سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه مفهوم اصلی و محوری شکل‌گیری قیام عاشورا «عزت» بود، گفت: برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) عزت‌آفرین است.

برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) عزت آفرین است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی با حضور جمعی از زائران و مجاوران در صحن جامع رضوی این بارگاه مطهر برگزار شد، به بررسی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز نهضت عاشورا پرداخت.

وی در این خصوص عنوان کرد: برخی علت بروز این نهضت خونین را مبارزه با ظلم عنوان کرده‌اند و برخی عواملی ازجمله اصلاح امور جامعه، ‌ احیاء امربه‌معروف و نهی از منکر را علت حماسه عاشورا دانسته‌اند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: هرچند همه این عوامل را می‌توان جزء اهداف سیدالشهدا(ع) در قیام عاشورا دانست ولی هیچ‌کدام مفهوم محوری حماسه عاشورا نیست. مثلاً گفته می‌شود امام حسین(ع) برای نماز قیام کردند. ازآنجاکه نماز رکن دین است می‌توان گفت که قیام آن حضرت برای نماز هم بوده است.

وی با بیان اینکه مفهوم اصلی و محوری شکل‌گیری قیام عاشورا «عزت» بود، ابراز کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای برگرداندن عزت به جامعه اسلامی قیام کرد. چراکه جامعه‌ای که عزت نداشته باشد توسط ستمگران و چپاول گران تاریخ لگدمال خواهند شد.

پناهیان افزود: عزت مفهوم بسیار مهمی است و با قیام سیدالشهدا(ع) جامعه اسلامی دارای عزت و قدرت شد. یکی از علت‌های تبلیغات سوء برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) این است که این مراسم برای جامعه مسلمین عزت‌آفرین است.

وی افزود: یکی از زمان‌هایی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران شدیدتر شد، فتنه هشتادوهشت بود. در آن زمان به علت ایجاد دو دستگی در بین مردم، دشمن می‌خواست با تشدید تحریم‌ها موجب فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران شود که بر اساس نهضت عاشورا در دنیا عزت و آبروی خاصی دارد.

پناهیان ادامه داد: عزت منافع یک جامعه را تأمین می‌کند و اگر به نهضت عاشورا  با این دید که موجب عزت جامعه اسلامی شد نگاه کنیم، نتایج بسیار خوبی خواهیم گرفت. جامعه‌ای که به دنبال عزت باشد می‌تواند در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان بایستد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.