موشک بالستیک سجیل می‌تواند بر سامانه‌های دفاع هوایی مشهور جهان نظیر پاتریوت غلبه کند.

این موشک ایرانی در ۷ دقیقه از تهران به تل آویو می رسد /سجیل؛ موشکی با ویژگی‌های خاص +تصاویر

قدس آنلاین: اقتدار موشکی ایران اسلامی در سال‌های اخیر یکی از مولفه‌های قدرت کشورمان در سطح منطقه و جهان به شمار می‌رود. این قدرت و اقتدار بدخواهانی هم مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای مرتجع منطقه‌ای دارد. استکبار جهانی هنگامی که قدرت و اقتدار ایران در عرصه موشکی را مشاهده کرد درصدد شد تا با همراه کردن کشورهای مرتجع منطقه‌ای با خود، با فشارهای سیاسی، حوزه موشکی و تجهیزات دفاعی را هم به پای میز مذاکره ببرد تا قدرت ایران در این حوزه‌ها را هم سلب و یا تضعیف کند.

این قدرت منطقه‌ای و در برخی موارد بین المللی چندین مولفه دارد که یکی از این مولفه‌ها، قدرت موشکی است. در واقع این قدرت بر پایه توانمندی و دانش داخلی و بومی بنا شده و در سال‌های اخیر هم صنایع دفاعی کشورمان با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند دانش موشکی و دفاعی کشورمان را ارتقا دهند و در فواصل کوتاه دستاوردهای دفاعی متعدد از جمله حوزه موشکی را رونمایی و معرفی کنند. کشورمان در حوزه موشکی از نخستین سال‌های دستیابی به این قدرت یعنی در اواسط دوران دفاع مقدس تاکنون انواع موشک‌ها مانند موشک‌های کوتاه برد تا برد بلند را در انواع بالستیک و کروز طراحی و ساخته است. در این میان، اما موشک‌های کروز به چند دلیل اهمیت و مزیت خوبی برای استفاده علیه دشمنان دارند.

یکی از این عوامل اقتدار موشک های بالستیک هستند که موشک سجیل یکی از آنهاست. 

موشک بالستیک سجیل 

نمونه اولیه این موشک که از انواع موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است که برای نخستین بار ۲۲  آبان ماه سال ۱۳۸۷ در پروژه‌ای با نام عاشورا توسط سردار محمد نجار وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی و به دنیا معرفی شد. به گفته کارشناسان نظامی و دفاعی جهان دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت چنین موشکی یعنی که ایران در حوزه ساخت موشک‌های بالستیک در لبه فناوری قرار دارد و تمام آنچه باید در این حوزه بداند را آموخته است. در واقع این موشک نخستین موشک دوربرد ایران با سوخت جامد است.

سردار سرتیپ پاسدار مصطفی محمد نجار در خصوص موشک سجیل گفته که متخصصان اقتدارآفرین سازمان هوافضای وزارت دفاع موفق شدند نسل جدید موشک زمین به زمین با سوخت جامد مرکب را آزمایش کنند. همه مراحل طراحی و ساخت موشک «سجیل» و سکوی پرتاب آن به دست متخصصان اقتدار آفرین وزارت دفاع صورت گرفته است.

مشخصات فنی موشک بالستیک سجیل

موشک بالستیک سجیل از سه بخش بلوک ۱، بلوک ۲ و کلاهک جنگی تشکیل شده است. این موشک با وزنی در حدود ۲۳ تن و یک موتور دو مرحله‌ای سوخت جامد که سرعت حرکت آن را تا ۴ هزار و ۳۰۰ متر بر ثانیه می‌رساند، توانایی نابودی اهداف مشخص شده تا برد ۲ هزار کیلومتری را دارد. وزن کلاهک موشک سجیل در حدود ۶۵۰ کیلوگرم و طول بدنه آن در حدود ۱۸ متر و قطر بدنه آن نیز ۱ متر و ۲۵ سانتی متر تخمین زده می‌شود. طبق برآورد کارشناسان، این موشک می تواند در مدت ۱۳ دقیقه به بیشترین سرعت خود برسد. سامانه هدایت این موشک نیز از نوع اینرسی است که می‌تواند اهداف خود را با خطای ۲۰ متر نابود کند.

