حجت الاسلام علی ذوعلم گفت: طواغیت عالم می خواهند در نظام آموزشی نه فقط کشور ما بلکه همه کشورها نفوذ کنند و سند ۲۰۳۰ که بر نگاه اومانیستی غرب مبتنی است در عمین راستا مطرح شده است.

طواغیت عالم می‌خواهند در نظام آموزشی همه کشورها نفوذ کنند/ سند ۲۰۳۰ بر نگاه اومانیستی غرب مبتنی است

قدس آنلاین: کنفرانس مطبوعاتی همایش علمی «چالش های سند۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» امروز شنبه در پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این نشست خبری که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز شنبه ۲۲ شهریور در سالن جلسات سازمان مرکزی پژوهشگاه در تهران برگزار می‌شود، حجت الاسلام علی ذوعلم دبیر علمی همایش مذکور، به پرسش‌های اصحاب رسانه درباره ابعاد و زوایای پنهان سند ۲۰۳۰ پاسخ گفت.

حجت الاسلام علی ذو علم در ابتدای نشست با قرائت سومین آیه از آیة الکرسی گفت: خداوند در این آیه خود را ولی، راهبر و پشتیبان مؤمنین معرفی می کند و  تاکید کرده است که مومنان را از ظلمات به سمت نور هدایت می کند و کسانی که کفر می ورزند آنها طاغوت هستند و آنها را از نور به تاریکی وارد خواهد کرد. این آیه شریفه بسیار الهام بخش است.

دبیر علمی این همایش افزود: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند طواغیت عالم می خواهند در آموزش و پرورش نه فقط کشور ما بلکه تمام کشورها نفوذ پیدا کنند و تلقی و تحلیل مقام معظم رهبری  این است که سند ۲۰۳۰در همین راستاست و هشدار دادد که جامعه باید در مورد آن حساسیت داشته باشد، زیرا نفوذ فرهنگی آنها مقدمه ای برای نفوذ سیاسی و اقتصادی با هدف غارت منابع کشورها و ملت هاست. بنابراین مهم بود که یک همایشی در این زمینه برگزار شود که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این مهم را برعهده گرفت و ان شاء الله دوشنبه همین هفته مصادف با ۲۴ شهریور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ یک سند استعماری است که به دنبال مشروعیت بخشی به نظام سلطه و تقویت و تعمیق شکاف میان کشورهای فقیر و غنی است و متاسفانه در کشور ما هیئت وزیران وقت به آن اهتمام ورزید و باصطلاح نسخه ایرانی آن درست چهار سال پیش رونمایی شد. در آن زمان میزگردهایی در نقد این سند برگزار شد و چند ماه بعد مقام معظم رهبری نسبت به آن موضع داشتند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نسبت به آن انتقاد داشت  ونهایتا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که این سند غیرقانونی است و باید کنار گذاشته شود اما با این وجود برخی افراد که نگاه به غرب دارند درصدد اجرای این سند بوده اند و چه بسا برخی از بخش ها دور از چشم مسئولان آموزش و پرورش این مسئله را دنبال کردند که موجب شد تا رهبر معظم انقلاب دوباره وارد بحث شوند.

حجت الاسلام ذوعلم تاکید کرد: تبیین و تحلیل این سند و آن دلایل علمی که موجب می شود ما از این سند فاصله بگیریم ضرورت دارد. نیاز است که بخش های مختلف آموزش و پرورش به ویژه نهادهای پژوهشی به این موضوع ورود کنند و دقت بیشتری خرج دهند و ابعاد علمی آن را برای معلمان، مدیران و کارشناسان تبیین کنند. نقد این سند به معنای استفاده نکردن از تجربه های فرهنگی و تربیتی سایر کشورها و نفی بهره برداری از ظرفیت های علمی آن کشورها و یونسکو نیست، بلکه باید با یک نگاه مستقل تربیتی و فرهنگی به این مقوله بنگریم و از یافته های آن ها در چارچوب مبانی خودمان استفاده شود نه با توجه به نگاه اومانیستی غربی. این مهمترین نقد به سند ۲۰۳۰ است و با اهداف نظام تعلیم و تربیت و نگاه فلسفی و دینی ما کاملا متفاوت است، هرچند ممکن است در آن گزاره ها و وجوه اشتراکی هم پیدا شود اما باید حواسمان باشد که مجموعه طرحی که در سند ارائه شده برای ما قابل قبول نیست.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ از چند خاستگاه قابل نقد است تصریح کرد: اولین مورد خاستگاه علمی است که باید با مبانی تعلیم و تربیت و فلسفه آن نقد شود، ما در سند بنیادین تحول خودمان مبانی معرفتی، هستی شناختی و ارزشیابی خاص خودمان را که بسیار متقن و معتبر است داریم اما سند ۲۰۳۰ مبتنی بر مبانی غربی و نگاه اومانیستی و سکولاریستی است. مورد دوم خاستگاه دینی است؛ به هر حال ما براساس ارزش های دینی و اسلامی به دنبال تربیت انسان ها هستیم. خاستگاه دیگر، خاستگاه انقلابی است؛ انقلاب اسلامی که ۴۲ سال قبل بنیان گذاشته شد یک نه بزرگ به نظام اجتماعی، فلسفی و سیاسی  و اقتصادی غرب بود که توانست طی این مدت علی رغم فراز و نشیب های فراوانی که بر سر راه داشته پایه های شکل گیری تعالیم متفاوت را در حوزه های مختلف عدالت محوری، آزادی، معنویت، عزت، استقلال و عقلانیت ارائه دهد. این خاستگاه انقلابی ایجاب می کند که نظام تعلیم و تربیت ماهم بر اساس همان معیارها باشد. در مباحثی که شهید مطهری مطرح کردند استقلال فرهنگی و فکری زیرساخت استقلال در عرصه سیاست و اقتصاد است و نکته اصلی در عظمت و پیشرفت یک جامعه اسلامی عدم وابستگی به بیگانگان و عدم پذیرش سلطه آنهاست؛ بنابراین اگر این سلطه و نفوذ در عرصه فرهنگی شکل بگیرد قطعا برای آینده ما خطرناک خواهد بود و بر استقلال و پیشرفت جامعه ما تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در همایش روز دوشنبه دو کتاب در ارتباط با سند ۲۰۳۰ رونمایی خواهد شد گفت: به نظر من خاستگاه چهارم خاستگاه ایرانی است؛ یعنی هر ایرانی غیرتمندی که به دنبال عزت کشور خود است باید نسبت به این سند حساس باشد و متناسب با شرایط و نیازهای این ایرانی باید سند آموزش و پرورش ما تنظیم شود. ممکن است گاهی در تقابل با سند ۲۰۳۰ برخی دچار سطحی نگری و ظاهر بینی شوند که این یک آفت است، بنابراین باید یکه نگاه سخیف، حداقلی و سطحی در نقد این سند مطرح نشود، بلکه نقد باید نقدی عالمانه و عمیق باشد و آگاهی معلمان و مدیران ما بخصوص طیف جوان حتما باید در این زمینه بالا و پیشتاز باشد. فراتر از آنچه در سند ۲۰۳۰ وجو دارد به عنوان یک درس باید مطرح شود و هشدار و هوشیاری دائمی برقر باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.