رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم گفت: با دقیق نگریستن به آیات قرآن و روایات ائمه معصومین و بویژه امام رضا(ع) می توان به اصول تبلیغ و بهترین نحوه معرفی معارف دینی و اسلامی دست یافت.

اصول چهارگانه تبلیغ از نگاه امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید رضا مودب در خصوص نحوه صحیح تبلیغ معارف اسلامی اظهار کرد: شناساندن اصول، مبانی و آموزه های دین که از آن به بعنوان تبلیغ یاد می شود، یکی از مهمترین امور برای حفظ و جذب پیروان و شناسایی دین به دیگران است. در این باره نحوه تبلیغ دین بسیار با اهمیت است. اگر مبلغ با اصول تبلیغ آشنا باشد می تواند بیشترین راندمان و کارآیی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیره ائمه هدی علیهم السلام بویژه سیره امام رضا(ع) از بهترین منابع برای یادگیری اصول تبلیغ به سبک اسلامی است. در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) جزئیات و مختصات تبلیغ دین به شیوه مناسب به خوبی آشکار است.

وی با معیار قرار دادن کتاب شریف عیون اخبارالرضا(ع) که تالیف عالم و اندیشمند بزرگ شیعی شیخ صدوق است، ادامه داد: اولین اصلی که می توان در خصوص مولفه های تبلیغ که در احادیثی که در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) جمع آوری شده، اشاره کرد تبلیغ فطرت مدار است.

وی افزود: در کتاب عیون روایت معتبری از امام رضا(ع) آمده است که حضرت می فرمایند: رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می کند؟ حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعا از ما پیروی خواهند کرد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم تصریح کرد: از این حدیث شریف اینگونه می توان استنباط کرد که حضرت امام رضا(ع) تاکید بر آمورش معارف الهی دارند. دین و دستورات آن منطبق بر فطرت انسان است و تبلیغ آن نیز باید هماهنگ با فطرت باشد.

وی با بیان اینکه شیوه تبلیغ صحیح این است که رهبر دینی جامعه ابتدا باید حقگرایی خود را تثبیت کرده و بعد به ارشاد دیگران بپردازد، یادآور شد: انسان ذاتا دین گرا و طرفدار حق است. دین فطری، ثابت و پایدار است. ممکن است هدایت فطری انسان کم و زیاد شود، اما به کلی محو نمی گردد.

وی ابراز داشت: دومین اصلی که مبلغان باید بر آن احاطه داشته و تاکید کنند اصل تفکر و اندیشیدن است. خداوند به انسانها قدرت تعقل و اندیشیدن را داده است. ممکن است برخی در سالهای سپری شده از عمر خود از این اصل زیاد بهره مند نشده باشند، اما مبلغ باید براین اصل تاکید کرده و آنها را به اندیشیدن وادار نماید.

وی در خصوص اهمیت بالای اصل اندیشیدن خاطرنشان کرد: روایاتی که از امام رضا(ع) موجود است، به ما می آموزد که حتی نماز و روزه و عبادت اگر همراه با اندیشیدن و آشنایی با معارف اصیل اسلامی باشد ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

اهمیت کوشش و جهاد و نشاط

حجت الاسلام مودب با اشاره به اینکه سومین اصل در حوزه تبلیغ به سبک سیره رضوی کوشش و جهاد و نشاط است، افزود: درروایتی از امام رضا(ع) به این مضمون نقل شده است که سلامتی را بخواهید در دنیا و آخرت. از ما نیست کسی که دنیا را به خاطر دین ترک کند یا دین را به خاطر دنیا بلکه این دو در کنار هم هستند.

وی مطرح کرد: در این حدیث، این امام همام زندگی را ترکیبی از دنیا و آخرت می بینند. توجه داشتن صرف به دنیا و یا به آخرت در زندگی فردی که ادعای پیروی از ائمه طاهرین علیهم السلام را دارد هیچ جایگاهی نخواهد داشت.

این کارشناس معارف دینی بیان داشت: در حدیث دیگری راوی از امام(ع) می پرسد که نوافل قضا شده چه زمانی باید ادا شوند که بیشترین اثر را داشته باشند. امام به این مضمون می فرمایند: نمازهای نافله جدا از نمازهای واجب است و می توان در هر ساعت از شبانه روز که فرصت آن باشد انجام داد.

دکتر مودب ادامه داد: در این حدیث بر انجام نوافل تاکید شده اما به وضوح مشخص است که می توان آنها را در ساعاتی که عدم خستگی و نشاط وجود دارد انجام داد تا بیشترین اثر گذاری و بهترین درک از معارف اسلامی پیدا شود.

وی با اشاره به اینکه اصل چهارم دعوت به خوبی ها به صورت محترمانه و خصوصی است، متذکر شد: در روایتی از امام رضا(ع) وارد شده است که اگر دعوت به جا و تنهایی باشد برابر با هفتاد دعوت علنی است. در این حدیث امام(ع) می خواهند به این نکته اشاره کنند که در تبلیغ دینی باید شان و جایگاه مخاطب کاملا مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مودب اظهار کرد: بسیاری از گفتگوهای امام یک نسخه معرفتی برای مخاطبی خاص است و تبیین آن برای دیگران نیازمند ارائه مطلب به نحو دیگری است. به عنوان مثال امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که رعایت شرایط آن می تواند تبلیغ را کاملتر و جامعتر نماید.

وی مدعی شد: با دقیق نگریستن به آیات قرآن و روایات ائمه معصومین و بویژه امام رضا(ع) می توان به اصول و جزئیات بهترین نحوه تبلیغ معارف دینی و اسلامی دست یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.