خوزستان- تابستان کم‌کم به‌روزهای پایانی نزدیک می‌شود و فصل بارندگی در بسیاری از استان‌ها در حال پدیدار شدن است لذا همین موضوع بسیاری از ساکنان این استان را که هنوز بازسازی و مقام سازی خانه و محل سکونت آن‌ها به پایان نرسیده را دل‌نگران کرده است.

زخم‌های سیلابی خوزستان مرهم می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: در جریان سیلاب فروردین ۱۳۹۸ که با طغیان رودخانه‌های کارون، دز و کرخه همراه بود حدود ۹۰ روستای غرب خوزستان در محاصره سیل قرار گرفت و سیلاب بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های خوزستان خسارت زد.

متأسفانه در جریان این سیل بیش از ۲۰۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیرآب رفت و دسترنج روستائیان را شست و روستاهای دشت آزادگان، حمیدیه، شوش، شوشتر و هویزه بیشترین حجم خسارت را تجربه کردند.

این سیلاب به ۲۵هزار و ۸۲۵ واحد روستایی خسارت زد و این اتفاق تلخ هنوز چشم برخی از ساکنان این استان را بی‌خواب کرده است.

همچنین در ۱۷ تیر ۹۸ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر شهرستان مسجدسلیمان را در شمال خوزستان لرزاند که کانون آن در منطقه گلگیر این شهرستان بود و لذا  در این زمین‌لرزه نیز خسارت زیادی به منازل مسجدسلیمان وارد شد.

 مشکلات مردم

ترمیم و احداث کانال‌های حفاظتی در ۱۶ روستای خوزستان در حال انجام است و اگرچه در برخی روستاها کار تا حدود زیادی پیش رفته اما به دلیل وجود معارض کار در برخی روستاها متوقف‌شده است.

بسیاری از روستائیانی هم که مزارع آن را به دلیل جاری شدن سیل به زیرآب رفته و دسترنج خود را از دست دادند هنوز در پیچ‌وخم ادارات و به‌ویژه بانک‌ها در تردد هستند و اکثراً ادعا می‌کنند که حق آن‌ها ضایع‌شده و خسارت آن‌ها بیش از مبالغ تعیین‌شده است.

ثبت‌نام در سامانه ثبت خسارت هم در این مدت یکی دیگر از مشکلاتی بوده که مردم با آن دست‌به‌گریبان بودند تا آنجا که حتی برخی موفق به ثبت‌نام هم نشدند.

برخی از روستائیان کمک‌های بلاعوض را کافی نمی‌دانند و البته این روزها بیشتر آن‌ها با این دغدغه زندگی می‌کنند که اگر یک‌بار دیگر سیل در این استان جاری شد ازآنجاکه هنوز سیل بندها تکمیل و به اتمام نرسیده است چه باید کرد؟

محدودیت زمان و اعتبار

در همین راستا مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بابیان اینکه باید هر چه سریع‌تر کار بازسازی و ایمن‌سازی مناطق سیل‌زده به پایان برسد عنوان می‌کند: احداث سیل بندها باید هر چه سریع‌تر انجام پذیرد چراکه ازنظر زمان و اعتبارات با محدودیت روبه‌رو هستیم.

امید بن‌عباس در پاسخ به موانع و مشکلات مردم سیل‌زده بیان توضیح می‌دهد: ترمیم و احداث دایک‌های حفاظتی در ۱۶ روستای خوزستان در حال انجام است که در برخی روستاها کار تا حدود زیادی پیش رفته اما به دلیل وجود یک معارض کار در برخی روستاها متوقف‌شده لذا فرمانداران موظف به برطرف کردن مشکل هستند.

تعمیرات ۱۹ هزار و ۸۵۰ واحد آسیب‌دیده از سیل در خوزستان به‌طور کامل به پایان رسیده و از پنج هزار و ۶۴۱ واحد احداثی بخش عمده‌ای به سقف رسیده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اذعان می‌کند: البته نمی‌توان سرنوشت و سلامت افراد زیادی را به خاطر وجود یک معارض به خطر انداخت لذا باید مشکل معارضان با تعامل اجتماعی یا اجرای قانون، حل شود.

 روستاهای خوزستان نیازمند ایمن‌سازی

وی بابیان اینکه تعداد ۱۸۰ روستا در استان خوزستان بر اساس مطالعات صورت گرفته در مقابل سیلاب، نیازمند ایمن‌سازی هستند ادامه می‌دهد: مطالعات صورت گرفته بر روستاهای در معرض سیلاب خوزستان که از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام‌شده مصوب شده و قرار است به قرارگاه ملی بازسازی مناطق سیل‌زده ارسال شود.

کمک بلاعوض

وی با اشاره به پرونده‌ خسارات کشاورزی ناشی از سیل در خوزستان توضیح می‌دهد حدود ۲۷ هزار فقره پرونده در این زمینه تشکیل و از این تعداد بیش از ۵۰ درصد کمک بدون عوض پرداخت‌شده است.

 امید بن عباس در خصوص مشکلات برخی از روستائیان به دلیل بازماندگی از ثبت‌نام می‌گوید: برای ثبت در سامانه تعدادی نیز به نتایج ارزیابی پرونده‌ها معترض بودند و تعدادی نیز موفق به ثبت پرونده خود در سامانه ثبت خسارات نشدند ازاین‌رو با نامه‌نگاری صورت گرفته قرار شد برای آخرین بار پرونده‌ها در اختیار پژوهشگاه فضایی قرار گیرند و چنانچه اعتراضشان وارد بود خسارت به آن‌ها پرداخت شود.

کم‌کاری برخی بانک‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بابیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تسهیلات در اختیار کشاورزان خسارت‌دیده از سیل قرارگرفته یادآور می‌شود: عملکرد بانک‌های سپه، رفاه، کشاورزی، صادرات و ملی  در پرداخت خسارات بالای ۸۵ درصد  و برخی دیگر بالای ۹۰ درصد است اما بانک‌ ملت با ۶۵ درصد و بانک تجارت با ۵۰ درصد پرداخت، عملکرد ضعیفی نسبت به دیگر بانک‌ها داشتند که تذکر لازم به این بانک‌ها داده شد.

تعمیرات منازل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان هم‌چنین با اشاره به تعمیرات خانه‌های آسیب‌دیده از سیل توضیح می‌دهد: در حوزه بنیاد مسکن تعمیرات ۱۹ هزار و ۸۵۰ واحد آسیب‌دیده از سیل در خوزستان به‌طور کامل به پایان رسیده است.

وی بابیان اینکه از پنج هزار و ۶۴۱ واحد احداثی بخش عمده‌ای به سقف رسیده و در حدود  ۲۰۰ واحد باقی‌مانده است بیان کرد: با اتمام این میزان نیز پرونده واحدهای احداثی بسته می‌شود.

وی در خصوص کوتاهی احتمالی برخی مجریان دستگاه‌های اجرایی در خصوص روند بازسازی افزود: طبق قانون اجرای هر آنچه در راستای پیشگیری در ستاد مدیریت بحران مصوب می‌شود لازم است و مجریان موظف به اجرای آن هستند در صورت رعایت، نشدن به آن‌ها تذکر می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.