رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: فضاهای علمی، پژوهشی و دانشگاهی کشور باید در راه ترویج، گسترش و نشر معارف حضرت رضا(ع) قرار گیرد.

لزوم ترویج و گسترش معارف رضوی در فضای علمی جامعه

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن مهدوی مهر رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره از طرح «ضیافت اندیشه(ویژه اساتید)» که صبح امروز با حضور مرتضی رجوعی رئیس و جمعی از معاونین دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن همایش‌های واحد اسرار این دانشگاه برگزار شد، اجرای این طرح را یکی از بهترین و اساسی‌ترین اقدامات دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در آیات شریف قرآن کریم تأکید فراوانی بر اندیشیدن، آموختن و آموزش شده است، در این طرح نیز اندیشه‌ها و قلم‌ها گرد هم جمع شده‌اند تا کلید حل مشکلات نه‌تنها نظام، انقلاب و کشور بلکه نجات‌بخش جامعه بشری باشند.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات امروز دنیا ناشی از نبود فضای اندیشه و اندیشه ورزی است، گفت: بسیار خرسندم که دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) میزبان این طرح است و امیدواریم روز به‌روز شاهد موفقیت‌هایی در این زمینه باشیم.

مهدوی مهر در ادامه عنوان کرد: فضای فکر و اندیشه‌ای که خداوند متعال بشر را به این خصوصیت امتیاز بخشیده، تفاوتی اساسی بین بشر و سایر موجودات ایجاد کرده است و خداوند از ما این درخواست را داشته که بیشتر بیندیشیم و فکر کنیم  تا جایی که گفته شده است یک ساعت اندیشیدن برابر با ۷۰ سال عبادت است.

وی بیان کرد: عبادت الهی به‌اندازه‌ای با اهمیت است که در قرآن دلیل آفرینش انس و جن معرفی‌شده است؛ ازاین‌رو ما نیز برای اندیشیدن باید حسابی ویژه بازکنیم و آن را مبنای اصلی کارهای خود قرار دهیم؛ هیچ کاری نباید بدون فکر و تعقل انجام شود و اگر چنین شود قطعاً در زندگی خسارت می‌بینیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، ادامه داد: دشمنان بشریت با اندیشیدن و فکر کردن بشر امروز مخالف هستند و می‌خواهند انسان‌ها از اساس، با تفکر و اصول اندیشیدن فاصله بگیرند زیرا با اندیشه می‌توان با سلطه‌جویی مقابله کرد.

وی خاطر نشان کرد: اهانت به قرآن مجید و رسول گرامی اسلام(ص) که بالاترین پیامش موضوع عقل، خرد و اندیشه است از سوی افرادی که داعیه‌دار تمدن و پیشرفت هستند بیانگر این است که بنا نیست تمدن آنان بر اساس تفکر باشد. اگرچه ممکن است این رفتارها ظاهراً عناوین زیبایی داشته باشد اما پشت صحنه شاهد استبداد شدید قرون‌وسطایی هستیم از همین رو دست به اقداماتی همچون آتش زدن قرآن و اهانت به رسول بزرگوار اسلام(ص) می‌زنند.

 

اندیشیدن می‌تواند مشکلات بشریت را حل کند

وی با بیان اینکه اندیشیدن می‌تواند مشکلات بشریت را حل کند، گفت: ما باید اساتید دانشگاه‌ها را تشویق به اندیشیدن کنیم و اساتید نباید به آموخته‌های و نوشته‌های گذشتگان بسنده کنند بلکه باید اهل تعقل و تفکر و دائماً در حال رشد و حرکت جوهری باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: دانشجو نیز باید دائماً در حال نوآوری بوده و در علم و فکر و اندیشه پیشرفت داشته باشند. در این میان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به دلیل ویژگی انتسابش به آستان قدس رضوی و ولی‌نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باید با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تفاوت داشته باشد.

وی اضافه کرد: این دانشگاه منتسب به امامی است که به عالم آل محمد(ص) شناخته می‌شود و این ویژگی باید در این دانشگاه بروز و ظهور داشته و موردتوجه همگان باشد.

مهدوی مهر، با اشاره به این نکته که یکی از بحث‌های مهم تولیت آستان قدس رضوی توجه به محوریت امام رضا(ع) در مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌های وابسته به آستان قدس رضوی است گفت: اگر به این مهم توجه شود بسیاری از راهبردها و استراتژی‌ها برای ما مشخص می‌شود و هنگامی‌که این اتفاق رخ دهد دانشگاه امام رضا(ع) در دنیا نشان‌دار و شناخته می‌شود.

وی در ادامه در خصوص موضوع رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها گفت: رساله‌های دانشجویان باید مرتبط با آستان قدس رضوی و مسائل مختلف این مجموعه مقدس باشد زیرا مسائل آستان قدس رضوی مسائل نظام، انقلاب و کشور است و ما به‌عنوان مسئول باید از این رساله‌ها حمایت کنیم.

این مقام مسئول همچنین انتخاب رشته‌های موردنیاز آستان قدس رضوی را یکی از اقدامات مهم این دانشگاه ذکر کرد و گفت: رشته‌های مورد نیاز آستان قدس باید معرفی شود و مسئله مهم این است که همه ما باید در خدمت این مجموعه باشیم.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی باید اندیشه محور باشد، گفت: همه ما باید خود را متعهد به امام رضا(ع) بدانیم و باید بیندیشیم که چگونه می توانیم دِینمان را نسبت به این امام همام ادا کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.