ماراتن قیمت‌ها در بازار خودرو به نفسگیرترین مرحله رسیده و در حالی که گزارش‌ها از کاهش یک تا ۵ درصدی قیمت خودرو در چند روز اخیر حکایت دارد و قرار است دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنند، کارشناسان روزگار خودرو را در ماه‌های آینده همچنان ناخوش و متأثر از تحولات سیاسی و مؤلفه‌های اقتصادی می‌دانند

«ارز» راهزن جاده وعده‌ها

قدس آنلاین:  ماراتن قیمت‌ها در بازار خودرو به نفسگیرترین مرحله رسیده و در حالی که گزارش‌ها از کاهش یک تا ۵ درصدی قیمت خودرو در چند روز اخیر حکایت دارد و قرار است دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنند، کارشناسان روزگار خودرو را در ماه‌های آینده همچنان ناخوش و متأثر از تحولات سیاسی و مؤلفه‌های اقتصادی می‌دانند

نگاهی به آخرین فهرست قیمتی خودرو نشان می‌دهد پس از کاهش ناچیز قیمت‌ها در بازار، پراید SE۱۱۱ به ۱۱۰میلیون تومان، پراید SE۱۳۱ به ۹۷میلیون تومان رسیده و پراید SE۱۳۲ هم ۹۸میلیون تومانی شده است. در همین حال پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۸۳۶میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ۲ با قیمت ۱۹۵میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵ با قیمت ۲۴۳میلیون تومان، پژو۲۰۶صندوق‌دار وی۸ با قیمت ۲۳۵میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتومات با قیمت ۳۴۷میلیون تومان، پژو۲۰۷ دنده‌ای با قیمت ۲۷۳میلیون تومان، پژو۲۰۷ با قیمت ۳۳۷میلیون تومان، پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس بنزینی با قیمت ۱۷۹میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک با قیمت ۲۸۷میلیون تومان معامله می‌شود.

گفتنی‌است، دنا معمولی ۲۷۲میلیون تومان و دناپلاس دنده‌ای توربو ۳۵۱میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ای‌ایکس ۱۳۴میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک‌پلاس ۱۳۷میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار اس‌ایکس بنزینی ۱۱۸میلیون تومان و تیبا صندوق‌دار پلاس ۱۳۷میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در حالی که فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار به بیشترین میزان رسیده، براساس اعلام وزارت صمت، در ۶ ماهه پیش‌رو ایران‌خودرو ۱۱۰ هزار و سایپا ۴۲هزار دستگاه در قالب فروش‌ فوق‌العاده و با تحویل حداکثر یک تا سه ماهه به بازار عرضه خواهند کرد، حال آنکه کارشناسان معتقدند مشکل اصلی بازار خودرو امروز علاوه بر کمبود عرضه، وجود بحران‌های شدید اقتصادی است و بر این اساس حتی اگر خودروسازان در ماه‌های پیش‌رو به وعده عرضه ۱۵۲هزار دستگاهی هم عمل کنند، نوسان‌های شدید نرخ ارز، نقدینگی سرگردان و انبوه، تورم روزافزون و کاهش بی‌وقفه ارزش پول ملی، همچنان انگیزه برای سوداگری در بازار خودرو را بالا می‌برد و اجازه کاهش و تعدیل قابل‌توجه قیمت‌ها را نمی‌دهد.

 دولت، قیمت‌ها را کاذب می‌داند

مدیران وزارت صمت در اظهارات چندگانه‌ای احتکار و تعمد در کاهش عرضه از سوی خودروسازان را رد می‌کنند. براساس اعلام این وزارتخانه و در طرح جدید فروش فوق‌العاده ۱۵۲ هزار دستگاه از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، ۶۰درصد از تولیدات به اجرای تعهدات و ۴۰درصد به فروش فوق‌العاده اختصاص می‌یابد و از طریق قرعه-کشی در هر دو هفته، ماهانه ۲۵هزار دستگاه خودرو با هدف تأمین نیاز مردم و کاهش عطش بازار از یک تا سه ماه به برندگان تحویل داده خواهد شد.

به گفته سرپرست وزارت صمت، تحویل خودروسازان در این مدت نسبت به سال قبل ۳درصد رشد داشته و تعهدات ایران‌خودرو از ۴۰۰هزار دستگاه به حدود ۴۰هزار دستگاه کاهش یافته است، بر همین اساس قطعاً با این روند تولید همه تقاضاها پاسخ داده خواهد شد.

 جعفر سرقینی می‌گوید: مردم مطمئن باشند این قیمت‌ها واقعی نیست. تفاوت قیمت کارخانه و بازار نباید آن‌قدر باشد. ۲۰ تا ۳۰هزار تعهد یک تعهد جاری است و خیلی نگران‌کننده نیست. روزی که خودروساز ۳۰۰هزار تعهد داشت نگران‌کننده بود، اما اکنون تعهدها در یک نرم عادی است.

براساس آمار اعلام شده از سوی این مقام مسئول در حال حاضر روزانه ۳هزارو۶۰۰دستگاه خودرو تولید و روانه بازار می‌شود و آمار تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵درصد رشد را نشان می‌دهد و گران‌ شدن خودرو بیشتر مربوط به بحث‌های روانی است؛ چرا که مردم می‌خواهند پولشان را به کالا تبدیل کنند.

 ارز و نقدینگی؛ دو عامل سلب‌آرامش بازار

یک کارشناس خودرو به خبرنگار ما می‌گوید: طبعاً هر وقت عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها در بازار کاهشی خواهد شد، اما توان خودروسازان محدود است و بعید است با این توان بشود وعده عرضه ۱۵۲هزار دستگاه خودرو را در نیمه دوم سال محقق کرد، ضمناً خودروسازان هنوز درگیر تعهدات قبلی هستند.

