نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل پایداری و همیشگی بودن بسیاری از مراسمات ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) این است که مردم اجرای آن را بر عهده‌ دارند.

رمز پایداری عزاداری‌ها، خودجوش بودن آن‌هاست

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام پژمان‌فر با اشاره به اینکه از قدیم‌الایام پوشیدن لباس سیاه و سیاه‌پوشی مکان‌ها  نماد حزن و اندوه بوده و چنانکه اگر برای کسی مصیبتی پیش می‌آمد  و عزیزی را از دست می‌داد متداول بود که در عزای او سیاه بپوشد، گفت: سیاه‌پوشی و نصب پرچم‌های سیاه درب منازل در ایام محرم همواره حرکت مردمی بوده، لذا پویش مردمی «مشهد حسینیه سیدالشهدا (ع)» این مسیر را زنده نگه خواهد داشت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این مسئله در رابطه با اهل‌بیت (ع) در بین مردم به‌صورت ویژه‌ای مطرح است، از همان صدر اسلام سیاه‌پوشی به‌گونه‌ای تبدیل به یک شعار برای گرامیداشت مکتب اهل‌بیت (ع) بوده است.

وی افزود: از مصادیق مهم احیای امر اهل‌بیت (ع) آن است که نشان دهیم که با آن‌ها پیوند داریم، لذا سیاه‌پوشی در مصائب اهل بیت (ع) یکی از راه‌های این پیوند است.

حجت‌الاسلام‌ پژمان‌فر با اشاره به اینکه نصب پرچم‌ها و سیاه‌پوش کردن درب منازل و کوچه‌ها نشان از پیوند ناگسستگی ما با ائمه اطهار (ع) دارد و این یک کار بسیار اثرگذاری است، گفت: عزاداری و سیاه‌پوشی نماد و شعار همراهی ما با اهل‌بیت(ع) است. از سوی دیگر با مطالعه تاریخ متوجه می‌شویم که سیاه‌پوشی در عزای اهل‌بیت(ع) یک سنت بوده است.

وی با بیان محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل شیوع ویروس کرونا بیان کرد: بسیاری از برنامه‌های مذهبی به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته است، لذا  نمی‌توانیم همچون سال‌های گذشته تجمعاتی را برای برگزاری عزاداری ایام محرم و شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) داشته باشیم، لذا این قبیل کارها جایگزین بسیار مناسبی است.

  نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاه‌پوش کردن درب منازل و کوچه‌ها و نصب پرچم یک حرکت بیرونی است که نشان می‌دهد ما همچنان پیرو خط شهدای کربلا هستیم و این را حتی با همه محدودیت‌هایی که امسال  ویروس کرونا ایجاد کرده است، نشان دادیم.

حجت‌الاسلام‌ پژمان‌فر با اشاره به مزایای مردمی بودن عزاداری‌ها گفت: اگر این حرکت‌ها دستگاهی باشد برنامه‌ها پایداری ندارند، لذا دلیل پایداری و همیشگی بودن بسیاری از مراسمات ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) این است که مردم اجرای آن را بر عهده‌ دارند و به‌صورت خودجوش هر آنچه در توان دارند را در این مسیر در طبق اخلاص می‌گذارند.

وی افزود: از آنجایی‌که این حرکت‌ها مانند پویش مردمی «مشهد حسینیه سیدالشهدا (ع)» خودجوش و مردمی هست، دستگاه‌های دولتی در این موضوع باید حمایت‌های لازم را داشته باشند و آنچه در توان دارند را در اختیار مردم بگذارند، زیرا اصل وجود دستگاه‌های دولتی خدمت به مردم است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.