مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از آغاز مرمت و جداره سازی کوچه باغ حیاطا واقع در محور گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد خبر داد.

آغاز مرمت و جداره سازی کوچه باغ حیاطا در محور گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد

به گزارش قدس آنلاین، رسول صنوبری امروز با اعلام این خبر افزود: «این عملیات مرمتی با هدف حفظ و احیای کوچه باغ‌های ارزشمند قنات قصبه با مدیریت و نظارت پایگاه میراث جهانی قنات قصبه آغاز شده است.»
او ادامه داد: «اعتبار این عملیات مرمتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری مربوط به اثر جهانی قنات قصبه گناباد است.»
این قنات به طول ۳۳ کیلومتر، از سه رشته اصلی به نامهای قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل شده است که مجموعا ۴۷۲ میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با ژرفنای بیش از ۳۲۰ و حجم افزون بر ۷۳ میلیون متر مکعب برداشت خاک در عمق ۳۲۰ متری با کم ترین خطا در مسیر یا شیب بندی از عصر هخامنشیان، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر جهان است.
این قنات شگفت انگیز که تاریخ آن حداقل به ۲۲۵۰ سال پیش باز می‌گردد، قنات قصبه گناباد عمیق‌ترین و یکی از پر آب‌ترین قنات‌های ایران است که با توجه به این ویژگی ها در پرونده قنات های یازده گانه ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ (۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان ۲۰ امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
گناباد در فاصله ۲۸۵ کیلومتری جنوب مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.