۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
کد خبر: 719898

در حالی که خبرگزاری ان اچ کی از سفر ظریف در اوایل این هفته به ۵ پایتخت اروپایی خبر داده بود، سعید خطیب زاده امروز از به تعویق افتادن این سفر دیپلماتیک مهم که در زمانی حساس قرار بود انجام شود خبر داده است.

ظریف پاتک زد؟!

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه خود نیز در نشست خبری اخیر خود از برنامه‌ریزی تور دیپلماتیک ظریف و روزهای پرکار و شلوغ او خبر داده بود.

این سفر چند منظوره و چند مقصده قرار بود در آستانه ۲۰ سپتامبر موعدی که آمریکایی ها ادعا می‌کنند با اسنپ بک آنها  قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران دوباره احیا خواهند شد انجام شود.

مایک پمپئو دو هفته پیش در توئیتی مدعی شده بود مکانیزم ماشه از سوی آمریکا فعال شده و با وجود مخالفت اعضاسی شورا امنیت قطعنامه‌ها علیه ایران پس از یک ماه دوباره باز خواهند گشت.

او گفته بود آمریکا برای انجام این کار از کسی اجازه نمی‌گیرد.

روز چهارشنبه خبرگزاری ژاپنی ان اچ کی اعلام کرد که ظریف این هفته به پایتخت های تروئیکای اروپایی عضو برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان سفر خواهد کرد تا درباره حفظ برجام و اقدام در مقابل حرکت آمریکاییزها رایزنی کند.

او همچنین قرار بود که رم و مادرید هم برود.

شاید چند هفته دیگر

امروز اما سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به اعتماد گفته است که در چند هفته اخیر برنامه‌ریزی‌هایی برای سفرهای اتی وزیر امور خارجه به برخی کشورهای آفریقایی، آسیایی و اروپایی صورت گرفته بود اما به دلیل مشکلات لجستیکی ناشی از شیوع ویروس کرونا هنوز این سفرها قطعی نشده و بعید است که در چند هفته آتی قطعی شود.

این اتفاق و تغییر برنامه قدری تامل برانگیز به نظر می‌رسد زیرا اولا تغییری در پروتکل‌های بهداشتی بوجود نیامده و در هفته گذشته نیز وزیر خارجه سوئیس در شرایط کرونایی سفری چند روزه را به تهران داشت از اینرو مشکل خاصی در سفر ظریف به لحاظ لجستیکی احساس نمی‌شود.

حاشیه های یک سه جانبه

تنها موردی که در این روزها ذهن را به خود جلب می‌کند نشست وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در مورد برجام و مقابله با تلاش آمریکا برای بکارگیری مکانیزم ماشه و البته نوع موضع گیری سه وزیر اروپایی است که پیش از سفر ظریف برای دیدار با آنها صورت گرفت.

دیروز وزارت خارجه آلمان مدعی شده وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه روز پنجشنبه پس از دیداری در انگلستان مدعی شدند در خصوص رد تلاش آمریکا برای پیشبرد مکانیسم ماشه علیه ایران اتفاق‌نظر دارند.

حساب کاربری رسمی وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشته «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس و «لودریان»، وزیر خارجه فرانسه امروز به منظور هماهنگ‌سازی اقدامات آتی خود در خصوص برجام دیدار کرده‌اند.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارتباط ویدئویی به حاضران در این جلسه ملحق شده است.

وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشت: «تروئیکای اروپایی با رد تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها (علیه ایران) و متعهد باقی ماندن به حفظ برجام موافقند، اما لازم است ایران فوراً به پایبندی کامل برگردد.»

اما ساعتی بعد دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان روایتی متفاوت یا بهتر است بگوییم موضعی متفاوت را در حاشیه توافق کلی این تروئیکا برای حفظ برجام در مورد لزوم بازگشت تهران به تعهدات کامل برجامی منتشر کرد و تلویحا ایران را به نقض برجام متهم نمود.

وزیر انگلیسی در توئیتر نوشت: «ایران نباید سلاح هسته‌ای بسازد. ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند و برجام را حفظ کند- این نتیجه جلسه تروئیکای اروپا و دیدار من با هایکو ماس و لودریان بود. ما به پاسخگو کردن ایران متعهد هستیم.»

پس از راب، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که او و دو همتای آلمانی و انگلیسی اش در نشست خود درباره گام‌های بعدی درباره این مسئله (ایران) رایزنی کرده‌اند و افزود: 

«در خلال این جلسه، او بار دیگر بر اهمیت تلاش‌های مشترک این سه کشور برای حفظ این توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ با ایران منعقد شد، به خصوص در شرایط تلاش‌های بی‌اعتبار ایالات متحده برای بازاعمال تحریم‌های چندجانبه علیه ایران، تأکید کرد.»

لودریان هم در این بیانیه همچنین از ایران خواسته در آنچه به ادعای این کشور اقدامات «ناسازگار با تعهدات هسته‌ای» است تجدیدنظر کرده و به پایبندی کامل توافق بازگردد.

پاسخ روشن ظریف

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هم نسبت به به این اتفاق بی واکنش نماند و بی عملی اروپایی ها در مقابل نقض کامل برجام توسط آمریکا و تعهدات و قول‌های آنها را یادآور شد و آنرا شرط ایران برای بازگشت کامل به برجام خواند.

ظریف در توئیتر نوشت: «ایران بنا به دلایل مذهبی و راهبردی که بسیار نافذتر از هر "توافقی" است با سلاح‌های هسته‌ای مخالف است. اما اگر سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل تمهیدات اعتمادساز و ارتقاء شفافیتی هستند که برجام امکان آن را فراهم آورده باید همان‌طور که اقدام تبهکارانه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل را رد کرده‌اند تروریسم اقتصادی این کشور را هم رد کنند.»

حالا و به فاصله یک روز رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه از تعویق برنامه و البته به تعبیر او هماهنگ نشدن سفر ظریف خبر می‌دهد.

این موضوع گمانه‌ها در ارتباط با موضع اخیر تروئیکای اروپایی در نشست سه جانبه خود در مزرود ایران و نارضایتی تهران از این موضوع را تقویت می‌کند. 

به نظر می‌رسد تروئیکای اروپایی در عین موضع مشترک برای حفظ برجام تلاش دارند تا از این موضوع به عنوان ابزار و  اهرمی برای امتیازگیری از ایران درمورد گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای تهران استفاده کنند. موضوعی که تهران نشان داد نسبت به آن حساسیت دارد و بدون واکنش نمی‌ماند.

تهران اگر احساس کند حضور ظریف در پایتخت این سه کشور اروپایی در این مقطع ممکن است این ظن را بوجود اورد که آنها می توانند تهران را زیر فشار بگذارند ولو این دیدار در مقطعی حساس هم باشد آنرا انجام نخواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.