سینما را می‌شود رسانه‌ای دیداری و شنیداری مبتنی بر فناوری بدانیم که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و سال‌هاست در جهان با پیشرفت‌های متنوع توانسته مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کند.

سرور هادیان‌/

 سینما را می‌شود رسانه‌ای دیداری و شنیداری مبتنی بر فناوری بدانیم که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و سال‌هاست در جهان با پیشرفت‌های متنوع توانسته مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کند.

در کشور ما نیز سرانجام در سال ۱۳۷۹ همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران، ۲۱ شهریور به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هر ساله جشن خانه سینما در این روز برگزار می‌شود.

به همین بهانه با تعدادی از هنرمندان شهرمان که در این عرصه فعالیت دارند درباره وضعیت سینماگران خراسان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که ماحصل آن پیش روی شماست.

•       نخستین ساخته سینمایی پس از انقلاب در مشهد

 یکی از نویسنده‌ها و کارگردانان پیشکسوت شهرمان در این باره می‌گوید: با فیلمی ۱۶ میلیمتری به نام «دیوار» در سال ۶۰ وارد عرصه سینما شدم که در واقع پس از انقلاب برای نخستین بار کار تولید یک فیلم در مشهد آغاز شد.

شهاب ملت‌خواه متولد ۱۳۳۱ در مشهد و کارشناس صنایع‌دستی از دانشگاه هنر تهران می‌افزاید: این فیلم زیر نظر بنیاد مستضعفان ۱۶ میلیمتری تولید شد، زیرا مواد خام فیلم ۳۵ میلیمتری در ایران نبود و قرار شد بعدها به ۳۵ میلیمتری برای اکران در سینما تبدیل شود.

وی که در کارنامه هنری خود ساخت فیلم‌های «آتا»، «زیر آتش» و «شب حورا» را دارد، با بیان این نکته که در حال حاضر مشغول نوشتن برای شبکه خراسان است، اظهار می‌کند: توقع داریم صنعتی با این عظمت که در بسیاری از کشورهای جهان یکی از مبانی اقتصادشان بر پایه این هنر و صنعت است، ما نیز از این بضاعت غافل نمانیم.

این هنرمند پیشکسوت سینما تأکید می‌کند: یکی از دغدغه‌های من سینمای بومی است، زیرا باتوجه به ظرفیت‌های نیروهای خراسان رضوی می‌توانیم سینمای مستقل و منسجمی برای تولیدات سینمایی داشته باشیم تا فیلمسازان ما برای کوچک‌ترین کاری در زمینه تولید، مجبور به مراجعه به تهران نباشند.

شهاب ملت‌خواه تصریح می‌کند: سال‌هاست در مشهد در بحث آموزش، دانشگاه‌ها و آموزشگاهای زیادی مرتبط با سینما راه‌اندازی شده است، اما اینکه این دانشجوها و هنرجوها پس از دانش‌آموختگی، توانمندی‌هایشان در کجا به کار گرفته می‌شود، نامعلوم است.

•       تشکل سینمایی نداریم

یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت فیلمساز شهرمان در پاسخ به این پرسش که وضعیت سینمای خراسان چگونه است، می‌گوید: به اعتقاد من این واژه معنایی ندارد ما می‌توانیم تئاتر خراسان یا مشهد بگوییم، چون آن‌ها تشکل دارند و همه چیز درباره تئاتر مشخص است، نمایشی به صحنه می‌آید و یک تشکلی کارها را رصد و پشتیبانی می‌کند، ولی متأسفانه ما چون تشکل سینمایی نداریم، نمی‌توانیم‌ چنین واژه‌ای را به‌کار ببریم. تا زمانی که سینماگران مشهدی و خراسانی تشکلی نداشته باشند من اعتقادی به سینمای خراسان و مشهد ندارم.

جواد علیزاده که مسئولیت پنج سال خانه فیلم مشهد را در دهه ۷۰ داشته با اشاره به این نکته که هنرمندان مشهد به صورت پراکنده کار می‌کنند، بیان می‌کند: برای مثال من یک فیلمسازم اما از همکارانم اطلاعی ندارم که در حال حاضر چه کار می‌کنند، مگر آنکه در فضای مجازی خبری در مورد کار آن‌ها و دغدغه‌هایشان به صورت پراکنده مطلبی بخوانم و این درحالی است که تعدادی از همکارانم هم با ارگان‌های دولتی کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در اواخر سال گذشته خانه هنرمندان جلسه‌ای برای برپایی خانه سینمای خراسان برگزار کرد، می‌گوید: هنر مندان این عرصه از این جلسه استقبال کردند، ولی در حد نوشتن اساس‌نامه ماند و دیگر هیچ خبری نشد، امیدوارم سینماگران مشهدی و خراسانی به یک تشکل برسند و زیر سقف یک تشکل بتوانند فعالیت‌ها و تولیدهایشان را به ثمر برسانند.

•       حمایت انجمن سینمای جوانان ایران

مدیر انجمن سینمای جوانان ایران‌ در خراسان رضوی هم می‌گوید: عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر مشهد به گونه‌ای بود که خوشبختانه در سال گذشته توانست جایگاه سوم کشور را کسب کند و پاتوق فیلم‌نامه انجمن به دلیل کرونا اگرچه در حال حاضر متوقف شده است، اما پس از کرونا تولید این فیلم‌ها از سر گرفته می‌شود.

سید وحید سیدحسینی بیان می‌کند: دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان رضوی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از فیلمسازان خراسانی برای تولید فیلم‌های کوتاه (حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای) حمایت می‌کند.

وی درباره اولویت‌های موضوعی و ساختاری آثار تولیدی در سال ۱۳۹۹ بیان می‌کند: مضامین معطوف به افزایش سرمایه اجتماعی، اهمیت خانواده و سبک زندگی، افزایش امید و نشاط اجتماعی، عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد، خودباوری، اراده و قدرت ملی توجه به ایجاز و تجربه‌گرایی در قصه‌گویی و به‌کارگیری عناصر زیبایی‌شناسانه و خلاق ویژه فیلم کوتاه است.

وی می‌افزاید: همچنین توجه به ثبت و ضبط میراث فرهنگی اقلیم‌های مختلف شامل آداب و رسوم، زبان و گویش و لهجه، سنت‌های ملی و دینی، مراسم آیینی و ارزش‌های اخلاقی، اهمیت سلامت جسم و روان در جامعه در جهت تلاش برای مقابله با ویروس منحوس کرونا (امیدبخشی و آگاهی‌بخشی، ایثار و فداکاری) از دیگر مضامین هستند.

سیدحسینی خاطرنشان می‌کند: دومین پیچینگ نیز با اولویت‌های موضوعی مشخص شده که در اوایل مهرماه برگزار خواهد شد.

وی در خصوص تولید فیلم اولی‌ها نیز اظهار می‌کند: در حال حاضر ۳۶ فیلم‌نامه توسط مدرسان انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر مشهد بررسی شده که در روزهای آینده اسامی افرادی که می‌توانند مورد حمایت قرار بگیرند، اعلام می‌شود و این در حالی است که اگر فرد عضو انجمن نیز نباشد می‌تواند از حمایت برخوردار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.