مسوول تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشتر پیوندها از بیماران مرگ مغزی این دانشگاه از زمان آغاز بحران کرونا متوقف شده است و طی این مدت فقط پنج پیوند کبد انجام شده است.

کرونا بیشتر پیوندهای مرگ مغزی در مشهد را متوقف کرده است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن علی اکبریان افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ بیمار مرگ مغزی تأیید شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته‌ایم که از این تعداد تنها هشت مورد منجر به اهدای عضو شده‌اند و  کبد پنج نفر از آنان به بیماران نیازمند عضو  پیوند شده است.

وی ادامه داد: ۵۲ نفر دیگر از بیماران مرگ مغزی تایید شده طی این مدت دارای بیماری کرونا و بیماری‌ زمینه‌ای بوده‌اند که امکان پیوند در آنها وجود نداشت.
مسوول تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی گفت: در بیماران زمینه‌ای و مشکوک اعضای بدن فرد دهنده برای فرد گیرنده نه تنها مؤثر نبوده بلکه احتمال خطر و آسیب هم وجود دارد،  به ‌همین دلیل اعضای بدن این دسته از متوفیان به بیماران نیازمند پیوند نمی‌شود.
اکبریان افزود: انجام پیوند کبد که یکی از سخت‌ترین نوع پیوندهای جراحی به شمار می‌رود از سال ۱۳۹۲ در بیمارستان تخصصی پیوند اعضای منتصریه مشهد آغاز شده است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و تهران سومین قطب پزشکی کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در گذشته مجبور به اعزام بیمار پیوند کبد از مشهد به شیراز بودیم اما اکنون نه تنها بیمار اعزامی نداریم، بلکه حتی بیماران دیگر شهرها و استان‌های کشور را هم پذیرش می‌کنیم.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و ۲۳ هزار کارمند بهداشتی و درمانی هم‌اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

۸۰ درصد جمعیت خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه جمعیت این استان در ۱۷ شهرستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.