۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 719942

 افزایش یکباره قیمت کودهای شیمیایی موجب شده تا بازار عرضه این نهاده برای استفاده در صنعت کشاورزی دچار نوسان‌های قیمتی شدید شود.

رکود کشاورزی با گرانی کود

قدس آنلاین: افزایش یکباره قیمت کودهای شیمیایی موجب شده تا بازار عرضه این نهاده برای استفاده در صنعت کشاورزی دچار نوسان‌های قیمتی شدید شود. این افزایش البته دلایلی داشت که مهم‌ترین آن حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی کودهای شیمیایی و تبدیل آن به ارز نیمایی توسط دولت بود که سبب شد قیمت‌ کودهای شیمیایی تا ۱۰ برابر افزایش یابد. از سوی دیگر دولت یارانه کودهای شیمیایی که در سال‌های گذشته بر اساس تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه پرداخت می‌شد را قطع کرد. همین دو علت برای صعود نجومی قیمت کودهای شیمیایی کفایت می‌کرد و موجب شد تا برای مثال قیمت هر کیسه کود سولفات پتاسیم که تا پیش از این نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان بود تا ۵۴۰ هزار تومان افزایش یابد!

در چنین شرایطی و در حالی که صنعت کشاورزی وابسته به استفاده از کودهای شیمیایی است، قطع آن از سوی کشاورزان می‌تواند سبب افت در میزان برداشت محصولشان شود و نیز موضوع به خطر افتادن امنیت غذایی استان و کشور که می‌تواند شرایطی بحرانی را به وجود آورد.

چند روز دیگر به شروع سال زراعی باقی مانده است و با شروع کاشت برخی محصولات تأثیرگذار در سبد غذایی مردم از جمله گندم، خیلی از کشاورزان به شرایط موجود در بازار عرضه کودهای کشاورزی گلایه‌مندند و ادامه این روند را به هیچ وجه به صلاح اوضاع کشاورزی نمی‌دانند.

•       کاهش محسوس برداشت محصول

کشاورز جوانی در خصوص افزایش قیمت کودهای کشاورزی می‌گوید: اصلاً برای ما قابل لمس نیست که چگونه قرار است محصول جدیدمان را بکاریم در حالی که برای هر کیسه کودشیمیایی مجبور هستیم بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان پرداخت نماییم.

او با ابراز گلایه از شرایط موجود می‌افزاید: استفاده از کود شیمیایی در میزان بهره‌وری محصول بسیار مهم است اگر کودی نباشد یا نتوانیم بخریم و استفاده کنیم، محصول ۱۰ تنی هر سال گندم ما شاید به نصف هم نرسد. با وجود این نمی‌دانیم مسئولان با چه دلیل و ادله‌ای این تصمیم‌ها را می‌گیرند و موجب نگرانی و استرس کشاورزان می‌شوند.

•       لزوم مدیریت قیمت محصولات کشاورزی

کشاورز دیگری نیز با اشاره به افزایش قیمت‌هایی که کودهای شیمیایی در مدتی کوتاه داشته‌اند، گفت: سؤال من این است که معادله افزایش قیمت نهاده‌ها و خدمات در بخش کشاورزی در قیاس با ثابت ماندن قیمت محصولاتی که بیشتر آن‌ها خرید تضمینی یا قیمتی ثابت دارند را چگونه می‌شود توجیه کرد؟

وی ادامه می‌دهد: چگونه می‌شود کود را با پنج برابر قیمت قبل تهیه کرد، بذر را همین طور، اما محصول را با قیمت‌های تضمینی پایین فروخت؟ آقایانی که اینچنین تصمیماتی می‌گیرند و این گونه کشاورزی را با مشکل و چالش مواجه می‌کنند آیا فکری برای قیمت محصولات در آینده داشته‌اند؟ اگر قرار باشد قیمت کود و بذر و بقیه ملزومات کشاورزی این گونه افزایش یابد و قیمت محصولات تفاوتی نکند، قطعاً بخش کشاورزی با مشکل مواجه خواهد شد، چراکه کشاورزی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و کشاورزان رغبتی برای ادامه فعالیتشان ندارند.

•       آزادسازی قیمت محصولات کشاورزی مانند قیمت کود

مدیر بخش زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص گرانی یکباره کودهای شیمیایی به قدس می‌گوید: همه ما در این مورد شوکه شدیم. سالیان سال است که عنوان می‌کنیم اگر قرار است قیمت نهاده‌های کشاورزی آزادسازی شود و کشاورز مجبور باشد نهاده‌ها را آزاد از بازار تهیه کند، باید تولیدات کشاورزی نیز معادل ارز آزاد راهی بازار شود.

حمید حاجی‌نژاد ادامه می‌دهد: اگر امروز قیمت کود و بذر و سایر موارد مصرفی در کشاورزی آزاد اعلام می‌شود باید بحث فروش هر تن گندم به ۳۰۰ دلار هم در بازارهای جهانی دیده شود تا به این وسیله فاصله به وجود آمده بین خرید نهاده‌ها با نرخ فعلی آن‌ها جبران شود.

نمی‌شود کود شیمیایی که کشاورز تا پیش از این به ۱۱۷ هزار تومان خریداری می‌کرد، در حال حاضر ۵۴۰ هزار تومان بابت آن پرداخت کند و قیمت محصول با شرایط خرید تضمینی ثابت بماند. فقط در یک صورت خرید تضمینی می‌تواند پاسخگوی این تفاوت قیمت‌ها باشد آن هم اینکه با نرخ تورم عمومی خرید تضمینی افزایش یابد یعنی اگر کود ۵۰۰ درصد افزایش یافته خرید تضمینی حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یابد، نه اینکه این افزایش‌ها را شاهد باشیم و افزایشی اندک در خرید تضمینی دیده شود.

•       افت محصول در غیاب کود

وی اظهار کرد: کشاورز شغلش کشاورزی است پس در آینده هم خواهد کاشت، اما با این قیمت‌هایی که الان شاهد آن هستیم اجباری در استفاده از کود نخواهد دید در نتیجه افت عملکرد و پایین آمدن بهره‌وری از آب را شاهد خواهیم بود و محصولی که نسبت به سال‌های گذشته افت قابل توجهی خواهد داشت.

حاجی نژاد در مورد راهکارهایی که می‌شود در خصوص استفاده از کودهای شیمیایی به کار برد، گفت: قطعاً کشاورز نمی‌تواند مانند گذشته به میزانی که کود مصرف داشته، استفاده نماید باید در چنین شرایطی به کشاورزان آموزش بدهیم تا بهره‌وری را در این قسمت بالا ببرند. حالا که کود گران شده باید کشاورز کود را در عمق و در زمان مناسب و به مقداری که مورد نیاز است استفاده کند و این موارد را مدیریت نماید تا ضمن استفاده کمتر از کود، میزان بهره‌وری محصولش نیز حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.