رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران سیاست‌های دولت را در جهت حمایت از گردشگری و بخش‌های وابسته‌ کافی ندانست و گفت: من تا به حال حمایت جدی دولتی از این بخش ندیدم به جز وام مربوط به پرسنل، بیمه بیکاری و تسهیلاتی که قرار بود به بخشهای گردشگری بدهند اما دریافت این تسهیلات به قدری سخت است که همکاران ما در تهران به تعداد انگشتان یک دست هم نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

دولت باید بخشودگی‌هایی برای صنعت توریسم قائل شود/ تنها یک بخشنامۀ وزارت گردشگری کافی نیست

به گزارش قدس‌آنلاین، امیرپویان رفیعی شاد در ادامه اظهار کرد: مساله مهم این است که به شرطی این تسهیلات به دفاتر خدمات مسافرتی اختصاص می‌یابد که پرسنلشان را تعدیل نکنند. اما نگفتند تا چه زمانی. این شرط برای اسفند و فروردین ماه بود در حالی که شهریور هم دارد به پایان می‌یابد و هنوز این قانون به قوت خود باقی است و هنوز کرونا تمام نشده است.

البته یکسری اقدامات هم از معاونت گردشگری ابلاغ شد که مکان دفاتر می‌تواند تغییراتی داشته باشد اما مشکل کاربری ملک باید با کمک شهرداری و شورای شهر حل شود و تنها یک بخشنامه از وزارت گردشگری کافی نیست.

این فعال حوزه گردشگری همچنین اظهار کرد: متاسفانه از اسفند ماه وضعیت دفاتر خدمات مسافرتی، به دلیل شیوع کرونا به همین شکل بوده، اگرچه قبل از آن هم اتفاقاتی رخ داده بود که مشکلات جدی برای صنعت گردشگری به وجود آورد اما کرونا تیر خلاص را به این صنعت نیمه جان وارد کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از دفاتر، هزینه‌های گزافی مانند اجاره محل دفتر و حقوق پرسنل را پرداخت می‌کنند در حالی که مرزها بسته است، سفارتخانه‌ها ویزای توریستی صادر نمی‌کنند، مرزهای ورودی به کشور وضعیت سختی دارند و حتی ویزای ایران به سختی صادر می‌شود؛ مضاف بر این تمهیدات و تبلیغاتی که باید در خصوص سفرهای امن از لحاظ بهداشتی باید داشته باشیم. از سوی دیگر اپیدمی کرونا هر روز دارد بیشتر و شرایط سخت‌تر می‌شود و لذا دورنمای آینده هم خوشبینانه نیست و نمی‌دانیم کی تمام می‌شود. از طرفی وارد شش ماهه دوم سال که فصل کم کار صنعت گردشگری است.

جایی برای گردشگری در سبد هزینه‌ها نمانده است

رفیعی شاد، با بیان اینکه با وضعیت فعلی اقتصادی و معیشتی مردم نیز هزینه‌های سربار زندگی بیشتر شده و دیگر جایی برای گردشگری در سبد هزینه‌ها نمی‌ماند، افزود: تسهیلات بدون تمهیدات کارساز نیست و گردشگری به عنوان یک صنعت فرابخشی، ذی‌نفعان زیادی مانند سازمان تامین اجتماعی وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت نیرو دارد و در هنگام مشکلات نیز این ذی‌نفعان باید در کنار بخش گردشگری از آنها حمایت کنند تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در ادامه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از تک قطبی بودن اقتصاد خارج شویم و به دنبال راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط و درآمدزایی کشور و اشتغال بیشتر می‌دهیم باید به آن عمل کنیم و با این مصاحبه‌ها از سوی من یا مسئولان چیزی تغییر نمی‌کند.

رفیعی شاد در ادامه گفت: به عنوان یک فعال حوزه گردشگری هشدار می‌دهم کرونا نه تنها در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی، بلکه در واحدهای اقامتی و سفره‌خانه‌های سنتی نیز دچار آسیب شدند. صنعت گردشگری صنعت آسیب‌پذیری است.

وی در پاسخ به این سوال که همگان می‌دانند وضع دولت خوب نیست، شما به عنوان یک فعال حوزه گردشگری چه پیشنهادی دارید، نیز تصریح کرد: قبول، دولت گرفتار است ولی می‌تواند یکسری بخشودگی‌ها برای این صنعت قائل شود. از بیمه و مالیات گرفته تا حتی حامل‌های انرژی. البته گفتند که مالیات اخذ نشود اما این چه لطفی دارد وقتی فعالیتی صورت نگرفته که مالیات اخذ شود بلکه دولت باید از سنوات گذشته هم مالیات نگیرد. تعداد زیادی از دفاتر ما مجبور شدند دفتر را ببندند و چند نفر نیرو هم خانه‌نشین ‌شوند. این در حالی است که در همین تهران بیش از ۲۰۰۰ دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد که هر کدام حداقل ۶ تا ۸ نفر نیرو دارند اگر خانواده اینها را در نظر بگیریم نشان می‌دهد این حوزه از نظر ایجاد اشتغال برای دولت چقدر مهم است و به همین دلیل باید از این صنعت حمایت کند.

وی به همکاران خود نیز در شرایط پساکرونایی توصیه کرد: ما امیدواریم به زودی این بیماری ریشه‌کن شود و تجربه نشان داده همیشه بعد از این سختی‌ها شرایط همواری پیش آمده و انتظار دارم ناامید نشوند و بازاریابی‌شان را قطع نکنند؛ البته در کنار آن هزینه‌هایشان را تا جایی امکان، کم کنند.

رفیعی ادامه داد: البته منظور تعدیل نیرو نیست، همه همکاران ما سعی کردند نیروهای خود را حفظ کنند و در این راه حتی خانه‌ و خودرویشان را فروختند تا سفره‌ای که پهن بوده به ناگهان نشود اما این کار خیلی طولانی مدت نخواهد بود.

وی افزود: با این حال شرکتهای زیادی بسیاری از پرسنلشان را تعدیل کردند. حتی خیلی‌ها مرخصی موقت گرفتند. هر هفته تعداد زیادی درخواست خود تعطیلی یا تعدیل موقت یا مرخصی در کمیسیون‌های فنی به دستمان می‌رسد یا حتی انحلال شرکت و لغو مجوز. البته فعلا درخواستهای تعطیلی موقت بیشتر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.