حجت الاسلام یحیی جهانگیری گفت: بهترین واکنش به اقدام موهن نشریه شارلی ابدو این است که مسلمان‌ها وعلمای اسلام از ظرفیت نهادهای بین‌المللی برای محکومیت توهین به مقدسات همه ادیان استفاده کنند.

علمای اسلام باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای جلوگیری از اهانت به مقدسات استفاده کنند

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با اقدام اخیر نشریه فرانسوی در انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر گرامی اسلام(ص) و تعبیر از آن به عنوان آزادی بیان گفت: اساسا میان آزادی بیان و توهین به مقدسات تفاوت بسیار وجود دارد؛ همان کشورهایی که آزادی بیان را دغدغه خود می دانند توهین به مقدسات و ارزش‌های یک کشور، مذهب و جامعه را مردود می‌کنند.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی افزود: در دوره‌ای که ما از گفت‌وگو حرف می‌زنیم چه جای توهین و تمسخر باورهای دیگران وجود دارد؟! به ویژه آنکه ما معتقدیم پیامبر اسلام و قرآن پیامبر و کتاب همه انسان‌هاست و آنها را به گفت‌‎وگو دعوت کرده است. به نظر می‌رسد کسانی که نمی خواهند آداب گفت و گو را مراعات کنند به توهین و تمسخر دست می‌زنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما باید قرآن و پیامبر اسلام(ص) را به این افراد بشناسانیم؛ نگاهی که قرآن به انسان دارد و می‌تواند چالش‌های امروزه بشر را حل کند. ما نباید واکنش هیجانی داشته باشم. بهترین واکنش این است که امروز مسلمان ها وعلمای اسلامی جمع شوند و از ظرفیت نهادهای بین‌المللی استفاده کنیم که هرگونه توهین به مقدسات همه ادیان را محکوم کنیم.

وی گفت: وقتی که اینگونه عمل کنیم همه نهادهای بین المللی و علمای همه ادیان اقدامی مانند اهانت شارلی ابدو و مشابه آن را محکوم خواهند کرد. ما باید از مسیحیان راستینی که خودشان این اقدامات را محکوم کردند تقدیر و تشکر کنیم و از آنها بخواهیم که این محکومیت‌ها ادامه دار و همیشگی باشد. چنانچه ما در این سوزاندن کتاب پزشکی را محکوم کردیم سوزاندن هر کتاب علمی و مقدس را هم محکوم می کنیم.

حجت الاسلام جهانگیری اضافه کرد: مهمترین پاسخ مسلمانان این است که ظرفیت‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تکرار این اقدامات استفاده کنیم تا آنها مانع از این کارها شوند. برخی کشورها قرآن را کاغذی بیشتر نمی دانند آنها تا زمانی که این کتاب مقدس به نفع آنهاست استفاده می کنند و زمانی که به نفعشان نیست دل در گروی قرآن ندارند.

این کارشناس امور دینی تصریح کرد: البته دولت سوئد خیلی مراقبت کرد که چند روز پیش آتش زدن قرآن کریم در این کشور اتفاق نیفتد، اما بنحوی اتفاق افتاد و آن فرد اقدام شنیع خود را انجام داد. این نشان می دهد که حتی در دنیای غرب هم مخالف توهین مقدسات هستند ولی متاسفانه افراد رادیکال و افراطی هستند که این کارها را انجام می دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.