۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 720093

بورس و ریزش‌هایش در هفته‌های اخیر تبدیل به یک مسئله در اقتصاد ایران شده است. با وجود افزایش شاخص‌ها در ماه‌های گذشته و اوایل سال جاری که سودهای چند صددرصدی به سهامداران داده شد، به نظر می‌رسد کسی انتظار ریزش بازار در این حد را نداشت.

قدس آنلاین: بورس و ریزش‌هایش در هفته‌های اخیر تبدیل به یک مسئله در اقتصاد ایران شده است. با وجود افزایش شاخص‌ها در ماه‌های گذشته و اوایل سال جاری که سودهای چند صددرصدی به سهامداران داده شد، به نظر می‌رسد کسی انتظار ریزش بازار در این حد را نداشت. مسائل مختلف در ریزش‌های بازارسرمایه عنوان شده است از تأثیر حقوقی‌ها بر بازار و سایر عوامل، با اینکه ریزش‌ها و اصلاح جزئی از ذات بازار بوده و خواهد بود، اما تلاش‌هایی مضاعف بر آنچه باید صورت بگیرد برای حمایت از بازار دیده می‌شود. همه مسئولان اقتصادی در همه دنیا اعم از دولتی یا حاکمیت در برابر تلاطم‌های نابهنجار و ناخواسته‌ای که بی‌دلیل در بازارسرمایه ایجاد می‌شود، وظیفه حمایتی دارند.

مسئله‌ای که در ریزش‌های اخیر باید در نظر گرفت و درباره آن تحلیل‌های کارشناسی شده ارائه داد این است که آیا روند اصلاحی که در حال حاضر در بازارسرمایه و بورس دیده می‌شود بی‌دلیل حادث شده است یا در راستای چارچوب ذات بازار صورت گرفته است؟

هر چند دولت که از ابتدای سال جاری تلاش کرد تا مردم یا همان سرمایه‌داران خرد را به انحای مختلف به بازار بکشد و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس دعوت به عمل آورد، اما دولت در ریزش‌های اخیر با دستورالعمل‌ها و مصوبه‌هایی که با مسئولان سازمان بورس مرتب ابلاغ می‌کنند بر آن هستند تا به هر طریق از بازار حمایت و از ریزش بازار جلوگیری کنند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر در معدود مواردی به سر می‌بریم که باید از روند اصلاحی بازار تمکین به عمل بیاوریم، به این دلیل که حداقل در قالب عدد و رقم می‌توان به وضوح گفت این سطح حمایت از بورس توجیه ندارد؛ بنابراین انتظار می‌رود دولت از تمام ظرفیت‌ها برای رهاسازی بورس و رسیدن به جایگاه واقعی بورس حمایت کند، به این معنا که فضای عمومی بازار باید مورد حمایت قرار بگیرد، چرا که صرف منابع برای نگهداری و اصلاح قیمت‌ها در کوتاه‌مدت به بازارسرمایه آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.