شهرکرد- استان چهار محال و بختیاری به دلیل بهره مندی از دشت های سرسبز و اشتغال بسیاری از مردمانش به کار دام پروری یکی از قطب های تولید گوشت قرمز در کشور است اما چرا قطب تولید گوشت در کشور خود با کمبود گوشت و گرانی دست و پنجه نرم می کند این درست همین سوالی است که ما به دنبال پاسخ آن هستیم.

گوشت قرمز روی موج گرانی؛ دام های چهار محال و بختیاری قاچاق می شود

قدس آنلاین- گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه ۳۱ هزار تن گوشت قرمز تامین کننده سه و نیم  درصد نیاز کشور به گوشت قرمز است.

اگر چه این روز ها به دلیل افزایش قیمت ارز و افزایش بی سابقه خوراک دام و هم چنین نهاده های دیگر تولید پرورش دام گران در می آید اما یکی از مهمترین دلایل گرانی گوشت در این استان خروج دام از استان است که البته این موضوع هم سوژه تازه ای نیست و سال هاست که با وجود دخالت مسئولان قضایی و تعزیرات حکومتی هنوز  شخصی موفق به حل این مشکل نشده است.

گفتنی است قاچاق گوشت از استان دو سال پیش هم به دلیل افزایش قیمت  و سوء استفاده برخی اخلالگران اقتصادی و قاچاق دام زنده از طریق مرزهای کشور، پای دادستانی را به میان کشید و موجب شد تا  دادستان وقت با صدور دستوری به فرماندهی انتظامی، پلیس راه، مدیرکل تعزیرات حکومتی، مدیرکل دامپزشکی، مدیرکل جهاد کشاورزی و معاونت پشتیبانی امور دام استان چهارمحال و بختیاری در خواست کند تا به طور جدی با قاچاق دام برخورد شود.

قیمت متغایر ستاد تنظیم

در همین رابطه یکی از شهروندان شهرکرد با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار به طور مکرر قیمت تعیین می کند اما هیچ فروشنده ای به آن توجه نکرده و قیمت محصولات افزون بر قیمت ستاد تنظیم بازار است به خبرنگار ما گفت: متاسفانه دلیل اینکه قیمت های ستاد تنظیم بازار ضمانت اجرایی ندارد معلوم نیست.

صادق علی محمدی افزود: قیمت یک کیلو تخم مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده اما در بازار هر کیلو تخم مرغ افزون بر ۱۴ هزار تومان به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو شیر نیز گفته می شود بر اساس قیمت مصوبه ستاد تنظیم بازار باید سه هزار تومان باشد ادامه داد: این در حالی است که شیر کمتر از چهار هزار تومان در هیچ فروشگاهی یافت نمی شود!

علی محمدی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی رستوران ها به دلیل کرونا با رکود مواجه بوده و هیچ مراسم عروسی و عزا نیز برگزار نمی شود افزود: در حالی که مصرف گوشت قرمز به پائین ترین حد خود رسیده است لذا افزایش قیمت گوشت غیر منطقی به نظر می رسد!

افزایش قیمت شیر خودسرانه است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای فروش شیر در دامداری حدود ۲۹۰۰ تومان تعیین شده است افزود: متاسفانه در حال حاضر برخی از دامداران شیر تولیدی را تا قیمت ۴ هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند لذا افزایش قیمت شیر توسط دامداران اقدامی خودسرانه است.

بهرامی در خصوص نظارت بر واحد های صنفی بیان کرد: از ابتدای سال بیش از ۵۸۹۷ مورد بازرسی از واحدهای صنفی چهارمحال و بختیاری انجام شده است و ۱۹۴ واحد متخلف صنفی شناسایی شده است.

گوشت قاچاق می شود

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص گرانی گوشت در استان با بیان اینکه در این راستا باید آمار های کشتار شفاف سازی شود اظهار کرد: در بحث تولید و کشتار مجاز دام در استان شفافیت وجود ندارد.

حسن شمسی‌پور در ادامه با بیان اینکه میانگین تولید گوشت قرمز در استان روزانه ۷۲ تن است، گفت: اما طبق آمارها تنها ۱۰ تن روزانه کشتار می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۱۷ هزار تن گوشت قرمز سالیانه در استان به صورت غیرمجاز کشتار و یا خارج می‌شود.

گفتنی است قاچاق گوشت و نبود شفافیت در آمار کشتار و توزیع موجب شده تا بسیاری از سوداگران دام را از استان خارج کنند و لذا بسیاری از مردم با کمبود گوشت قرمز و در نهایت با گرانی لجام گسیخته همراه شوند.

قیمت ها هنوز متعادل است

در حالی که فریاد بسیاری از مردم از گرانی کالاهای اساسی بالا گرفته است اما رییس سابق سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد هنوز قیمت محصولات کشاورزی نظیر گوشت قرمز، مرغ و شیر با قیمتی کمتری نسبت به قیمت تمام شده عرضه می‌شود!
ذبیح‌الله غریب علت اصلی گرانی گوشت قرمز را افزایش قیمت نهاده‌های دامی دانست و گفت:  زمانی که نهاده‌های دامی با افزایش قیمت مواجه می‌شود، بر افزایش قیمت محصول نهایی نیز تاثیر می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.