مشهد در زمره کلانشهرهای کشور است که ناوگان اتوبوسرانی آن نیز فرسوده است و باید سالانه دستگاه‌های جدیدی به این ناوگان اضافه شود.

ناوگان اتوبوسرانی مشهد فرسوده است؛ نیاز مبرم به سالانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید

به گزارش قدس آنلاین، سید مسعود ریاضی، با اعلام اینکه مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری در حوزه حمل ‌و نقل عمومی و به جهت رسیدن به حمل ‌و نقل پاک و شهروندمحور، افزایش کیفی ناوگان حمل ‌و نقل است اظهار داشت: بحث سلامت حمل ‌و نقل و سلامت خودروهای حمل‌ و نقل عمومی در شهر مشهد بسیار مهم و جدی است و موضوع معاینه فنی دقیق و الزامات مربوط به این حوزه باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار ‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و ۱۳ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر مشهد و تحت مدیریت سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی در حال فعالیت هستند گفت: کنترل میانگین عمر ناوگان و پیشگیری از پیر شدن این حجم وسیع از ناوگان خدمات درون‌شهری از اولویت‌های مدیریت شهری است که از چالش‌های اساسی ما نیز به شمار می‌رود.

عضو شورای شهر مشهد بیان کرد: در حال حاضر میانگین عمر ناوگان اتوبوس‌رانی شهر مشهد قریب به هشت سال و نیم است که اگر بخواهیم این میانگین را حفظ کرده و از پیر شدن بیشتر آن جلوگیری کنیم سالانه باید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری اضافه شود. با توجه به محدودیت اعتبارات و قیمت‌های سرسام‌آور بازار و مشکلات کارخانه‌های تولیدی داخل کشور تأمین این میزان از اتوبوس کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد.

 

ریاضی همچنین در زمینه اجرای سیستم‌های مکانیزه نظارت و خدمات‌رسانی شبکه حمل‌ و نقل عمومی گفت: سازمان تاکسیرانی و شبکه تاکسی‌های درون‌شهری مشهد تا حدودی از شبکه‌های خدمات تاکسی اینترنتی عقب‌افتاده بود که این موضوع ضمن کاهش رضایت شهروندان ضریب نفوذ تاکسی‌های شهری را در بین شهروندان کاهش می‌داد اما با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی سازمان نظارت بر تاکسیرانی، سامانه‌های جدید در حال تهیه و بارگذاری است تا امکان افزایش نظارت، امنیت و کیفیت خدمات‌رسانی شبکه تاکسی‌های شهری را مهیا ساخته ضمن اینکه اقداماتی نیز جهت لینک شدن شبکه تاکسی‌های شهری مشهد در حال انجام است که می‌تواند اتفاقی بسیار مهم در راستای تأمین رضایت شهروندان تلقی شود.

وی خاطرنشان کرد: انجام این قبیل امور در راستای سیاست کلان مدیریت دوره پنجم شهر مشهد تحت عنوان شهر هوشمند بوده و می‌تواند فواید و اثرات بسیار مفیدی برای شهر داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ‌و نقل و ترافیک شورای مشهد اضافه کرد: با وجود مشکلات و چالش‌های فراوان در جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و افزایش کیفیت خدمات‌رسانی، اگر در اندیشه رسیدن به حمل‌ و نقل پاک و هوای سالم و شهر پاک هستیم چاره‌ای جز این وجود ندارد که اولویت‌های سرمایه‌گذاری و هرینه‌کردهای زیرساختی را مشخص کرده و برای تأمین اعتبارات موردنیاز این حوزه تمام تلاش خود را به کار ببندیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.