رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: قانون فضای کسب و کاری که در سال ۹۱ تصویب شد، اما فقط ۱۸ درصد آن اجرا شده است.

بلاتکلیفی چندساله قانون مصوب فضای کسب و کار در اجرا

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی، امروز در مراسم روز ملی صنعت و تجلیل از تولیدکنندگان برتر خراسان رضوی  که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در مسئله اقتصاد اشکال اصلی‌مان در سیستم قاعده آن است و تا این مهم اصلاح نشود، دیوار کج صاف نمی‌شود.

وی افزود: دولت با یک دست گلوی خودش را فشار می‌دهد و با دست دیگر طلب یاری می‌کند و مشکلات کنونی با مدیریت نامطلوب برطرف نمی‌شود، زیرا تعریف مشخص از تولید نداریم و نتیجه آن مونتاژ بودن و خام‌فروشی بسیاری از صنایع بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مشکلات نرخ ارز در کنار تحریم‌های ظالمانه کمر تولیدکننده را شکسته است، تاکید کرد: تا زمانی که اتحاد میان بخش‌های دولتی و خصوصی نباشد نمی‌توان نسبت به رشد در عرصه تولید خوش‌بین بود؛ قانون فضای کسب و کار در سال ۹۱ تصویب شد، اما فقط ۱۸ درصد آن اجرا شده است و مدیران آن وقتی خود قانون‌گریز باشند، پیشرفت در حوزه تولید هم امکان‌پذیر نیست.

شافعی با بیان اینکه در سطح استان و کشور مشکلات زیادی را در مسیر تولید شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم که به نقطه مطلوب برسیم و رسیدن به آن فقط و فقط با همت و همدلی مسؤولان با تولیدکنندگان امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: در این روزها برنامه هفتم توسعه در حال تدوین و نگارش است و امیدواریم که در انجام این کار از تجربه نخبگان اقتصادی و تولیدکنندگان نمونه استفاده شود.

مجلس برای اصلاح قوانین کسب و کار وارد عمل شود

همچنین علی رسولیان در ادامه این نشستاز مجلس شورای اسلامی خواست برای اصلاح قوانین و مقررات به منظور بهبود فضای کسب و کار وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه باید فرآیند صدور جواز کسب و کار و شیوه‌نامه‌ها و قوانین برای ایجاد آن‌ها آسان  و سیاست‌های جدی حمایت از تولید اجرا شود، گفت: میزان تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان استان در ۶ ماهه نخست سال رشد ۳۴ درصدی داشته است.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست‌های تولید باید در مصوبات مجلس شورای اسلامی باشد، افزود: ستاد تسهیل، کلینیک صنعت و دیگر مجموعه‌ها همه خوب است به شرط آنکه مسئول مستقیم پاسخگو باشد و نیازی به مراجعه مکرر مردم به استانداری نباشد. هرچه نشست‌های ستاد تسهیل را برای رفع موانع تولید برگزار و کلینیک صنعت راه‌اندازی کنیم، تا زمانی که سیاست‌های درست برای حمایت از تولید اعمال نشود، فضای کسب و کار بهبود نمی‌یابد.

طرح‌های توسعه‌ای مورد حمایت کمیسیون اصل ۹۰ قرار می‌گیرد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نیز با حضور در این مراسم، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کنونی به واسطه کار ناصحیح در انجام وظایف بوده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به‌طور جد به این موارد می‌پردازد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس یازدهم کمیته‌های تخصصی با موضوعات بانک، ارز، فولاد، نهاده‌ها و غیره فعال شده است، خاطرنشان کرد: ما ضمن عذرخواهی از مردم و تولیدکنندگان بابت کوتاهی‌های صورت گرفته اعلام می‌کنیم که در مجلس یازدهم تلاش ویژه‌ای در مسیر رفع موانع تولید و ثبات نرخ ارز خواهیم داشت.

پژمان‌فر با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای در حوزه اشتغال دارد، تصریح کرد: طرح‌های توسعه‌ای که در انجمن‌های خانه صنعت، معدن و تجارت به تصویب می‌رسد مورد حمایت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه پیگیر فعالیت‌های واحدهای تعطیل شده در ایام بحران کرونا با دو پروانه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های زیرمجموعه آن در استان‌ها می‌خواهیم که قیمت‌های مصوب محصولات تولیدی را در اختیار مجلس قرار دهند تا ضمن صداقت در شفافیت، شاهد عدم سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان باشیم، بیان کرد: از استانداری می‌خواهیم هرنوع تخلف و فعالیت خلاف قانون را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای در حوزه اشتغال دارد، تصریح کرد: طرح‌های توسعه‌ای که در انجمن‌های خانه صنعت، معدن و تجارت به تصویب می‌رسد مورد حمایت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه پیگیر فعالیت‌های واحدهای تعطیل شده در ایام بحران کرونا با دو پروانه هستیم.

