مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی با بیان اینکه «یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارت ملی هوشمند در دست صدور است»، گفت: ۶۳ هزار کارت ملی صادر شده و در ثبت احوال خراسان رضوی و دفاتر پیشخوان است اما صاحبان آن‌ها برای دریافت اقدامی نکرده‌اند.

۶۳ هزار کارت ملی هوشمند در ثبت احوال خراسان رضوی معطل مانده است

به گزارش قدس آنلاین، سید حسین نیری با بیان اینکه «تعداد کل جمعیت واجد شرایط دریافت کارت ملی در استان، چهار میلیون و ۷۷۱ هزار نفر هستند»، اظهار کرد: این افراد بالای ۱۵ سال سن داشته و واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۹۳.۴ درصد این جمعیت یعنی چهار میلیون و ۴۵۵ هزار نفر در استان برای دریافت کارت ملی، درخواست داده‌اند. ۳۱۶ هزار نفر از واجدین شرایط کارت ملی هوشمند استان، هنوز هیچ اقدام یا درخواستی برای کارت هوشمند خود انجام نداده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی تاکید کرد: باوجود اینکه در این سال‌ها اطلاع‌رسانی و درخواست‌های زیادی برای دریافت کارت ملی هوشمند شده است، این افراد هیچ اقدامی برای دریافت کارت ملی خود نکردند.

نیری با اشاره به اینکه «چهارمیلیون و ۴۵۵ هزار نفر واجدالشرایط دریافت کارت ملی هوشمند در خراسان رضوی درخواست کارت ملی داده‌اند»، خاطرنشان کرد: از این تعداد، سه میلیون و ۱۲۴ هزار نفر کارت ملی صادر و تحویل داده شده است. به عبارتی ثبت احوال به ۷۰ درصد درخواست‌ها پاسخ و کارت ملی آن‌ها را تحویل داده است.

وی با بیان اینکه «۶۵.۵ درصد از افراد واجدشرایط استان دارای کارت ملی هوشمند هستند»، عنوان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارت ملی هوشمند در دست صدور است. علت عدم صدور کارت ملی برای افراد، عدم تامین کارت خام است. کارت هوشمند ملی ویژگی‌ها و ساختار خاص به خود را دارد. ماده خام این کارت از خارج از کشور تامین می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی ادامه داد: ساخت و تولید این کارت با سرعت تمام انجام نمی‌شود. شرکت‌های تولیدکننده طرف قرارداد با ثبت احوال، در توانی که باید کارت ملی صادر کنند، تولید نمی‌کنند. این شرکت‌ها براساس تعهد خود کارت به ثبت احوال تحویل ندادند. اگر ظرفیت ایجاد شود، ثبت احوال ماهانه بیش از  دو میلیون و ۵۰۰ هزار  کارت ملی صادر خواهد کرد. به طوری که در عرض ۶ ماه تمامی افراد واجد شرایط که درخواست داده‌اند، کارت خود را دریافت می‌کنند.

نیری با بیان اینکه «علت تاخیر صدور کارت برای شهروندان تا به امروز این مسئله بوده است»، تصریح کرد: حدود چهار سال قبل کارت‌های ملی هوشمند کاملا وارداتی بود. بعد از آن براساس تصمیمات مسئولین، تنها مواد اولیه کارت وارداتی شد. در حال حاضر کارت ملی با استفاده از این مواد در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «حدود سه سال پیش، بازده تحویل کارت ملی هوشمند در اداره ثبت احوال خراسان رضوی به کمتر از ۱۵ روز رسیده بود»، گفت: امیدواریم مشکلات برطرف و کارت‌ها تولید شود. یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارت در استان خراسان رضوی در نوبت صدور قرار دارد،  با توجه به اینکه از خرداد ۹۸ به بعد برای انجام کارهای اداری، بانک، سازمان‌ها و...  نیاز به کارت ملی هوشمند است، سازمان ثبت احوال تمهیداتی را برای افرادی که درخواست کارت ملی داده اما کارت آن‌ها هنوز صادر نشده، اندیشیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی افزود: این افراد با کد پیگیری و رسید کارت ملی خود می‌توانند کارهای اجتماعی و روزمره خود را انجام دهند. این کدها، نقش سریال کارت ملی هوشمند را در سیستم‌ها بازی می‌کند.

