معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: این شهر با دارا بودن سرانه فضای سبز ۱۷ و سه دهم متر مربع به ازای هر شهروند، از نظر توسعه فضای سبزدر بین کلان شهرهای خاورمیانه در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد.

جایگاه مناسب شهر مشهد در بین کلانشهرهای خاورمیانه در حوزه فضای سبز

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد ، مهدی یعقوبی با اعلام این خبر گفت:  در سال‌های اخیر توسعه فضای سبز یکی از مهمترین اولویت های مدیریت شهری بوده که در این راستا تلاش شده با احداث بوستان های مختلف و ارتقای کیفیت فضای سبز شهری، زیست پذیری شهر مشهد به طور قابل توجهی افزایش یابد به گونه‌ای که ۲۳ درصد از فضای سبز کل این کلانشهر، تنها در سه سال گذشته احداث شده و هم اکنون نیز شهر مشهد با دارا بودن سرانه فضای سبز ۱۷ و سه دهم متر مربع به ازای هر شهروند، از نظر توسعه فضای سبز نه تنها در کشور، بلکه در میان کلانشهرهای خاورمیانه در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد.

وی افزود: به منظور توسعه و نگهداری فضای سبز شهر مشهد، همواره باید اقدامات مختلفی انجام داد که در همین راستا استفاده از خاک مرغوب و دارای مواد آلی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در توسعه و نگهداری فضای سبز مورد توجه قرار می گیرد چرا که اگر بسترسازی مناسبی برای گیاهان صورت نگیرد نمی توانیم فضای سبزی شاداب و مورد قبول داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: در همین راستا شهرداری مشهد در سال ۹۵ با راه اندازی کارگاه تولید خاک ترکیبی و استفاده از بازیافت سرشاخه های حاصل از هرس درختان و برگ های حاصل از خزان درختان، اقدام به تولید خاک ترکیبی آلی کرده است تا با استفاده از روش های کاملا طبیعی بتوانیم با حفظ چرخه طبیعت، خاکی مرغوب و مناسب داشته باشیم.

یعقوبی اظهار داشت: در این روش سرشاخه های حاصل از هرس درختان و برگ های حاصل از خزان پس از جمع آوری از سطح شهر به این کارگاه منتقل می‌شوند و با طی فرآیندی مشخص و با انجام برخی فعالیت ها نظیر خرد شدن، کوددهی، مدیریت آبدهی و هوادهی در گودال هایی دفن می شوند و پس از گذشت زمانی مشخص تبدیل به کودی مرغوب و کاملاً طبیعی خواهند شد که به طور معمول در گل کاری های استقبال از بهار، المان های شهری و روتبال درختان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: استفاده بهینه از ضایعات فضای سبز شهری و بازگردانی دوباره آنها به چرخه طبیعت، کاهش نیاز به کودهای شیمیایی و کاهش هزینه های نگهداری و توسعه فضای سبز شهری تنها بخشی از مزایای تولید این خاک ترکیبی است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: طی سه سال گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ تن از سرشاخه های حاصل از هرس درختان به محصول چیپس چوب و بیش از ۹۰۰ تن برگ حاصل از خزان درختان به خاک برگ تبدیل شده است.

وی افزود: در سال ۹۸ بیش از ۷۰۰ مترمکعب چیپس چوب و ۷۸۰ متر مکعب خاک برگ در کارگاه تولید خاک ترکیبی تولید شده و پیش بینی ها حاکی از آن است که در سال جاری نیز بیش از ۹۰۰ متر مکعب محصول چیپس چوب و بیش از ۸۵۰ متر مکعب خاک برگ تولید خواهد شد که نقش بسیار زیادی در توسعه و نگهداری فضای سبز کلانشهر مشهد خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.