درحالی که ایالات متحده آمریکا تلاش دارد وانمود کند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با اسنپ‌بک واشنگتن از پایان شهریور ماه دوباره اجرایی و الزام‌آور خواهند شد، محمد جواد ظریف یک تور دیپلماتیک مهم و سطح بالا را به پنج پایتخت اروپایی برای انجام آخرین رایزنی‌ها و ایجاد هماهنگی‌های لازم به منظور مقابله با این ترفند آمریکایی‌ها از هفته آینده آغاز می‌کند.

رایزنی‌های سطح بالای ظریف در ۵ پایتخت اروپایی برای مقابله با اقدام آمریکا در ۲۰ سپتامبر

قدس آنلاین: خبرگزاری "ان‌اچ‌کی" ژاپن به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که و.زیر خارجه ایران اوایل هفته آینده یک سفر دوره‌ای را به چند کشور اروپایی آغاز می‌کند.

البته پیشتر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست دوشنبه پیش خود از برنامه‌ریزی سفرهایی مهم برای ظریف خبر داده بود، اما تاکید کرد که پس از تنظیم و نهایی شدن برنامه این سفرها اطلاع رسانی خواهد شد.

این خبرگزاری ژاپنی اما امروز در خبری گفت که مقدمات سفر وزیر خارجه ایران به کشورهای اروپایی در حال انجام است و ظریف قصد دارد به کشورهای اروپایی از جمله تروئیکای عضو برجام یعنی انگلیس، فرانسه و  آلمان و همچنین ایتالیا و اسپانیا سفر کند.

ان‌اچ‌کی نوشت:  وزیر خارجه ایران قصد دارد در این سفر علاوه بر تمرکز بر موضوعات تقویت روابط ایران با کشورهای اروپایی در خصوص اقدامات ماههای اخیر واشنگتن در تلاش برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیز با مقام‌های اروپایی دیدار و گفت‌وگو کند.

زمان انجام این سفر نیز موید همین موضوع است.

اسنپ‌بک یک نفره

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ششم شهریور ماه در توئیتی مدعی شد که تحریم های و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران از ۲۰ سپتامبر (اخر شهریور ماه بر می‌گردند.

او نوشت: هفته گذشته ، ایالات متحده آمریکا روند ۳۰ روزه را فعال کرد تا تقریباً همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازیابی شود.
وی در ادامه مدعی شد که پس از آنکه شورای امنیت نتوانسته ماموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تایید کند، این تحریم ها از نیمه شب به وقت گرینویچ در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) بازمی‌گردد.

پمپئو دقایقی پس از انتشار این توئیتش در توئیت دیگری نوشت: اگر هر یک از اعضای  شورای امنیت قطعنامه ای برای تمدید تعلیق تحریم ها ارائه بدهد، ایالات متحده با آن مخالفت خواهد کرد. اگر هیچ قطعنامه‌ای ارائه نشود ، تحریم ها علیه ایران در ۲۰ سپتامبر باز خواهد گشت. این چگونگی عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ است.

این اقدام پمپئو پس از آن بود که ۱۳ عضو شورای امنیت درخواست آمریکا برای اسنپ‌بک و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی این شورا علیه ایران را غیر قابل پذیرش و فاقد تاثیر اعلام کرده و تاکید کردند که آمریکا دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند از مکانیزم های این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ که مرتبط با آن است استفاده کند.

اما وزیر خارجه آمریکا با این تاکتیک یعنی توئیت زدن و ادعای فعال شدن خودکار تحریم‌ها با بیانیه آمریکا تلاش کرد با فرار به جلو موضع اعضای شورای امنیت را بی تاثیر بر خواست آمریکا نشان دهد. او در اظهار نظری توهین آمیز و تحقیر کننده حتی مدعی شد که آمریکا برای اقداماتش از کسی اجازه نمی‌گیرد.

شکل گیری سومین شکست تیم ترامپ

پس از این محاجه و رویارویی سنگین که دومین شکست تاریخی را برای آمریکا در شورای پس از رد قطعنامه این کشور برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران رقم زد، دو رویداد مهم در مسیر مقابله با رویکرد تخریبی آمریکایی ها شکل گرفت.

نخست سفر رافائل گروسی به ایران و توافق مهم تهران و آژانس در مورد دسترسی بازرسان این نهاد به دو سایتی که آمریکا و اسرائیل با سند سازی و بر مبنای ادعاهای جاسوسی به صورت غیر حقوقی مدعی فعالیت های غیر قانونی در ان در گذشته شده آژانس را برای بازرسی از این دو مکان تحت فشار قرار دادند.

این دو مکان و زمان ادعایی در مورد فعالیت هسته‌ای در آنها مربوط به بیش از یک دهه قبل بوده و طبق توافق پیشین میان ایران و آژانس وفق برجام در چارچوب پرونده موسوم به مطالعات ادعایی"PMD" توسط یوکیو آمانو مدیرکل فقید پیشین آژانس بسته شده بودند.

آمریکایی ها انتظار داشتند با دست گذاشتن بر این پرونده بسته شده که طبعا با مخالفت ایران روبرو می‌شدئ و ارجاع موضوع به شورای حکام و گرفتن قطعنامه این نهاد زمینه را برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت فراهم کنند. جایی که دست آنا برای وتو کردن هر پیشنهادی و فروپاشی برجام باز است.

اما توافق ایران و آژانس در دقیقه ۹۰ و درست ترین زمان این حربه را از دست آمریکایی ها گرفت.

