۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 720095

 اول ویروس، بعد گرما، حالا هم آتش و پس از این هم گرما، این همه آن‌چیزی است که سال ۲۰۲۰ برایمان داشته است. این متن یکی از توییت‌هایی است که فعالان اجتماعی در غرب ایالات متحده آن را به اشتراک گذاشته‌اند.

خاکستر نشین‌ها

قدس آنلاین:  اول ویروس، بعد گرما، حالا هم آتش و پس از این هم گرما، این همه آن‌چیزی است که سال ۲۰۲۰ برایمان داشته است. این متن یکی از توییت‌هایی است که فعالان اجتماعی در غرب ایالات متحده آن را به اشتراک گذاشته‌اند. ۴۰کشته، صدها مفقود، بیش از نیم‌میلیون آواره و شهرهایی که دیگر وجود ندارند، ارمغانی است که آتش تاکنون برای سه ایالت غربی آمریکا یعنی کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن به‌همراه داشته است. در همین حال یک مقام مسئول در بخش امداد گفته است که ایالت اورگان باید خودش را برای «تعداد بالای مرگ و میر» آماده کند.

آتش سوزی‌های شدید چهار هفته است که در این سه ایالت جریان داشته است. در کنار میلیون‌ها هکتار جنگلی که از بین رفته‌اند، تاکنون دو شهر «فونیکس» و «تالنت» در ایالت اورگان هم از روی نقشه محو شده‌اند. شهرهای زیاد دیگری هم هستند که بخش اعظم آن‌ها از بین رفته است. بیش از ۵۰۰هزار نفر هم از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.

گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا هم در گفت‌وگویی با خبرنگاران خطاب به مسئولان و نخبگان جهان گفت: «فقط کافی است به کالیفرنیا بیایید و با چشم خود ببینید که تغییر اقلیم چه بر سر ما آورده است». کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، هم اکنون در حال گذراندن گرم‌ترین تابستان تاریخ هواشناسی خود است. لس آنجلس، بزرگ‌ترین شهر این ایالت به تازگی رکورد ۴۹.۴ درجه سلسیوس را ثبت کرد که گرم‌ترین دما از زمان ثبت منظم دما در این شهر محسوب می‌شود.

به گفته مرکز آتش سوزی ملی آمریکا فقط در آتش‌سوزی هفته‌های اخیر در این سه ایالت ناحیه‌ای به وسعت بیش از ۴.۵ میلیون جریب (بیش از ۱.۸ میلیون هکتار) را سوزانده که به تنهایی از مجموع کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان و اسپانیا بیشتر است و هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش مؤسسه «ای کیو ایر IQAir.com» دود ناشی از آتش سوزی‌ها سبب شده پورتلند، بزرگ‌ترین شهر اورگان، اکنون بدترین کیفیت هوای جهان را داشته باشد و بعد از آن سانفرانسیسکو و سیاتل قرار می گیرند.

*

آتش‌سوزی‌های عمدی؟

همه این‌ها در حالی‌است که گفته می‌شود این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است. طبق این ادعاها، گروه موسوم به «آنتی‌فا» این آتش‌سوزی‌ها را به‌راه انداخته است. در حال حاضر در ایالت اورگان حدود ۲۰آتش‌سوزی مختلف فعال است. این تعداد در ایالت واشنگتن بیش از ۱۵مورد است. به گزارش بی‌بی‌سی، حداقل یک آتش‌سوزی در اورگان (آتش سوزی آلمیدا که از ویرانگرترین‌ها در تاریخ ایالت است) ممکن است به صورت عمدی شروع شده باشد. حتی عکس‌ها و تصاویری هم از چگونگی شکل‌گیری آتش‌سوزی‌ها در فضای مجازی منتشر شده است. پیش از این هم مقام‌های ایالت کالیفرنیا گفته بودند که ترقه‌بازی در یک پارتی علت شکل‌گیری یکی از چندین آتش‌سوزی بوده است.

باوجود این پلیس و اف‌بی‌آی اصرار دارند که این آتش‌سوزی‌ها کاملاً طبیعی است. شرکت فیس‌بوک هم گفته است، همه پست‌هایی را که ادعای عمدی بودن آتش در آن‌ها مطرح شده باشد، از روی شبکه‌های اجتماعی حذف می‌کند. مدیران فیس‌بوک اعلام کرده‌اند این پست‌ها ممکن است اذهان را منحرف کنند!

*

سفر ترامپ به ایالت دموکرات

از طرفی ترامپ که این روزها حسابی درگیر انتخابات است قرار شده امروز به کالیفرنیا سفر کند. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این هرگونه اثرگذاری تغییرات اقلیمی بر آتش‌سوزی‌های غرب آمریکا را منتفی دانسته و بی‌تدبیری مدیران ایالات در کنترل آتش‌سوزی را علت اصلی این شرایط معرفی کرده است.

ترامپ ماه پیش در تجمعی، خطاب به فرمانداران ایالت‌ها گفته بود: باید جنگل‌هایتان را تمیز کنید. سال‌های سال است برگ و شاخه‌های شکسته جمع شده که خیلی قابل اشتعال است». اشاره ترامپ به یک دوره کم‌آبی طولانی در کالیفرنیا است که میلیون‌ها درخت را از بین برده و سوخت مساعدی برای آتش‌سوزی‌ها فراهم می‌کند.

باوجود این، گوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا روز جمعه ضمن اشاره به ناکامی‌ها در مدیریت جنگل‌داری در دهه‌های اخیر اضافه کرد: «این یک دیدگاه است، اما مساله ما این نیست. این لعنتی بحران اقلیمی است. با واقعیت روبه‌رو شده‌ایم و در برابر چشمان ما اتفاق میفتد».

اگرچه دعواهای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و لاپوشانی‌های اف‌بی‌آی همچنان ادامه دارد اما آنچه واضح است اینکه به احتمال زیاد تعداد تلفات مردمی در آتش‌سوزی‌ها بیشتر خواهد شد و بسیاری از آمریکایی‌ها وقتی متوجه می‌شوند باید فرار کنند که آتش به دیوارهای خانه‌شان رسیده است و این در حالی است که هنوز آتش‌سوزی‌های نوامبر و اکتبر از راه نرسیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.