شامل ۱۵ نفر برای تشکیل دولت جدید لبنان ارائه داده است.

چراغ سبز آمریکایی-سعودی به دخالت ماکرون در لبنان؛ لیست ۱۵ نفره پاریس برای بیروت

قدس آنلاین؛ در ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل دولت لبنان، روزنامه «النهار» (نزدیک به جریان ۱۴ مارس و جریان نزدیک به غرب) نوشت، منابع آگاه پیش‌بینی می‌کنند که این دولت قبل از پایان مهلت دو هفته‌ای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تشکیل شود و پاریس خواستار یک دولت کوچک متشکل از متخصصان است نه سیاستمداران.

در ادامه این گزارش آمده، دو حدی که فرانسه مشخص کرده، تشکیل یک دولت فعال در لبنان برای انجام اصلاحات حقیقی است، در غیر این صورت تحریم‌هایی از جانب فرانسه و اتحادیه اروپا آماده شده است؛ تحریم‌هایی که به تحریم‌های آمریکا علیه لبنان اضافه خواهد شد.

بنا بر این گزارش، نشانه‌های حاکی از هماهنگی میان آمریکا و فرانسه در موضوع لبنان پدیدار شده و ماکرون برای ورود به مسائل لبنان، از واشنگتن چراغ سبز دریافت کرده است. در همین زمینه آمریکا دیروز دو وزیر سابق لبنان «علی حسن خلیل» و «یوسف فینانوس» را به اتهام حمایت از حزب‌الله تحریم کرد.

النهار سپس نوشت، مقامات لبنانی بویژه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مکلف گفته‌اند تماس‌هایی که ماکرون با سران سعودی و مشاوران وی با سران ایرانی داشته‌اند، این تصور را در کاخ الیزه ایجاد کرده که ریاض با تحرکات رئیس‌جمهور فرانسه در لبنان همراه است و برای وی آرزوی موفقیت کرده اما ایران به مشاورن ماکرون گفته در امور داخلی لبنان مداخله نمی‌کند و به تصمیمات حزب‌الله اطمینان دارد.

بر این اساس سفیر فرانسه در لبنان «برونو فوشیه» با حزب‌الله تماس برقرار کرده و حزب‌الله از دادن پاسخ تا زمانی که بر ساختار تکمیلی دولت آگاه نشده خودداری کرده و بر ضرورت تطبیق تجربه و شناخت سیاسی تأکید کرده است.

‎ ‎النهار افزود: با اینکه طرف فرانسوی مداخله در اسامی (وزرای دولت) را در می‌کند اما منابع لبنانی مطلع اعلام کردند که فرانسه حدود پانزده نام برای وزرای دولت پیشنهاد داده که تقریبا نیمی از آنها در خارج و در زمینه‌ها بانکی، صنعت، ارتباطات و انرژی کار می‌کنند.

‎ ‎در ادامه این گزارش آمده، «مصطفی ادیب» نخست‌وزیر مکلف که علاقمند به آوردن چهرهای جدیدی است در جو این تماس‌ها قرار دارد و از آنها راضی است اما از آنجایی که می‌داند برخی طرف‌های سیاسی در لبنان بر انتخاب افراد نزدیک به خود اصرار دارند منتظر همراهی بیروت با اسامی ارائه شده نیست.

مصطفی ادیب سفیر لبنان در آلمان در دهم شهریور و با کسب نود رأی در رایزنی‌های پارلمانی میان احزاب سیاسی مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.