نشست علمی «وقف ترمیمی» به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با مشارکت دادگستری استان خراسان رضوی در این دانشگاه برگزار شد.

نشست علمی «وقف ترمیمی» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد/ نجات بزهکاران از ورطه‌ جرم با وقف

به گزارش قدس آنلاین، نشست علمی «وقف ترمیمی»  به‌منظور گفتمان سازی در حوزه «وقف ترمیمی» در راستای ترویج و نهادینه‌سازی این فرهنگ در سطح جامعه، با حضور غلامعلی صادقی رئیس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری رئیس این دانشگاه و جمعی از مدیران قضائی استان در تالار شیخ بهائی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

وقف ترمیمی، راهکاری برای جلوگیری از وقوع جرم و بزه
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ابتدای این نشست اظهار کرد: برای پیشگیری از جرائم می‌توان از ظرفیت «وقف ترمیمی» بهره برد، این نوع وقف می‌تواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از وقوع جرم و بزه به شمار ‌آید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری با اشاره به تأثیر وقف ترمیمی بر کنترل جرم و آسیب‌های اجتماعی، عنوان کرد: وقف این ظرفیت را دارد که در تمام حوزه‌هایی که به شکلی جامعه با کاستی مالی مواجه است، کمک‌کننده باشد و یکی از مسیرهای خوب برای موقوفات، می‌تواند نجات گناهکاران و مجرمان از ورطه‌های جرم و گناه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
وی افزود: بسیاری از افراد آسیب‌پذیر که در معرض ارتکاب جرم قرار دارند را می‌توان با اندک هزینه‌ای از این عرصه خطرناک نجات داد و به‌تبع آن، امنیت اجتماعی جامعه را بالا برد، وقف راهکاری است که با استفاده از آن می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرد؛ لذا واقفان و نیک اندیشان جامعه می‌توانند با نگاه دینی و مذهبی نیات خیرخواهانه خود را در مسیر رفع مشکلات اقشار آسیب‌پذیر جامعه اجرایی کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای برگزاری همایش ملی با محوریت وقف و عدالت ترمیمی و همچنین تقویت پشتوانه علمی آن باید نظرات مراجع تقلید را اخذ کرد، افزود: برای انتخاب عنوان همایش نیز باید از اصطلاحات و واژه‌های تأثیرگذار استفاده شود و در قالب تبلیغات به توضیح معنا و مفهوم «وقف ترمیمی» بپردازیم.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه به مباحثی نظیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، آمادگی مبلغان دانشگاه رضوی برای ترویج فرهنگ وقف ترمیمی، جرم‌زدایی، قضا زدایی، ایجاد صلح و سازش در دعاوی، تغییر دیدگاه مردم نسبت به جرم، بستن راه‌های سوءاستفاده افراد سودجو از خلأهای موجود در وقف ترمیمی، جلب اعتماد خیرین برای ترویج فرهنگ وقف ترمیمی و ... اشاره کرد.

کاهش پرونده‌های قضایی با وقف
غلامعلی صادقی رئیس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست بابیان اینکه بیش از ۴۰ سال خط و مشی دادگستری‌ها که ذیل قوه قضائیه قرار دارند این بود که اختلافات را به‌عنوان واحدهای قضایی حل‌وفصل کنند، اضافه کرد: متأسفانه با این رویکرد معتمدین، ریش‌سفیدان و روحانیت که عاملان ایجاد صلح و سازش میان مردم بودند کنار زده شدند و قوه قضائیه به‌تنهایی بار سنگین رفع اختلافات را عهده‌دار شد.
وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های ناشی از مشکلات اقتصادی، افزایش اختلافات در دادگستری‌های کشور را همراه داشته و آرامش و آسایش مردم و مسئولان این دستگاه‌ها را مختل کرده است، بیان کرد: وقف ترمیمی توان کاهش این حجم از فشار بر روی مردم و دستگاه قضا را دارد.

لزوم ترویج فرهنگ صلح و سازش با محوریت مساجد و بهره‌گیری از معتمدین
رئیس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی بر لزوم ترویج فرهنگ صلح و سازش با محوریت مساجد و بهره‌گیری از معتمدین، ریش‌سفیدان و روحانیت به‌عنوان عاملان ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعاوی تأکید و عنوان کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید برای احیاء فرهنگ صلح و سازش در سطح جامعه به دستگاه قضا کمک کند.
صادقی در ادامه بر مباحث دیگری ازجمله انتخاب عنوان کلی و عامه‌پسند برای «وقف ترمیمی»، کمک دانشگاه علوم اسلامی رضوی به دادگستری استان در راستای کاهش پرونده‌های دعاوی، هشدار در خصوص سوءاستفاده از موقوفه‌ها و خیریه‌ها توسط برخی افراد سودجو، کاهش عناوین جزایی در دادگاه‌ها برای ایجاد آرامش خاطر مردم، بهره‌گیری صحیح و بیشتر از ضابطان قضایی و... تأکید کرد.
محمدحسین درودی؛ دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در بخشی از این نشست با اعلام اینکه موضوع «وقف ترمیمی» جزو دغدغه‌های دادگستری استان است، افزود: توصیه می‌کنم ازلحاظ پشتوانه علمی و نظری ورود بسیار قوی و جدی به این مقوله داشته باشیم تا در آینده در این زمینه شاهد تأثیرگذاری قابل قبولی در سطح جامعه باشیم.
گفتنی است؛ سید امیر مرتضوی؛ معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، حجت‌الاسلام محمود فروتنی؛ معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان، حجت‌الاسلام محمدباقر گرایلی؛ رئیس مدرسه عالی علوم انسانی حکمت و تاریخ جامعه المصطفی(ص)، حجت‌الاسلام رضا دانشور؛ معاون حقوقی بنیاد بهره‌وری و موقوفات آستان قدس رضوی دیگر اعضای حاضر در این نشست بودند که به بیان دیدگاه، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی «وقف ترمیمی» در سطح جامعه، تشکیل کمیته علمی، نگارش شیوه‌نامه وقف ترمیمی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه ملی برای ترویج فرهنگ وقف ترمیمی، تقویت مبانی نظری وقف ترمیمی، تقویت ارتباط با انجمن خیران استان، برگزاری همایش ملی وقف و عدالت ترمیمی، تعیین محورهای همایش، جمع‌آوری استفتائات مراجع دینی در خصوص وقف ترمیمی و ... پرداختند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.