خراسان شمالی- رییس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۲۴ درصد از محصولات کشاورزی به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد ریال ضایع می‌شود.

سالانه ۲۴درصد محصولات کشاورزی ضایع می شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان شمالی، دکتر سیدجواد ساداتی نژاد با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح کشور توسعه نیافته است، گفت: فراوری محصولات کشاورزی هم بسیار ضعیف است و به همین علت بخش زیادی از سرمایه های کشاورزان از دست می رود.

وی همچنین با بیان اینکه این وضعیت در استان های مختلف متفاوت است افزود: در استان خراسان شمالی وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بسیار ضعیف است.

رییس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی در سطح کشور شانس فراوری دارند که باید تلاش کنیم با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی این میزان را افزایش دهیم تا ضایعات این بخش کاهش یابد.

ساداتی نژاد به افزایش قیمت نهاده ها و کودهای کشاورزی اشاره کرد و افزود: گرانی نهاده ها هزینه های تولید را بسیار بالا برده است که نگران تولید در این حوزه هستیم.

وی گفت: اگر قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی را افزایش ندهیم نباید انتظار داشته باشیم که کشاورز در سال آینده این محصولات را کشت کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت واردات یک کیلوگرم گندم هم اکنون ۵۰ هزار ریال است به همین دلیل پیشنهاد کمیسیون کشاورزی دست کم ۴۵ هزار ریال برای خرید تضمینی هر کیلوگرم در سال آینده است.

ساداتی نژاد اظهار داشت: شورای قیمت گذاری و سیاست گذاری محصولات اساسی کشاورزی تشکیل می شود در این شورا که برای نخستین بار کشاورز در آن مشارکت می کند، قیمت گذاری محصولات واقعی تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.