حسن کریمی‌سنجری ادامه می‌دهد: تولید خودروسازان نسبت به سال ۹۶ که یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه اعلام شده، کاهش چشمگیر داشته است. سال ۹۸ هم حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و برای امسال هم هدف‌گذاری یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاهی صورت گرفته، اما بعید است حتی به عدد تولید سال گذشته هم دست یابند.

به باور وی، فروش فوق‌العاده خودروسازان باید به خط تولیدی وصل شود، اما وقتی این خط تولید وجود ندارد و عرضه نمی‌تواند بیش از تولید باشد، بعید است بتوان ۱۵۲ هزار دستگاه در ۶ ماه به بازار عرضه کرد.

کریمی‌سنجری ادامه می‌دهد: حتی در صورت تحقق این وعده، سایر شاخص‌ها از قبیل نابسامانی نرخ ارز، تورم افسارگسیخته و  نقدینگی سرگردان موجود در کشور، اجازه نمی‌دهد بازار خودرو آرام شود. قرعه‌کشی خودروسازان هم به داستانی تازه تبدیل شده و حتی افراد فاقد نیاز را به بهره‌گیری از این یارانه ترغیب می‌کند. بدین‌ترتیب مصرف‌کننده واقعی که در قرعه‌کشی برنده نشده مجبور است به بازار آزاد مراجعه کند که همین تقاضا خود افزایش قیمت را در پی  دارد؛ بنابراین مصرف‌کنندگان واقعی خودرو بهتر است امروز خرید کنند.

 خودرو؛ جذاب‌تر از بورس

بابک صدرایی هم به خبرنگار ما می‌گوید: دولتی‌ها پیشتر هم وعده افزایش عرضه و کاهش قیمت را داده بودند، اما مشکل بزرگ این است که نوسان‌های شدید نرخ ارز هر کالایی از جمله خودرو را با افزایش قیمت روزافزون مواجه می‌سازد. در واقع این افزایش قیمت هم بعد روانی دارد و هم اقتصادی، چرا که مثلاً شرکت قطعه‌ساز و تولیدکننده وقتی دلار از ۲۰ به ۲۵ هزار تومان افزایش می‌یابد همین افزایش قیمت را باید تحمل و در قیمت نهایی اعمال کند.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد: مردم امروز نقدینگی را از بانک خارج می‌کنند و صلاح نمی‌بینند ریال را نگه دارند. با توجه به افت شاخص بورس، مردم خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؛ چرا که با پول‌های اندک هم می‌توان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

به گفته وی، مردم با احساس عدم‌ثبات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر افزایش عرضه خودروسازان هم ممکن باشد، به دلیل تأثیرپذیری این بازار از نرخ ارز و دیگر تلاطم‌های اقتصادی، خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند که این انتخاب منجر به افزایش تقاضا و قیمت می‌شود.

 رکودی در استقبال از انتخابات آمریکا

صدرایی به وجود مشکلات بنیادین در بازار خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: افت شدید ارزش ریال برای مردم انگیزه ایجاد کرده تا هر چه سریع‌تر سرمایه‌هایشان را به احسن تبدیل کنند. از سویی دیگر نتیجه انتخابات آمریکا هم برای ایران تعیین‌کننده است و چه‌بسا تحریم‌های اقتصادی بیشتر و یا رفع تحریم‌ها در راه باشد.

وی معتقد است: زمانی که هر خبر اقتصادی و سیاسی بر نرخ دلار تأثیر می‌گذارد،   پس‌لرزه‌های این تأثیر به جان بازارهای دیگر از جمله خودرو می‌افتد. صدرایی می‌گوید: احتمالاً بازار خودرو از دو سه هفته آینده و به انتظار نتیجه انتخابات آمریکا به فاز رکود خواهد رفت، اما قطعاً کاهش قیمت ناچیز خواهد بود و متقاضیان واقعی خودرو بهتر است خرید را به آینده موکول نکنند.

 بازاری بی‌سامان با نرخ‌هایی نجومی

گفتنی‌است، خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی با عنوان «چرا مصوبات و دستورات خودرویی دولت و رئیس‌جمهور کارساز نیست» می‌نویسد: رئیس‌جمهور در چهار ماه گذشته دو بار به وزارت صمت دستور ساماندهی بازار خودرو را داد، ولی هیچ کدام کارساز نشد. مصوبه افزایش حداکثر ۱۰درصدی قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه هم خاک می‌خورد.

براساس این گزارش، این روزها روند افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو به حدی رسیده که مردم برای حفظ ارزش پول خود وارد بازار شده و جالب اینکه به جای پول نقد، طلا و دلار به فروشندگان در ازای خرید خودرو پرداخت می‌کنند. این موضوع نگرانی زیادی را برای برهم ریختگی بیشتر بازار خودرو به وجود آورده است. البته برخلاف گفته‌های مسئولان وزارت صمت که می‌گویند این قیمت‌ها کاذب است و روند کاهش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد، مشاهدات بازار نشان می‌دهد همچنان خودروهای مونتاژی رکوردهای قیمتی قابل‌توجهی را در بازار ثبت می‌کنند.

بر همین اساس از بین خریداران کسی نمی‌داند خودرو به چه دلیل گران شده و فقط در پی خرید خودرو برای کسب سود هستند. از آن طرف فروشندگان نیز تمایلی به فروش نداشته و حتی در پاسخ به قیمت خودروها رقم‌های نجومی را اعلام می‌کنند تا در نهایت سود هنگفتی را کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.