بیژن عبدی گفت: قرار است در قالب این طرح به اقشار ضعیف و متوسط جامعه کارت اعتباری داده شود تا مردم با در دست داشتن این کارت به اشکال مختلف کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز خود را با نرخ دولتی و کمتر از بازار آزاد خریداری کنند. 

کالابرگ الکترونیکی کمک سفره مردم است

بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به طرح جدید مجلس شورای اسلامی در حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه گفت : قرار است مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از اقشار ضعیف جامعه بین آنها کالا برگ توزیع کند، کالا برگ در بهبود روند معیشتی مردم جامعه بی‌ثأتیر نیست. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد : قرار است در قالب این طرح به اقشار ضعیف و متوسط جامعه کارت اعتباری داده شود تا مردم با در دست داشتن این کارت به اشکال مختلف کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز خود را با نرخ دولتی و کمتر از بازار آزاد خریداری کنند. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد : به اندازه میزان درآمد خانوار اگرکالا برگ در اختیار آنها قرار داده شود یا به عبارتی هر چه‌قدر خانوار درآمد کمتری داشته باشد و بیشتر از سایر طبقات اجتماعی زیر خط فقر باشد کارت اعتباری یا کالا برگی که به آنها داده می شود باید رقم بیشتری داشته باشد. براین اساس از خانواده‌های ضعیف‌تر در شرایط بحرانی کنونی اقتصاد حمایت بیشتری به عمل می‌آید و آنها می‌توانند مایحتاج و نیازهای خود را طبقه بندی و خریداری کنند. 

بیژن عبدی استاد اقتصاد در این باره گفت: اگر اقساط آنچه به عنوان بودجه به این کارت‌های اعتباری اختصاص داده می‌شود باز هم براساس درآمد خانوار در بلند مدت کسر شود، حتماً و یقیناً نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این کار کمک شایان توجهی به صورت غیر مستقیم به مردم کرده اند مثلا اقساط به صورت  دراز مدت ۵ ساله و ۱۰ ساله باز پس گرفته شود. 

استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا کالا برگ مثل همان کوپن باید به همه ی مردم داده شود گفت :به هیچ وجه، افراد نیازمند، کارگران و کارمندان با درآمدهای پایین که عموماً زیر خط فقر درآمد دارند، مشمولان حمایت بهزیستی و کمیته امداد، دست فروشان کارگران فصلی و... کسانی که قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیستند باید مشمول این طرح شوند. مثلاً خانواده ای نیاز مبرم به یخچال یا تلویزیون دارد اگر این تسهیلات به گونه‌ای در نظر گرفته شود که از محل آن بتوان لوازم خانگی ساخت داخل را خرید و با پرداخت به صورت قسطی باشد کمک خوبی به مردم شده است. همچنین از طریق کالابرگ ها رمواد غذایی روزانه مردم تأمین شود و اقلامی مثل برنج روغن گوشت و... به دست خانوار برسد بسیار حائز اهمیت است. 

وی در ادامه مطلب گفت : اگر دولت تمایل داشته باشد می‌تواند از طریق کارت الکترونیکی توزیع خدمات مورد نیاز و جامعه را به خوبی بدون واسطه گری و دلالی یا احتکار انجام دهد و مانع رنج هایی شود که مردم به دلیل فقر حتی تا حد گرسنگی هم تحمل می کنند. این حمایت شدنی است اما اراده‌ای از سوی دولت برای انجام چنین کار مهمی دیده نمی‌شود. 

بیژن عبدی در ادامه بیان داشت :  به هر حال تمام ابزارهای اجرایی برای اعطای کالا برگ به اقشار نیازمند جامعه در اختیار دولت است چرا که قوه مجریه به دو قوه دیگر نیز تسلط دارد، به این دلیل که بودجه در اختیار دولت است. وقتی بودجه  مجلس، شورای نگهبان، قوه قضائیه، صدا و سیما و بسیاری از نهادها دست دولت است، پس  دولت برای دیگران تصمیم می‌گیرد عملاً همه منابع مالی دست دولت است و دولت اختیار دار است و برای تامین مالی این نهادها  تصمیم می گیرد، لذا اگر دولت اراده ای برای این کار داشته باشد  به نفع مردم است و اقشار ضعیف جامعه از آن  سود می‌برند، اگر دولت تمایلی برای اعطای کالا برگ به مردم نداشته باشد مسلماً همه مردم  متضرر می‌شوند، به عبارت دیگر همه مردم از تفکری که بر دولت حاکم است زیان می‌بینند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.