بلافاصله پس از این اتفاق بود که کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرای خارجه اعضای باقی مانده در توافق در وین اتریش برگزار شد و در این نشست همه اعضا بدون هیچ اختلاف نظری بر موضوع خود در شورای امنیت و ذیحق نبودن آمریکا در مورد اسنپ بک تاکید کردند.

در بیانیه این نشست که از سوی هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا صادر شد تاکید گردید که در پرتو مباحث مطروحه اخیر در شورای امنیت ملل متحد در نیویورک در خصوص تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های ملل متحد که قبلا لغو شده‌اند، اعضاء تاکید دوباره کردند که آمریکا در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه، توقف مشارکت خود در برجام را اعلام کرد و از آن پس، در هیچ یک از فعالیت‌های مرتبط با برجام مشارکت نداشته است.

این بیانیه همچنینی مصرح کرد: اعضاء مجددا تاکید کردند که بنابراین آمریکا را نمی‌توان یک دولت عضو برجام محسوب کرد. در این رابطه، اعضاء همچنین بیانیه‌ها و مکاتبات مختلف قبلی خود با شورای امنیت ملل متحد در این خصوص، از جمله بیانیه مورخ ۲۰ اوت ۲۰۲۰ نماینده عالی اتحادیه اروپایی در ظرفیت هماهنگ کننده برجام که بیان می‌کند آمریکا نمی‌تواند فرایند بازگشت تحریم‌های ملل متحد تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را آغاز نماید، مجددا تایید کردند.

حالا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در روزهای منتهی به ۲۰ سپتامبر، موعدی که آمریکایی ها مدعی هستند ضامن اسنپ بک کشیده خواهد شد برای آخرین هماهنگی‌ها و اقدامات مقابله‌ای با شرکای اروپایی برجام و برخی دیگر از کشورهای مهم اروپایی به این قاره سفر کند.

این در حالیست که هفته جاری وزیر خارجه سوئیس، که کشورش هم حافظ منافع آمریکا است و هم دارنده یکی از سه کانال تبادلات بشردوستانه با ایران پس از خروج واشنگتن از برجام اگرچه به بهانه صد سالگی روابط دیپلماتیک با ایران اما برای تکرار درخواست آمریکایی ها به منظور مذاکره به تهران آمد.

ایگنازیو کاسیس در تهران در مذاکره با ظریف و روحانی با پاسخی قاطع در مورد موضع ایران نسبت به مذاکره با آمریکا و شروط ثابت آن روبرو شد. او پیش از سفر به تهران گفته بود برای فراهم شدن زمینه مذاکره ایران و آمریکا تلاش خواهد کرد اما زمینه ای برای آن ندید.

تجدید اتحاد برجامی‌ها

اکنون شاید حساس‌ترین زمان برای برجام باشد، زمانی که آمریکایی ها قرار است آخرین تیر ترکش خود را با حقه بازی به هدف برسانند. قطعا در این موقعیت هماهنگی و ایجاد انسجام و تثبیت موضوع تروئیکای اروپایی که با وجود همسویی با آمریکا و تزلزل در مواضع تا کنون به حمایت از برجام ادامه داده‌اند اهمیت زیادی دارد تا آنجا که ظریف شخصا چند روزی را در پایتخت‌های آنها بگذراند.

البته پیگیری تصمیمات مشترک برجام در ششم شهریور ماه از جمله بند های چهارم، پنجم و ششم آن در مورد اجرای توافق ایران و آژانس که باید در گزارش بعدی گروسی آثار آن مشهود باشد و همچنین موضوع مدرن سازی راکتور اراک با وجود تحریم های آمریکا نیز احتمالا در برنامه این سفر قرار دارد.

قطعا اول مهر ماه زمانی که آمریکایی‌ها با سومین "نه" فراگیر جامعه جهانی روبرو شوند برجام با همه هجمه‌ها از یک گردنه تاریخی عبور کرده است و سومین شکست برای دولت ترامپ رقم خواهد خورد. آن روز آنگونه که سخنگوی دولت ایران توصیف کرد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد جز تداوم گردنکشی آمریکا و انزوای بیشتر آن.

 «ان اچ کی» ژاپن به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرد که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اوایل هفته آینده به اروپا سفر خواهد کرد.

این خبرگزاری ژاپنی گزارش کرد که مقدمات سفر وزیر خارجه ایران به کشورهای اروپایی در حال انجام است و ظریف قصد دارد به کشورهای اروپایی چون بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا سفر کند.

طبق این گزارش، وزیر خارجه ایران قصد دارد در این سفر علاوه بر تمرکز بر موضوعات تقویت روابط ایران با کشورهای اروپایی در خصوص اقدامات ماههای اخیر واشنگتن در تلاش برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیز با مقام‌های اروپایی دیدار و گفت‌وگو کند.

پیش از این «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه هفته جاری در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اعلام کرد که سفرهایی برای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیش است که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته جاری میزبان وزرای خارجه سوئیس و هند در تهران بود

ایالات متحده آمریکا پس از شکست تحقیرآمیز در شورای امنیت برای جلب توجه کشورهای عضو این شورا برای حمایت از قطعنامه بازبینی شده واشنگتن برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، در حال دست و پا زدن برای استناد به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

آمریکا در شرایطی اصرار دارد که می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند که بسیاری از کشورهای اروپایی و چین و روسیه که از اعضای برجام محسوب می‌شوند، تأکید کرده‌اند که فعالسازی این بند از برجام تنها برای اعضای توافق هسته‌ای ایران امکانپذیر است و آمریکا با توجه به خروج یکجانبه از برجام، حق استناد به این مکانیسم را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.