مدیر امور آب منطقه‌ای تربت‌حیدریه از بستن ۴۸ حلقه چاه آب غیرمجاز از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام ۳۶۱ هزار متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب را به همراه داشته است.

۴۸ حلقه چاه آب غیرمجاز در تربت‌حیدریه بسته شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی طلعتی  با بیان این که سال گذشته نیز ۱۳۳ حلقه چاه در تربت‌حیدریه بسته شد افزود: با توجه به بحران منابع آب‌های زیرزمینی در مناطق مختلف کشور از جمله خراسان رضوی، اجرای طرح حفاظت و انسداد چاه‌های غیر مجاز آب از کوچ جمعیت جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: اجرای طرح اصلاح شیوه آبیاری، کاهش سطح زیرکشت، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند از مواردی است که در صورت رعایت آنها می‌توان از بحران آب عبور کرد.

مدیر امور آب منطقه‌ای تربت‌حیدریه با بیان این که این شهرستان در ناحیه نیمه خشک قرار دارد که بخشی ‌از دشت‌های زاوه، تربت‌حیدریه، رشتخوار، رخ و ازغند را نیز شامل می‌شود گفت: تمام این مناطق، دشت‌های بحرانی و ممنوعه استان خراسان رضوی محسوب می‌شوند که با افت سطح آب زیرزمینی به میزان ۶۱ تا ۱۵۲ سانتیمتر در طول سال مواجهند.

طلعتی افزود: دشت زاوه که از مهمترین دشت‌های حوضه آبریز شهرستان تربت‌حیدریه محسوب می‌شود در بخش آبهای سطحی دارای رودخانه دائمی و پایداری نیست و این امر باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

وی ادامه داد: دشت زاوه در بخش آب‌های زیرزمینی شامل هزار و ۵۴۴ منبع آبی شامل چاه، چشمه و قنات است و میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی آن  ۲۱۷ میلیون متر مکعب در سال است و در سال آبی ۹۲ ـ ۹۱ با کسری مخزن ۴۲ میلیون متر مکعبی مواجه بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.