زاهدان- متأسفانه منبع تأمین آب مردم بسیاری از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان ازجمله بخش منطقه «دشتیاری»، «تلنگ» و «پلان» که از بی‌آبی رنج می‌برند «هوتک» یا همان گودال های آب ناشی از تجمع آب باران است.

صورت مسئله «هوتک ها» پاک شد؛ حکایت هم چنان باقی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: «هوتِگ» یا «هوتَک» نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع‌آوری‌شده و در طول سال به مصارف آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد، این گودال در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است.‌

این گودال که در زبان بلوچی به هوتِگ یا هوتک مشهور است سامانه ای سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب است و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.

هوتگ در واقع یکی از بهترین منابع امید برای رفع تشنگی موجودات زنده در بیش از ۴۰۰ روستای سواحل مکران در محدوده دشتیاری و چابهار است.

پاک کردن صورت مسئله

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان که اعتبارات استانش توان رفع مشکلات و عقب ماندگی های بر جای مانده از گذشته را ندارد و از طرفی نمی خواهد این مشکلات به رخ کشیده شود و یا بدنامی آن به پای دولت نوشته شود از همین رو در جلسه شورای اداری و جشنواره شهید رجایی اظهار کرد: هیچ روستایی در سیستان و بلوچستان از آب هوتک‌ها استفاده نمی‌کنند و کسانی که در بطری آب برای رییس جمهوری ارسال می‌کنند به جای این کارها طرح سه فوریتی برای تخصیص اعتبار به بخش آب و راه این استان ارائه کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان در حالی این موضوع را رد می کند که سال گذشته سه دانش‌آموز دختر در چابهار که برای برداشت یک سطل آب به همین هوتک ها مراجعه کرده بودند در آن سقوط کرده و متاسفانه جان خود را از دست دادند.

اگر چه خبر مرگ این بچه ها برجسته نشد و پرونده مرگ سه دانش‌آموز دختر روستای «کموبازار» از توابع بخش پلان شهرستان چابهار در رسانه‌ها با چند کلمه«بی‌احتیاطی» دانش آموزان در «گودال آب» به نام «هوتک» بسته شد اما حداقل مردم جنوب سیستان و بلوچستان خوب می دانند که این تحریف ها فقط پاک کردن صورت مسئله است!

اگر چه استاندار سیستان و بلوچستان منکر استفاده از این هوتک ها برای مصرف آب آشامیدنی می شود اما بنا بر گفته بسیاری از مردم جنوب این استان آیا سخنان دو دختری که امسال دست آن ها در میان دندان های یک تمساح گرفتار شده بود و در برنامه زنده تلویزیونی به ملت ایران گفتند که چاره ای برای برداشت آب از این گودال ها ندارند قابل انکار است؟

روستاهای فاقد شبکه آبرسانی

در حالی ادعا می شود که آب این هوتک ها برای آشامیدن استفاده نمی شود که طبق آمار شرکت آب‌وفاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستا در سیستان و بلوچستان تعداد سه هزار و ۲۴ روستا دچار کم‌آبی هستند  یعنی به عبارتی می‌توان اظهار کرد: بیش از نیمی از روستاها فاقد هرگونه شبکه و لوله‌کشی آب هستند.

مدیرعامل آب‌وفاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان پیش از این اظهار کرد:  شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان موفق شده از میان سه هزار روستایی که فاقد شبکه هستند، به یک هزار و ۲۵۷ روستا با ۲۵۱ هزار نفر جمعیت با ۱۱۱ تانکر آب‌رسانی کند.

عبدالاحد ریگی افزود: حدود ۲ هزار روستا در انتظار آب‌رسانی سقایی هستند و البته آب‌رسانی سقایی خود با مشکلات بسیاری ازجمله تعویق مطالبات پیمانکاران و یا فرسودگی تانکرهای آب‌رسان و یا کمبود سوخت برای آن‌ها مواجه است که خود داستان مفصلی دارد.

منبع امید برای رفع تشنگی

این در حالی است که رییس اداره منابع طبیعی چابهار اردیبهشت ماه امسال در گفت و گو با خبرگزاری دولت اظهار کرد: هوتگ یکی از بهترین منبع امید برای رفع تشنگی موجودات زنده در ۴۳۰ روستای سواحل مکران در محدوده شهرستان چابهار است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار بیان کرد: هوتگ ها منبع بسیار خوبی برای تامین آب آشامیدنی اهالی روستاهای فاقد شبکه آبرسانی بویژه در فصول کم آبی است.

راهداری ادامه داد: به طور معمول هوتگ های واقع در حاشیه یک روستا برای استفاده از آب به تمام اهالی روستا تعلق دارد و ممکن است به لحاظ مالکیت متعلق به یک یا چند نفر باشد.

رییس اداره منابع طبیعی چابهار گفت: حجم مخزن هوتگ معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ هزار مترمکعب بوده و تغذیه آن از طریق دروازه یا کانال آبرسان صرفا از سیلاب ها صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.