ابزارهای هنری از دیرباز نقش پررنگی در انتقال اندیشه‌ها و مفاهیم در دنیا داشته است. چنان‌که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان به ذهن و روان مردم نفوذ کرد و تأثیرات شگرفی بر باورهای آنان گذاشت. دراین‌بین، سینما از قدرتمندترین ابزارهای هنری است که روزبه‌روز پیشرفته‌تر و مدرن‌تر می‌شود و مخاطبان گسترده‌ای را در سرتاسر این کره خاکی میخکوب پرده نمایش می‌کند.

گذری بر فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس در حوزه سینما/ سهم سینما در تولیدات ملی و مذهبی

آستان قدس رضوی هم به‌عنوان یک مجموعه بزرگ فرهنگی و معنوی نگاه ویژه‌ای به ظرفیت ابزارهای هنری به‌روز و کارآمد همچون سینما در انتقال مفاهیم و ارزش‌های ملی و مذهبی داشته است. به مناسبت ۲۱ شهریورماه روز ملی سینما، گوشه‌ای از فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی را در این حوزه معرفی می‌کنیم.

 

حمایت از ساخت آثار سینمایی جدید

اجرای برنامه‌های سینمایی این مجموعه موقوفاتی زیر نظر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد. فیلم سینمایی «جادوی شهر شیرین»، ازجمله این پروژه‌ها است که در نیمه دوم سال گذشته خبرهایی از آغاز مراحل پیش‌تولید و ساخت دکورهای آن در مشهد به گوش اهل هنر رسید. قرار بود ساخت این فیلم سینمایی در حوزه کودک و نوجوان با موضوع رونق تولید و مقابله با تحریم‌ها در قالب محصول مشترک آستان قدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و بخش خصوصی در زمستان ۱۳۹۸ آغاز شود. حتی مسئولان پروژه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدوار بودند این فیلم در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان در سال جاری به نمایش درآید، اما گسترش ویروس کرونا مراحل ساخت آن را مثل بسیاری از آثار سینمایی دنیا تحت تأثیر قرار داد. مهدی سیم ریز معاون هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی دراین‌باره می‌گوید: «این پروژه تا مرحله اخذ پروانه ساخت پیش رفته بود که با شیوع بیماری کرونا در کشور مواجه شدیم. پس از آغاز دوباره فعالیت شورای صدور پروانه هم با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از بازیگران این فیلم کودک و نوجوان هستند، شرایط فعلی برای فیلم‌برداری مساعد تشخیص داده نشد. از طرف دیگر امکان تصویربرداری آن با توجه به عدم بازگشایی قطعی مدارس در فضای مدرسه وجود ندارد. بدین ترتیب به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران مقابله با کرونا و حفظ سلامت بازیگران کودک و نوجوان به‌طور موقت ساخت فیلم جادوی شهر شیرین متوقف شد. امیدواریم با مهار قطعی بیماری کرونا بتوانیم تولید این اثر سینمایی را دنبال کنیم». فیلم‌نامه جادوی شهر شیرین توسط مهدی سیم‌ ریز نوشته‌شده است و آن را محبوبه پاداش و مهدی سیم‌ ریز کارگردانی خواهند کرد.

بی‌شک استفاده از زبان هنر در انتقال معارف اهل‌بیت(ع) به نسل جدید هم تأثیر قابل‌توجهی داشته و دارد. در این میان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین آستان قدس رضوی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باهدف همکاری و تعامل در حوزه‌های تخصصی فرهنگی با رویکرد دینی و انقلابی در زمستان سال گذشته امضا شد. در انعقاد این تفاهم‌نامه بر همکاری و مشارکت در تولید آثار هنری، سینمایی و تلویزیونی در راستای ترویج فرهنگ و سیره رضوی تأکید شده است. سیم ریز بیان می‌کند: «در این تفاهم‌نامه، ساخت فیلم سینمایی با موضوع حضرت رضا(ع) پیش‌بینی شده است که در حال حاضر مراحل مقدماتی آن در حال پیگیری است و امیدواریم در آینده شرایط تولید این فیلم هم مهیا شود».

 

از تولید تا اکران «در مسیر باران»

پویانمایی از جمله ابزارهای عامه پسند و پرمخاطب روز دنیا است که مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سال‌های گذشته برای انتقال مفاهیم دینی از آن بهره گرفته است. در این مسیر تعدادی پویانمایی کوتاه، داستانی و سینمایی و همچنین پویانمایی‌هایی در قالب نماهنگ تولیدشده است که پویانمایی سینمایی «در مسیر باران»، مهم‌ترین اثر در این حوزه محسوب می‌شود. این فیلم در سال ۱۳۹۴ به سفارش مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ساخته شد. اثری که فیلم‌نامه آن بر اساس طرحی از فاطمه کاتبی توسط سعید تشکری و مهدی سیم ‌ریز در مدت حدود شش ماه نوشته‌شده بود و حامد کاتبی و مریم چوپان‌زاده هم به ترتیب کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشتند. فیلم در مسیر باران با نگاهی به قصه زندگی «ریان بن صلت» از محدثین بزرگ شیعه، هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو و دلایل قبول ولایتعهدی توسط ایشان را روایت می‌کند. این اثر سینمایی ۸۰ دقیقه‌ای با مشارکت نزدیک به صد نفر ازجمله امین زندگانی و رحیم نوروزی بازیگران شناخته‌شده کشور با تکنیک موشن کپچر(ضبط حرکت کاراکترهای زنده و انتقال آن به کاراکترهای دیجیتالی) در مدت حدود سه سال تولید شد و حتی توانست جایزه بهترین کارگردان پویانمایی را در سی ‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از آن خود کند. تولید فنی این سبک‌کار در آن برهه زمانی در صنعت پویانمایی کشور بی‌سابقه بود، بنابراین گروه تولید در مسیر باران با مشکلات پیش‌بینی ‌نشده بسیاری روبه‌رو شد که مدت‌زمان فرآیند تولید را بیشتر کرد. در حوزه محتوا هم با توجه به محدودیت‌های آثار مذهبی، نوشتن فیلم‌نامه به‌سادگی دیگر کارها نبود. همچنین پس از اتمام نگارش فیلم‌نامه برای متناسب شدن آن با مراحل تولید پویانمایی، چندین بار فیلم‌نامه بازنویسی شد تا به‌طور کامل با فرآیند تولید هماهنگ شود. بسیاری از متخصصان، ساخت این اثر را یکی از اتفاقات بدیع حوزه پویانمایی کشور برشمردند و معتقدند تولید آن، راهگشایی‌هایی در مسیر پویانمایی ایران و جریانی خاص در حوزه پویانمایی مذهبی ایجاد کرد. با تولید در مسیر باران، یک اثر تاریخی به‌واسطه پویانمایی واقع‌گرا برای نوجوان و جوان امروزی جذاب و ترجمه شد تا این موضوع برای مخاطب قابل‌دیدن و پذیرش شود. اگرچه بخش اساسی از پیش‌تولید این اثر در تهران صورت گرفته بود، اما درمجموع تولید آن در مشهد انجام شد. فیلم سینمایی پویانمایی در مسیر باران پس از چندین بار اکران خصوصی، در سال ۹۷ به روی پرده سینماها رفت و به‌صورت عمومی اکران شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.