پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: وقایع عاشورا باید به دور از تحریف و به‌درستی برای مردم بازگو شود تا ندانسته بستر تحریف فرهنگ عاشورایی فراهم نیاید.

نوع روضه‌خوانی نباید زمینه تحریف را فراهم سازد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن خزائی پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص تحریف‌های وقایع عاشورا اظهار کرد: پاره‌ای از رخدادها و آیین‌های منسوب به واقعه کربلا از سوی برخی محققان، ساختگی و نادرست دانسته‌ شده است. اضافه کردن مطالب و وقایع بر حادثه کربلا به‌مرور زمینه تحریف را فراهم می‌کند، مداحان و روحانیون باید مراقب باشند تا نوع روضه‌خوانی آنان زمینه تحریف را فراهم نسازد؛ متأسفانه برخی از نقل‌های نادرست، خرافی و ادعاهای بدون سند معتبر، پس از واقعه کربلا به کتاب‌ها و منابع  مختلف راه‌یافته است.

این پژوهشگر واقعه عاشورا ادامه داد: پس از واقعه جان‌گداز عاشورا، در سال ۶۱ هجری، اولین گزارش‌ها را همان شاهدان عینی واقعه، یعنی خانواده امام حسین(ع)، به‌ویژه حضرت زینب کبری(س) و حضرت امام سجاد(ع)، به تاریخ ارائه کردند. این گزارش‌ها بدون غلو، مستند به مشاهده‌ها و مبتنی بر واقعیت و عقلانیت است که بدون آن‌که احساسات و عواطف خارجی به آن افزوده شود، به‌خودی‌خود مظلومیت، شهامت و حماسه و عرفان واقعه عاشورا را نشان می‌دهد.
خزائی افزود: مصیبت‌های عاشورا و صحرای کربلا به‌قدری ناگوار و سخت است که می‌توان سال‌ها از آن گفت و شنید و ناله و شیون سر داد، ازاین‌رو درست نیست در روضه‌ها و منبرها با بازگویی مطالب نادرست مردم را تحت تأثیر قرارداد.
وی بیان کرد: برای دوری از تحریف‌های وقایع کربلا، باید به تاریخ‌های معتبر بزرگانی همچون شیخ مفید، سید بن طاووس، مرحوم محدث قمی و امثال این شخصیت‌ها مراجعه کنیم.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: کتاب «آه» که بر اساس ترجمه مقتل «نفس المهموم» نوشته‌ی محدث قمی است یکی از آثار ارزشمند و منبع قابل استنادی است که می‌توان به آن مراجعه کرد. این کتاب در دو جلد مصیبت‌های واقعه جان‌گداز کربلا و مقتل امام حسین(ع) را روایت می‌کند.
وی همچنین ادامه داد: کتاب «آوای درد» قدیمی‌ترین ترجمه فارسی به‌دست‌آمده از کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» سیدبن‌طاووس است. این اثر نیز از معتبرترین مقاتل درباره امام حسین(ع) بشمار می‌رود.
خزائی اظهار کرد: آنچه برای ما اصل است روایات و احادیثی است که از معصومین(ع) به ما رسیده است و ما حق نداریم چیزی به آن اضافه و یا کم کنیم و یا مطلبی که روایت معتبر ندارد را  بازگو کنیم.
وی عنوان کرد: مداحان، خطیبان و روضه‌خوانان می‌توانند با مراجعه به منابع معتبر و ازجمله کتاب‌هایی که ذکر شد، بامطالعه دقیق وقایع کربلا را برای مردم بازگو کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.