مجموعه «داستان‌های ناگفته» به تهیه کنندگی و تولید گروه مستند روایت فتح با نگاهی به عملیات‌ نیروی هوایی در ماه‌های نخستین جنگ به مناسبت هفته دفاع مقدس به زودی روی آنتن می‌رود.

روایت قسمتی از تاریخ دفاع مقدس که برای مخاطبان تازه است/ «داستان‌های ناگفته» خلبانان از روزهای آغازین جنگ

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، با نزدیک شدن به هفته دفاع مقدس گروه مستند روایت فتح، مجموعه‌ای از جدیدترین تولیداتش را روی آنتن خواهد برد. «داستان‌های ناگفته» عنوان یک مجموعه ۶ قسمتی به کارگردانی سیداحسان نیکبخت و سیداحسان اصغرزاده است و به روزهای آغازین جنگ تحمیلی می‌پردازد؛ به سال‌ها پیش که کشورمان درگیر یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های دنیا شد، در حالی که هیج کس آمادگی رویارویی با دشمنی که پیش می‌آمد را نداشت، آنها آمده بودند سه روزه خوزستان را از کشور جدا کنند و هفته بعد در تهران جشن پیروزی را بگیرند.

چه اتفاقاتی افتاد که یک ماه در دشت پهناور خوزستان زمین‌گیر شدند و چه کسانی در برابر آنها سینه سپر کردند. پاسخ به این سوالات را می‌توانید از زبان خلبانانی بشنوید که با چشم خود این روزها را دیده‌اند و با گوشت و پوستشان لمس کرده‌اند.

سیداحسان نیکبخت در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین درباره بخش‌های مختلف این مستند می‌گوید: این مجموعه مستند در ۶ قسمت تولید شده که چهار قسمت آن آماده پخش شده و دو قسمت دیگر نیز در حال تدوین است. همه قسمت‌ها توسط من کارگردانی شده و در برخی قسمت‌ها یکی از دوستانم همراه من بوده است. هر قسمت تقریباً بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه است و بزودی از شبکه‌های سیما روی آنتن خواهد رفت.

وی در ادامه افزود: تمرکز این ۶ برنامه به چند ماه ابتدایی جنگ می‌پردازد که چندان به آن پرداخته نشده است و در این مستند اختصاصاً به نقش نیروی هوایی می‌پردازیم. قسمت اول این مجموعه تحت عنوان «داستان‌های ناگفته» با پیش‌نمایشی از نیروی هوایی شروع می‌شود و تا روز ۳۱ شهریورماه که بمباران معروف عراق انجام و جنگ آغاز می‌شود ادامه پیدا می‌کند و در ادامه اتفاقات نخستین روز مهرماه را خواهیم داشت که طی آن روز عملیات معروف کمان ۹۹ انجام می‌شود.

نیکبخت یادآور شد: قسمت دوم با عنوان «دروازه خوزستان» نامگذاری شده و از اینجا به بعد ما وارد آنچه که دغدغه برنامه است، می‌شویم. اینکه در ۱۵ روز ابتدایی جنگ در پایگاه دزفول چه می‌گذرد سوژه قسمت دوم برنامه است. «رویای آشفته» قسمت سوم این مستند است که در ادامه قسمت پیشین به این مهم اشاره می‌کند که نیروی هوایی در یک ماه آغازین جنگ چه اتفاقاتی را برای رژیم بعث رقم می‌زند؛ از جمله این که صادرات نفتش صفر می‌شود، نیروی هوایی‌اش از بین می‌رود و ...، این موضوع برنامه سوم است.

وی ادامه داد: اما «ارتفاع پست» عنوان برنامه چهارم با این محوریت است که حالا که توان نظامی و اقتصادی دشمن تحلیل رفته اما آنها در دشت خوزستان پخش شده‌اند بر آنها چه می‌گذرد؟ تقریباً بین سه تا شش ماه سوژه قسمت چهارم طول می‌کشد و از روز دوم ـ سوم جنگ تا شش ماه پس از شروع جنگ تاریخ را مرور می‌کنیم و تمرکزش بر این است که نیروهای دشمن وارد خاک ما شدند و در این شش ماه آنها را مجبور می‌کنیم که متوقف شوند و به این نتیجه برسند که قابلیت پیشروی وجود ندارد.

این مستندساز تصریح کرد: قسمت پنجم و ششم نیز در حال تدوین است و تا چند روز دیگر آماده می‌شود. در قسمت پنجم به نقش عکاسی هوایی در طراحی عملیات‌های بزرگ چهارگانه که در سال‌های ۶۰ و ۶۱ انجام می‌شود و ارتش بعث از خاک کشور بیرون می‌رود، پرداخته می‌شود. در مورد قسمت ششم نیز ترجیح می‌دهم توضیحی ندهم و بماند برای روزی که مخاطب آن را خواهد دید.

وی درباره ساختار این مستند عنوان کرد: این یک برنامه تلویزیونی و مصاحبه محور است که به کمک تحقیقات از طریق کتاب‌های نیروی هوایی، نیروی زمینی و اسنادی که موجود و قابل مطالعه بود استفاده شده و به دست آمده و در خلال آن با مجموعه‌ای از خلبانان نیروی هوایی مصاحبه و گفت‌وگو شده است، به علاوه از آرشیوهای تصویری که برای کار مهم بوده نیز استفاده شده است.

نیکبخت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که مستندهای زیادی در روایت و تحلیل سال‌های دفاع مقدس ساخته شده اما این مجموعه قرار است چه چالش‌هایی را پیش روی مخاطب بگذارد، گفت: واقعیت این است که داستان جنگ و شنیدنش برای نسل جوان کمی خسته‌کننده شده است و من به عنوان کسی که سعی می‌کند حرف جامعه خودش را بهتر بفهمد سراغ بخش‌هایی از جنگ رفتم که حداقل برای خودم ناشنیده و تازه بود و سعی کردم قسمتی از تاریخ جنگ را ببینم که حداقل برای بسیاری از مخاطبان هم نسل من ناشنیده و تازه بوده است. قطعاً این جنس روایت‌ها برای نسل پس از ما جدیدتر هم خواهد بود.

وی در ادامه تأکید کرد: دغدغه من، شنیدن حرف مردانی بوده که همیشه کار انجام داده‌اند اما هیچ‌گاه حرف آنها شنیده نشده و یا بهتر بگویم هیچ گاه اهل حرف زدن نبوده‌اند. من شما را به خاطرات یکی از همین خلبانان ارجاع می‌دهم که همیشه می‌گفت ما اصلاً فکر نمی‌کردیم امکانش باشد و به این روز برسیم، چه برسد به اینکه بخواهیم خاطراتمان از آن روزها را بازگو کنیم، به همین دلیل چیز زیادی از گذشته در خاطرمان باقی نمانده است.

نیکبخت تصریح کرد: من در این پروژه با افرادی برخورد داشتم که روی روح کار تاثیر بسیاری گذاشتند. چند هفته پیش یکی از همین عزیزان را براثر کرونا از دست دادیم و حتی امکانش میسر نشد که برنامه خودش را ببیند اما با اخلاص تمام پای کار آمد. من می‌خواهم از تمام کسانی که کمک کردند این پروژه به ثمر برسد تشکر کنم، از مجموعه‌ای که در نیروی هوایی با من همکاری کردند و می‌دانم هیچ‌گاه اسم آنها برده نمی‌شود اما شرایطی را برای من فراهم کردند که من توانستم این کار را انجام بدهم و کسانی که همدلانه در کنار این مجموعه ایستادند تا ساخته شود و به پخش برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.