یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: همانطور که نبی مکرم اسلام(ص) برای اتمام واکمال دین اسلام نیاز به معرفی جانشینی مانند علی ابن ابیطالب(ع) دارند، امام حسین(ع) به عنوان نبی رسالت دشت کربلا جانشینی مانند امام سجاد(ع) باید داشته باشند.

ماجرای غدیر در کربلا نیز اتفاق افتاد / جانشینی امام سجاد(ع) رسالت امام حسین(ع) را تکمیل کرد

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مافی نژاد در خصوص نقش  امام سجاد(ع) در ماندگاری قیام کربلا در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: قیام امام حسین زماندار نبود، بلکه از ازل تا ابد و همه جانبه بود. به عقیده علمای شیعه این اباعبدالله الحسین(ع) بودند که در عالم ذرات یک شفاعت کلی را به عهده گرفتند و به همین دلیل جریان و مصیبت بزرگ دشت کربلا برای ایشان رغم خورد. خداوند نیز در قرآن و در سوره مبارکه صافات با آیه " وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ" آنرا ثبت کرد.

وی ابراز داشت: در این ماجرا نکته ای زیبا وجود دارد که امام حسین(ع) در واقع رسالتی پیامبرگونه و ویژه به عهده دارند. پیامبراکرم(ص) فرمودند "حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ" در واقع می توان گفت حضرت سیدالشهدا(ع)، پیامبری در جامه امامت بوده اند.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که مقام امامت بسیار بالاتر از مقام نبوت است. در میان پیامبران تنها به دو نفر از طرف خداوند تبارک و تعالی مقام امامت اعطا شده است. یکی حضرت ابراهیم(ع) و دیگر حضرت محمد(ص) بوده اند و دیگر پیامبران به رغم مقام بالای رسالتی که داشته اند اما به جایگاه امامت نرسیده اند.

این کارشناس دینی ادامه داد: به عنوان مثال زماینکه حضرت ابراهیم به امتحان بزرگ الهی مبتلا و از آزمایش ذبح فرزند سربلند بیرون آمد مقام امامت به او اعطا گردید. درجه امامت طبق نظر تمامی علما و مراجع و مورخین شیعی بالاتر از درجه پیامبری است. در قرآن هم به صراحت به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مطرح کرد: وقتی پیامبر می فرمایند " حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ" یعنی اینکه امام حسین(ع) صاحب یک رسالت بسیار عظیمی است. اگر دقت کنیم پیامبر برای اتمام رسالتشان نیاز به جانشین داشته اند، به همین ترتیب حضرت سیدالشهدا(ع) نیز برای اتمام و اکمال رسالت و قیام خود بدون تردید نیاز به جانشین دارند.

وی یادآور شد: این جانشینی از امام سجاد(ع) شروع گردید. شاید بتوان گفت که این امام برای پیغمبری چون حسین(ع) امیرالمومنینی مانند علی(ع) است. نام او هم علی انتخاب شده است. همانطور که نبی مکرم اسلام(ص) برای اتمام واکمال دین اسلام نیاز به معرفی جانشینی مانند علی ابن ابیطالب(ع) دارند، امام حسین(ع) به عنوان نبی رسالت دشت کربلا جانشینی مانند امام سجاد(ع) باید داشته باشند.

حجت الاسلام مافی نژاد تاکید کرد: شاید همانطورکه پیامبر اسلام(ص) اگر علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی نمی کرد مطابق آیه قرآن " وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ" رسالتش انجام نمی شد، اگر جانشینی امام حسین(ع) به زین العابدین(ع) نمی رسید، رسالت قیام کربلا به سرانجام خود نمی رسید. شاید بتوان گفت ماجرای غدیر به گونه ای دیگر در کربلا اتفاق افتاد.

وی با ذکر این نکته که در تاریخ، تعداد افراد حاضر در سپاه کوفه را تا ۳۶۰ هزار نفر هم بیان کرده اند، تصریح کرد: این تعداد زیاد به راحتی می توانسته اند جریان قیام امام حسین(ع) را در همان صحرای سوزان دفن کنند و هیچ اثری از آن برای آیندگان باقی نگذارند. اما ذکاوت و هنر امام سجاد(ع) به همراه تلاش های عمه سادات حضرت زینب کبری(س) بود که ماجرای عاشورا را برای تمام تاریخ زنده و پایدار نگه داشت.

وی مطرح کرد: وقتی حضرت در کوفه شروع به خطبه خوانی کردند کوفیان از فرط ناراحتی به سر و صورت خود می زدند. چنان غوغایی در این شهر به راه افتاد که دستگاه حکومتی تازه متوجه شد که با به شهادت رساندن سید جوانان اهل بهشت، چه حماقت بزرگی انجام داده و پایه های حکومت شیطانی خود را متزلزل تر از قبل نموده است.

وی افزود: این جاست که می گویند خون امام حسین(ع) بر شمشیرها پیروز شد. این پیروزی مرهون مقاومت و و انجام رسالت به بهترین نحو توسط اما زین العابدین(ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عاشورای حسینی و مدت زمان جنگی که در این روز اتفاق افتاد حدود ۸ ساعت به طول انجامید، مدعی شد: در این مدت مصیبت های بزرگی بر امام حسین(ع)  وارد شد. اما امام سجاد(ع) پس از اتمام جنگ تا زمانی که از اسارت شامیان خارج شدند و روز اربعین، مصیبت دیدند و به نوعی عاشورا را تجربه کردند.

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که وقتی در زیارت عاشورا می خوانیم " مُصِیبَه مَا أَعْظَمَهَا" این مصیبت مربوط به رنجهایی است که پس از عاشورا بر خاندان امامت ورسالت وارد شد. مصیبت اسارت نوامیس الهی در چنگ شیاطین دنیایی مصیبت کوچکی نیست.

وی متذکر شد: مصیبت وارده به امام سجاد(ع) بسیار بزرگ و سخت است. ایشان پس از واقعه کربلا حدود چهل سال زندگی کردند و عمرشریفشان به طول انجامید. در این مدت تمام وقایع عاشورا، در ذهن ایشان خطور و از جلوی چشمشان عبور می کرده است. اضافه بر این ایشان مجبور بودند که آن وقایع تلخ را برای شیعیان و پیروانشان بازگو کنند تا پایداری و زنده ماندن این واقعه تضمین شود. ایشان سختی های بسیار زیادی کشیده اند که شاید کسی جزخداوند از آن آگاه نباشد. امام سجاد(ع)، امامت و جانشینی پس از سیدالشهدا(ع) را برای اتمام رسالت ایشان به عهده داشتند.

حجت الاسلام مافی نژاد با بیان اینکه نکته ای دیگر در خصوص امام سجاد(ع) وجود دارد عنوان کرد: این امام تشابه جالبی با پدر و عموی بزرگوار خود حضرت ابوالفضل(ع) در ویژگی عبادت خداوند دارند. لقب سومین امام شیعیان اباعبدالله(ع) است و لقب حضرت ابوالفضل(ع) نیز عبد صالح است. لقب امام سجاد(ع) نیز زین العابدین است.

وی بیان داشت: به عبارتی دیگر پدر بندگان خدا و بنده صالح و زینت بندگان لقب این سه بزرگوار است. شاید بتوان گفت که با توجه به شهادت امام حسین(ع) و برادر بزرگوارشان در صحرای کربلا، امام سجاد(ع) به تنهایی خصوصیات این دو شهید را نیز عهده دار بوده اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.