مقامات واشنگتن به دنبال دلایل استقرار موشک‌های ضد تانک "هرمس" روسیه در سوریه هستند که گفته می‌شود هدف اصلی آن مقابله با تانک‌ها و خودروهای زرهی ترکیه است.

تلاش روسیه برای استقرار سامانه‌های ضد تانک در ادلب سوریه

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یک سایت روس متخصص در امور نظامی برای اولین بار خبر استقرار موشک‌های ضد تانک هرمس را منتشر کرد.

این سایت اعلام کرد این موشک‌ها در مناطق تحت سیطره نظام سوریه توسط ارتش روسیه آزمایش می‌شوند.

استقرار این موشک احتمالا تحول نظامی و لجستیکی بزرگی در جنگ سوریه و پیام تهدیدآمیزی از سوی روسیه به ترکیه باشد که همچنان در مناطق شمال سوریه حضور دارد و با هرگونه صحبت درباره عقب‌نشینی مخالف است. این اقدامات ماهیت روابط پیچیده روسیه و ترکیه را که به گفته روزنامه نشنال اینترست که این گزارش را منتشر کرده، هم دوست و هم دشمن هستند، منعکس می‌کند.

براساس اطلاعات نظامی منتشر شده درباره موشک هرمس، این سامانه می‌تواند چندین خودروی زرهی دشمن از مسافت ۱۰۰ کیلومتری را منهدم کند.

این موشک به نظام سوریه کمک می‌کند بتواند قدرت زرهی ترکیه را ظرف چند ساعت به طور کامل از بین ببرد. با این حال بعید است روابط بین ترکیه و روسیه به این سطح رسیده باشد اما پیام واضحی برای ترکیه است.

هنوز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) واکنشی به این خبر نداشته است. همچنین به سوالات الشرق الاوسط درباره این سامانه موشکی پاسخ نداد.

روسیه اخیرا از نسخه پیشرفته این سامانه در نمایشگاه تکنولوژی نظامی ارتش روسیه در شهر کوبینکا در نزدیکی مسکو پرده‌برداری کرد. نسخه اول این سامانه می‌توانست اهداف را تا ۳۰ کیلومتری هدف قرار دهد اما نسخه جدید به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و شامل چندین پهپاد برای رصد هدف و ارسال داده‌ها برای این‌ موشک‌هاست. این سامانه موشکی از شش موشک تشکیل شده که می‌تواند شش هدف را با هم هدفگیری کند.

هنوز مشخص نیست روسیه تمایل دارد این نسخه پیشرفته را تحویل دمشق بدهد یا خیر. ارتش روسیه نسخه قدیمی‌تر را در سوریه مستقر کرده است. با این حال داشتن سامانه قدیمی نیز مساله قابل توجهی است چراکه این موشک‌ها دارای قدرت زیادی هستند.

برخی معتقدند استقرار این موشک‌ها عامل جدیدی برای تنش با آمریکاست. اخیرا برخورد گشت‌های آمریکا با خودروهای زرهی روسیه به زخمی شدن تعدادی از سربازان آمریکایی منجر شد. دو طرف همچنین پیام‌هایی را درباره دیدگاه متفاوتشان درخصوص حل بحران سوریه رد و بدل می‌کنند. اما به نظر می‌رسد طرف اصلی که مورد هدف است، ترکیه باشد که روابطش با روسیه درباره مسائل مختلف از سوریه گرفته تا لیبی و دریای مدیترانه پیچیده شده است.

ایکان اردمیر، مدیر برنامه ترکیه در موسسه دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن گفت: روسیه که از اوایل بحران از دمشق حمایت کرده، به حمایت نظامی و سیاسی خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: هدف از تحویل این موشک‌ها به سوریه عقب‌نشینی ترکیه و ممانعت از درگیری ارتش ترکیه با نیروهای سوریه در ادلب است. با این اقدام روسیه نیروهای زرهی ترکیه را دور می‌کند همانطور که پنج سال پیش نیروی هوایی ترکیه را از سوریه دور کرد و مانع پرواز هواپیماهای ترکیه شد.

اردمیر گفت: روسیه برای اعمال محدودیت‌های بیشتر بر تحرکات ترکیه در آینده تلاش می‌کند. اما با وجود اختلافات میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نه فقط در سوریه بلکه در لیبی، بارها توانسته‌اند راه‌های همکاری میان خود را باز کنند. احتمالا بعد از تحویل موشک‌های هرمس این ماهیت پیچیده روابط ادامه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.