رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مه‌ولات گفت: ۱۰۰ درصد آثار تاریخی ثبتی شهرستان مه‌ولات نیازمند مرمت اضطراری هستند.

آثار تاریخی ثبتی مه‌ولات نیازمند مرمت اضطراری

به گزارش قدس آنلاین، جلیل صدیقی اظهار کرد: در شهرستان مه‌ولات ۷ رباط تاریخی که اکثرأ از دوران صفویه و قاجار هستند وجود دارد که رباط زرنوخ، زرمهر، علی‌آباد، خیرآباد، فیض‌آباد، میان دهی، ظهیرآباد از آن جمله هستند.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۴ اثر و یک محوطه تاریخی در شهرستان مه‌ولات به ثبت رسیده که با برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته ۲۵ مورد دیگر در دست ثبت هستند، شهرستان ظرفیت این را دارد که تعداد آثار تاریخی ثبتی آن به بیش از ۴۰ مورد برسد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مه‌ولات عنوان کرد: با توجه به اینکه در حفاظت آثار تاریخی با کمبود اعتبار مواجه هستیم، از خیران و دوستداران میراث فرهنگی درخواست داریم در مرمت و زنده نگه‌ داشتن آثار تاریخی که هویت شهرستان هستند ما را کمک کنند.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های دو سال اخیر موجب شده آسیب جدی به آثار تاریخی وارد شود، گفت: ۱۰۰ درصد آثار تاریخی ثبتی شهرستان مه‌ولات نیازمند مرمت اضطراری هستند.

صدیقی بیان کرد: در تلاش هستیم دهیاری‌ها را موظف کنیم تا به‌ طور مشارکتی از آثار تاریخی خود حفاظت کنند، در همین راستا برای شهروندان کلاس‌های آموزشی برگزار شده است.

وی عنوان کرد: متأسفانه برخی از آثار تاریخی در حال تخریب هستند، در شهرستان مه‌ولات بالغ‌بر ۳۰ روستا داریم که در اکثر آن‌ها بنای تاریخی وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مه‌ولات با اشاره به اینکه تمام این روستاها قابلیت ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی را دارند، مطرح کرد: ۹۰ درصد روستاهای شهرستان مه‌ولات قابلیت گردشگری دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه مرکز اقامتی با پروانه بهره‌برداری میراث فرهنگی در شهرستان نداریم، فقط یک مرکز اقامتی عشایری در حال احداث داریم که تا آخر سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

صدیقی همچنین با بیان اینکه اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان مه‌ولات نداریم، مطرح کرد: متأسفانه از اهمیت کویر ریگ بلند که بین مه‌ولات، بجستان و گناباد قرار دارد، غافل شده‌ایم.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مه‌ولات اظهار کرد: کال شور هم بین این سه شهرستان مشترک بوده و برای جذب گردشگر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه برای نقاط دیدنی منطقه باید مسیر گردشگری تعریف شود، گفت: چون مه‌ولات به شهر رباط‌ها معروف هست که از نظر معماری خاص و منحصر به فرد هستند در طرح مسیر گردشگری پیش‌بینی شده ابتدا رباط‌ها مورد بازدید قرار گیرند و سپس وارد اقامتگاه بوم گردی که احداث می‌شود شوند و در ادامه کویر ریگ بلند، کویر بجستان و اقامتگاه‌ها مورد بازدید قرار گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.