در ادامه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، بیان کرد: حرف‌های دولت با واقعیت همخوانی ندارد و این بیشتر تولید را دچار مشکل می‌کند.

حسن حسینی تصریح کرد: با وعده‌ و وعید مشکلات اقتصاد ما حل نمی‌شود، مگر می‌شود تمام مشکلات را یک دقیقه‌ای برطرف کرد. مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت بسیار زیاد است و هرکار که می‌کنیم گشایشی ایجاد نمی‌شود، هر اقدام و تلاشی که به ذهنمان رسیده صورت داده‌ایم تا مشکل فعالان حوزه صنعت برطرف شود، اما قطعاً به تنهایی جوابگو نیست و نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نواسانات نرخ ارز را چالش بزرگ فعالان عرصه تولید و صنعت دانست و افزود: اقتصادمان با شرایط نامطلوبی همراه است و هیچ همخوانی‌ با نرخ ارز ندارد، به‌طور مثال دلار ۷ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده و رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی که ارزش پول ملی ۳۵۰۰ برابر کاهش یافته است وعده رساندن دلار به ۱۲ هزار تومان را داده است!

حسینی با انتقاد از صندلی خالی وزارت صنعت، متذکر شد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج ماه بدون وزیر است، در شرایط کنونی یک روستا بدون کدخدا نمی‌تواند باشد، چه رسد وزارتخانه بدون وزیر و این موضوع فقط و فقط کوتاهی مسؤولان بوده و ربطی به تحریم و کرونا ندارد.

وی با تاکید بر اینکه وعده و وعید بسیار شنیدیم، اما در عمل هیچ چیزی ندیدیم و انجام دادن کار بزرگ با دست خالی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: مقوله تولید در سال‌های اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و در سال‌های اخیر انتخاب نام‌ها گویای این مهم است، اما مسئولان حوزه صنعت چه کار کردند؟

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: ستاد تسهیل داریم؛ اما کار خاصی انجام نشده و درخواست ما راه‌اندازی ستاد رفع بحران‌های اقتصادی و موانع تولید است.

حسینی ضمن اشاره به نقش پررنگ استان در حوزه اشتغال، بیان کرد: در سال‌ گذشته ۴۳۰ هزار اشتغال در کشور ایجاد شد که از این میزان ۵۸ هزار و معادل ۱۳.۶ درصد مجموع اشتغال‌های ایجاد شده در خراسان رضوی بوده، آن هم با وجود شرایط سخت تحریمی، اما در سوی مقابل اختیارات محدود مدیران استانی مانع پیشرفت شده و بسیار تاسف‌بار است که به توان نیروی درون‌استانی توجه نمی‌شود و نگاه‌ها فقط به تهران است.

۳۴ درصد اشتغال‌های استان در حوزه صنعت، معدن و تجارت است

در ادامه محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که در استان‌های مختلف کشور حل نشده، در خراسان رضوی برطرف شده و با استفاده از توان استانی تمامی موانع را از سر راه برمی‌داریم.

وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به سهم خود با همکاری استانداری و خانه صنعت، معدن و تجارت استان در مسیر رفع مشکلات تولیدکنندگان تلاش می‌کند، اما به عقیده من نقش پررنگ‌تر بر عهده نمایندگان مجلس بوده، به‌خصوص مجلس جدید که نمایندگان جوان‌تر دارد و امیدواریم که با تصویب مصوبه‌های مطلوب در مسیر گره‌گشایی از مشکلات فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت گام بردارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید اشتغال‌های جدید ایجاد نه آنکه واحدی بخواهد منجر به تعطیلی شود، گفت: در یک سال اخیر جوازهای طرح‌های صنعتی در استان صادر شده که برای اولین بار در کشور است و از مردم می‌خواهیم که طرح‌های پیشنهادی خود را به‌صورت مکتوب به سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تحویل دهند تا پس از بررسی لازم و تائید قانونی مجوزهای آن صادر شود.

مس‌فروش خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد توازن منطقه‌ای در شهرهای بزرگ هم معتقدیم که این مهم با راه‌اندازی شهرک‌ها در داخل کلان‌شهرها امکان‌پذیر نیست و باید این شهرک‌ها در مناطق محروم باشد تا ضمن عدم ایجاد آلودگی در داخل شهر، اشتغال جوانان ساکنان این مناطق هم به‌خوبی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در حوزه اشتغال استان ۳۴ درصد اشتغال‌های جدید ایجاد شده و ۵۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه بوده است.

گفتنی است؛ واحدهای تولیدی سال، طرح نمونه، معدن کاران نمونه، واحدهای برتر تحقیق و توسعه، فنی و مهندسی خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن تجلیل شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.