معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازسازی و نوسازی خطوط ریلی محدوده بندر امام خمینی (‌ره) و بندر شهید رجایی، از بارگیری روزانه ۱۵۰ دستگاه واگن‌ کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

بارگیری روزانه ۱۵۰ واگن‌ کالای اساسی در بندر امام/‌ تولید ۷۶۸قطعه ‌تجهیزات دریایی و بندری‌ در داخل

قدس آنلاین: ‌محمد راستاد اظهار کرد: در زمینه قطعات مورد استفاده و تجهیزات دریایی و بندری تلاش شد تولیدات داخل شکل بگیرد و از آنها حمایت شود.

وی اضافه کرد: در همین بخش قطعات مورد استفاده و تجهیزات دریایی و بندری تولید داخل، توانسته‌ایم با ۷۶۸ قطعه‌ای که توسط شرکت‌های داخلی برای ما تولید شده است، ۷۰ درصد صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر می‌خواستیم این قطعات را از خارج کشور وارد کنیم معادل ریالی ۸۷۲ میلیارد ریال هزینه ارزی داشت، در حالی که در تولید داخل، برای تهیه این قطعات و تجهیزات، ۵۵ میلیارد ریال هزینه شد.

* بارگیری روزانه ۱۵۰ دستگاه واگن‌ کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره)

راستاد با اشاره به تلاش برای ارتقای سهم ریل در حمل بار بنادر، بیان کرد: طی تعامل مطلوب با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران توانسته‌ایم روند حمل ریلی بار در بنادر را به کلی متحول کنیم، در حال حاضر در بندر امام خمینی (ره) سهم باری که توسط ریل جابه‌جا می‌شد (میانگین روزانه واگن که از بندر امام بارگیری می‌شود) نسبت به گذشته افزایش یافته است، به طوری که برخی روزها بیش از ۱۵۰ دستگاه واگن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) بارگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: ‌در بندر شهید رجایی هم تعاملات خوبی با شرکت راه‌آهن برقرار شد، هم برای افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بار بنادر و هم برای آنکه رویه‌های جدید برقرار شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین در بخش ریل و سوزن، در بندر شهید رجایی بهسازی و نوسازی تجهیزات به صورت متناوب و طبق زمان‌بندی انجام می‌شود.

* بازسازی خطوط ریلی محدوده بندر امام خمینی (‌ره) و بندر شهید رجایی

راستاد افزود: خطوط ریلی که در محدوده بندر امام خمینی (‌ره) و بندر شهید رجایی وجود دارد، همه بازسازی و نوسازی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: انتظار داریم با اقداماتی که توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، ما یک وضعیت رو به رشد، مناسب و خوب برای افزایش سهم ریل در حمل کالاهایی که بنادر وارد و یا از بنادر خارج می‌شود، داشته باشیم.

بنابراین گزارش، بندر شهید رجایی با برخورداری از ۵۸ کیلومتر خطوط ریلی داخلی ظرفیت جابه‌جایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را دارا است.

طبق اعلام پایگاه‌ وزارت راه و شهرسازی، در خطوط  ۴ و ۵ ریلی مجتمع بندری شهید رجایی بخش نوسازی، اجرای اسلب‌های در جا و اجرای تراورس‌های مشبک دی بلوک، اجرای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در محل سوزن‌ها، اجرای استاپرها، رنگ آمیزی و اجرای زینک ریچ همه ریل و سوزن‌ها جهت جلوگیری از پوسیدگی به انجام رسیده است.

مبلغی بالغ بر۳۴۰ میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی خطوط ۴ و ۵ ریلی بندر شهید رجایی هزینه شده است، مدت زمان اجرای این پروژه ۲۰ ماه تعیین شده بود.

به دلیل همجواری این خط با انبارهای ۱۰ تا ۱۳ بندر که محل ذخیره‌سازی و نگهداری کالاهای اساسی است، روند ترخیص کالاها شتاب بیشتری خواهد گرفت، وسعت مناسب خطوط، اتصال به شبکه سراسری ریلی و قرار گرفتن در رهگذر شمال - جنوب  که خود مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه است را می‌توان مهمترین مزایا و دستاوردهای حاصل از افتتاح این خطوط قلمداد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.