موشک سجیل؛ موشکی با ویژگی‌های خاص

یکی از عواملی که در طراحی موشک‌ها اهمیت بسیاری دارد سرعت آماده سازی موشک پیش از شلیک است. طراحان سجیل این ویژگی را در نظر گرفتند و این موشک را با پیروی از این ویژگی ساخته‌اند. شتاب موشک سجیل نیز بسیار بالاست و به همین دلیل سامانه‌های دفاع هوایی نمی‌توانند آن را منهدم کنند و پرتاب‌گر متحرک موشک سجیل نیز می‌تواند پس از شلیک با سرعت بسیار بالا محل را ترک کند تا توسط دشمن شناسایی و منهدم نشود.

دیگر ویژگی موشک بالستیک سجیل نحوه عمل آن پس از شلیک است. این موشک پس از شلیک از جو خارج شده و به حالت افقی در می‌آید. سپس این موشک در خارج از جو شروع به حرکت می‌کند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشک دوباره وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل می‌کند و با سرعت ۱۳ ماخ بر روی هدف فرود می‌آید.

ویژگی بعدی موشک سجیل داشتن سیستم ناوبری جدید و سنسورهای بسیار پیچیده است. به نحوی که سنسورهای تعبیه شده در موشک سجیل باعث شده تا ضریب دقت این موشک در هنگام برخورد به اهداف افزایش پیداکند. همچنین ردیابی سجیل هم برای رادارهای پیشرفته دنیا بسیار مشکل است. این موشک به شکلی طراحی شده که سامانه‌های دفاعی برتر دنیا از جمله پاتریوت و گنبد آهنین توان مقابله با آن را ندارند.

از تهران تا تل آویو در یک چشم به هم زدن با موشک سجیل

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، موشک بالستیک و دوربرد سجیل را جزو اولین گزینه‌های ایران برای پاسخ‌گویی به هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان می‌دانند، موضوعی که این موشک را بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار داده است، چرا که برد این موشک ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است و حداکثر توان حمل ۴۰۰ کیلوگرم را دارد و این در حالی است که مسافت میان ایران و اسرائیل تنها ۱ هزار و ۳۰۰  کیلومتر است و این برد اضافه که در سلاح وجود دارد قدرت ویرانگری آن را افزایش می‌دهد. سجیل در کم‌تر از ۱۰‌ دقیقه و به اذعان صهیونیست‌ها در مدت هفت دقیقه می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد.

کارشناسان درباره موشک سجیل چه می‌گویند؟

پایگاه خبری مشهور National Interest آمریکا در گزارشی مربوط به سال ۲۰۱۷ با عنوان «چرا جهان باید از موشک‌های ایرانی بترسد؟» موشک سجیل را نقطه جهش صنعت موشکی ایران توصیف کرده و سپس به تشریح ویژگی‌های آن پرداخت. در این مطلب از نسل ۲ سجیل نیز نام برده شده و حتی عنوان شده که موشک سجیل ۳ نیز در دست طراحی و توسعه قرار دارد.

پابگاه خبری Missle Threat هم در گزارشی جداگانه به تحلیل و بررسی کامل این موشک و همچنین قابلیت‌های آن پرداخت.

پایگاه خبری Defence update هم در گزارشی با عنوان «ایران دومین موشک سوخت جامد خود با برد ۲ هزار کیلومتر را آزمایش کرد» که در ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۹  نوشته شده درباره این موشک توضیحاتی داده است و انواع آن را در دو نوع سجیل ۱ و سجیل ۲ معرفی کرد. البته در این گزارش به این مطلب هم اشاره شده که سجیل ۲ در زمان بازدید رئیس جمهور وقت از سایت سمنان رونمایی شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.