افرادی که کارت ملی آنها صادر شده اما اقدامی برای دریافت انجام نداده‌اند، برای کارهای اداری به مشکل برمی‌خورند

نیری با بیان اینکه «دو دسته افراد برای انجام کارهای روزمره اجتماعی خود با مشکل مواجه هستند»، اظهار کرد: دسته اول افرادی هستند که برای کارت ملی هوشمند هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. دسته دوم افرادی هستند که کارت ملی آن‌ها آمده و در اختیار ثبت احوال است اما آن‌ها برای تحویل هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. ۶۳ هزار کارت ملی صادر شده و در ثبت احوال خراسان رضوی و دفاتر پیشخوان است اما صاحبان آن‌ها برای دریافت از پست اقدامی نکرده‌اند. برای این افراد چندین بار درخواست داده‌ایم تا کارت ملی خود را تحویل بگیرند اما تاکنون هیچ اقدامی انجام ندادند.

وی با اشاره به اینکه «کارت ملی افراد فوت شده از این کارت‌ها جدا است»، خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که این افراد برای گرفتن کارت خود به پست یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. افرادی که کارت ملی هوشمند برایشان صادر شده است، نمی‌توانند با رسید و کد پیگیری کارت ملی، کارهای روزمره اجتماعی و اداری انجام دهند.

 کارت ملی هوشمند تولید می‌شود، اما بسیار کم

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی تاکید کرد: زمان صدور کارت ملی هوشمند برای تمامی افراد واجدشرایط و در انتظار، قابل پیش‌بینی و معلوم نیست.   در حال حاضر کارت ملی هوشمند تولید می‌شود اما بسیار کم است،  درصورتی که نیاز کشور بیش از این تعداد است. تمامی کسانی که یک سال از درخواست کارت ملی‌شان گذشته است، می‌توانند با مراجعه به پرتال ثبت احوال و در قسمت کارت هوشمند ملی با وارد کردن رسید و کد رهگیری خود، وضعیت صدور کارت ملی هوشمند خود را ببینند. ممکن است فرد در آن‌جا ببیند که کارت ملی او صادر شده و در اداره مربوط است.  

نیری با بیان اینکه «تعرفه قانونی و مصوبه هر کارت هوشمند در سال جاری، ۲۵ هزار تومان است»، عنوان کرد: این تعرفه مصوبه مجلس شورای اسلامی است و مستقیما به حساب خزانه ملی می‌رود. دفاتر پیشخوانی که درخواست کارت ملی را ثبت می‌کنند به دلیل اینکه جزو بخش خصوصی هستند، مبلغی را به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. تا سال ۹۸، حق الزحمه این دفاتر با مصوبه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تایید سازمان ثبت احوال به دفاتر پیشخوان ابلاغ می‌شد اما در سال جاری این مصوبه به سازمان ثبت احوال ابلاغ نشده و مستقیما به کانون دفاتر فرستاده شده است.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود که در سال جاری برای ثبت درخواست کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان ۱۹ هزارتومان تعرفه دریافت می‌شود. همچنین دفاتر پیشخوان، ۳۵۰۰ تومان نیز بابت تحویل کارت هوشمند از شهروندان دریافت می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان خراسان رضوی تاکید کرد: از ۶۳ هزار نفر شهروند استان خراسان رضوی که کارت ملی برای آن‌ها صادر شده است، درخواست دارم که به دفاتر پیشخوان یا ثبت احوال مراجعه کرده و کارت‌های ملی هوشمند خود را دریافت کنند.

نیری خاطرنشان کرد: براساس قانون، اگر کارتی بیش از ۶ ماه در دفتر معطل بماند و صاحب کارت برای دریافت آن مراجعه نکند، باید برگشت داده شده و باطل شود. اینکه افرادی در لیست انتظار باشند و برخی برای دریافت کارت خود مراجعه نکنند، جفا در حق افراد در لیست انتظار است.

منبع: ایسنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.