احداث شهر فرودگاهی در مشهد پس از گذشت یک سال همچنان معطل مجوز وزارت راه و شهرسازی است.

شهرفرودگاهی مشهد معطل مجوز وزارت راه و شهرسازی

به گزارش قدس آنلاین، موضوع جابه جایی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد که به دلایلی نظیر ایجاد ترافیک وهمچنین  آلودگی زیست محیطی و صوتی و همچنین  رشد روزافزون تقاضای سفر هوایی به مشهد  از اوایل دهه ۹۰و در آخرین سفر دولت دهم به خراسان رضوی به صورت جدی تری مطرح شد با حضور رزم حسینی در این استان از سال ۱۳۹۷ دوبار سرزبان ها پیچید تا اینکه سال قبل در جلسه ای پیرامون این موضوع در استانداری خراسان رضوی که  در آن عنوان شد موافقت اولیه وزارت راه و شهرسازی برای این موضوع نیز گرفته شده است مقرر شد منابع طبیعی استان سه زمین در نزدیکی شهرمقدس مشهد  که شرایط لازم برای احداث فرودگاه را دارا می باشند را  به استانداری معرفی کند تا جهت تعیین مکان جدید شهر فرودگاهی این کلانشهر به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شود.همچنین در این جلسه به شهرداری مشهد نیز ماموریت داده شد تا در باره تغییر کاربری  زمین فعلی فرودگاه مشهد برنامه ریزی و ایده های خود را مطرح کند.

*وزارت پاسخی نداده است

پیرامون اطلاع از آخرین وضعیت این موضوع ابتدا به سراغ سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی رفتیم که وی در این باره  گفت: پیرو جلسه سال گذشته در استانداری در ارتباط با این مساله ،   منابع طبیعی استان  در سال ۹۸ سه زمین  دارای شرایط در اطراف مشهد را  برای شهر فرودگاهی  به استانداری پیشنهاد داده است.

مهدی سالیانی در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: از این رو سال گذشته در مکاتبه ای از سوی استانداری خراسان رضوی،  این زمین ها به وزارت راه و شهرسازی که متولی کلان این موضوع است اعلام شد تا نظر صریح خود را در ارتباط با این پیشنهاد  و بر اساس استانداردهای هوایی و در نظر گرفتن  سایر موارد اعلام کند که  تاکنون پاسخی از سوی این وزارت خانه به استان اعلام نشده و هیچ گونه نظرخواهی نیز از استان در این باره صورت نگرفته است.  

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد نیز برآوردهای اولیه ای  در زمینه تغییرکاربری زمین فعلی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد را انجام داده است، تصریح کرد: لازمه شروع هر اقدامی در این زمینه ، مجوز و موافقت  وزارت راه و شهرسازی برای احداث فرودگاه جدید با تداوم فعالیت  فرودگاه فعلی و یا تعطیلی  آن است.

سالیانی در پاسخ به این سوال که اگر وزارت راه و شهرسازی مجوز را طی چند روز آینده اعلام کند احداث و یا جابه جایی فرودگاه جدید در شهر مشهد چقدر طول خواهد کشید، افزود: ساخت شهرک فرودگاهی جدید در شهر مقدس مشهد بسته به اینکه فرودگاه فعلی نیز همچنان فعالیت داشته باشد یا خیر و  در نظر گرفتن برخی از مسائل دیگر موضوعی است که به طور یقین سال ها به طول خواهد انجامید و نباید انتظار داشت در طی یک یا دوسال ساخته شود.

وی در مورد صحبت هایی مبنی بر مذاکره با یک سرمایه گذارخارجی برای مشارکت در این پروژه نیز گفت: در این باره هیچ گونه اطلاعی ندارم و اگر مذاکره ای نیز با این موضوع صورت گرفته باشد از طریق  وزارت راه و شهرسازی بوده است که ما در جریان آن نیستیم.

* صرفا  منتظر پاسخ از تهران نباید بود  

رئیس سابق  کمیسیون حمل و نقل ، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این باره گفت: تاکنون هیچ گونه برنامه، طرح  و پیشنهادی جهت تغییر مکان فرودگاه فعلی مشهد و یا تغییر کاربری زمین آن از سوی شهرداری به شورای اسلامی ارائه نشده است.

مجتبی بهاروند در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد:  جابه جایی فرودگاه از مکان فعلی به مکانی خارج از شهر کمک بسیار زیادی به کاهش ترافیک و  آلودگی زیست محیطی و صوتی در شهر مشهد بویژه در منطقه ای که در حال حاضر فرودگاه مشغول فعالیت است خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شهروندان در این باره مطالبه های زیادی دارند، افزود: به منظور تسریع در انجام این کار باید همه دستگاه ها و سازمان ها متولی و مرتبط با این موضوع پای کار باشند و پیگیری و مطالبه مستمر از تهران داشته باشند و صرفا  منتظر پاسخ آنها نباشند.

*فرودگاه فعلی امکان گسترش ندارد

معاونت عمرانی فرمانداری شهرستان مشهد که همچنان با سرپرست اداره می شود یکی از گزینه های دیگر پیگیری گزارش ما است .

سرپرست این معاونت  در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم جابه جایی هرچه سریعتر فرودگاه مشهد  گفت: افزایش حضور زائران از کشورهای مختلف در شهر مقدس مشهد و به طور طبیعی افزایش خطوط هوایی کلانشهر مشهد نیاز مبرم به گسترش فضای فرودگاهی را بیش از گذشته بوجود آورده است  که به دلیل وجود برخی  محدودیت های جدی از جمله اینکه فرودگاه فعلی در محاصره شهر قرار دارد و مواردی نظیر شهرک طرق نیز شرایط توسعه و گسترش آن را نمی دهد امکان این اقدام در مکان فعلی فرودگاه وجود ندارد.

مهدی برامکی در ادامه به قدس آنلاین افزود: از این رو گزینه هایی برای شهرک فرودگاهی کلانشهر مشهد مطرح شده است که برای انتخاب و جانمایی مکان فرودگاه جدید باید استعلامات گوناگونی از سازمان های  مختلف گرفته و هرکدام باید نظر خود را در باره زمین های پیشنهاد شده اعلام کنند که طبق آخرین اطلاعات هنوز هیچ کدام از زمین های مطرح شده ، نهایی نشده اند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در ساخت یک فرودگاه مورد تاکید قرار می گیرد مساله پدافندعامل و غیر عامل  است، از این رو احتمالا فرآیند زمانی نهایی شدن یک مکان برای این موضوع زمان بر خواهد بود.   



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.