جمعیت‌های مسلمان سوئدی خواستار وضع قوانینی به منظور ممانعت از توهین به مقدسات شدند.

 مسلمانان سوئد خواستار ممنوعیت توهین به مقدسات شدند

قدس آنلاین؛ و به نقل از اسپوتنیک، به دنبال ادامه اهانت به مقدسات و سوزاندن قرآن مجید در کشورهای اروپایی و غربی، مسلمانان سوئد در تلاش هستند تا با اصلاح قانون اساسی اهانت به مذهب و تمسخر دین ممنوع شود.

در هفته‌های اخیر، احزاب تندرو در دانمارک و سوئد با ادعای آزادی بیان و به منظور جلوگیری از گسترش اسلام در غرب، در اقدامی گستاخانه قرآن مجید را به آتش کشیدند. در پی اقدام این گروه‌های افراطی، ۱۵ جمعیت مسلمان در سوئد خواستار تغییر قوانین به منظور ممنوعیت اهانت به دین شدند. آنها به طور مشخص عنوان داشته‌اند که این قوانین باید شامل ممنوعیت آتش زدن کتب مقدس باشد.

حسین فراح امام جماعت سوئد نیز در این باره گفت: ما نمی‌خواهیم در سوئد سوزاندن کتاب‌های مقدس ادیان مختلف قانونی باشد و باید تمسخر و توهین به مذاهب ممنوع باشد.

آنتی جکلین اسقف اعظم و عضو شورای مسیحیان سوئد نیز معتقد است که نقض آگاهانه باورهای مذهبی مردم قابل قبول نیست.

در بیانیه‌ای که شورای مسیحیان سوئد هم در این باره منتشر کرده آمده است: قرآن سوزی اقدامی وحشیانه است و ما ضمن ابراز همدردی با مسلمانان معتقدیم که چنین اقداماتی به دوقطبی شدن مردم و به جلوگیری از تلاش‌ها برای انسجام ملی در کشور منجر می‌شود.

چندی پیش بود که یک گروه از جریان راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن کریم را به آتش کشیدند که به‌دنبال آن و بی‌حرمتی و جسارت نسبت به قرآن شهر مالمو در این کشور را ناآرام کرد.

همچنین رهبر دست‌راستی‌های دانمارک، چندی قبل با آتش زدن یک جلد قرآن در یکی از محلات مرکزی کپنهاگ، پایتخت دانمارک، موجی از تنش‌های نژادی ــ فرهنگی را در این کشور شمال اروپا به‌راه انداخته بود.

اخیرا هم نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس یک روز قبل از دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۳ فرد متهم به دست داشتن در حادثه تیراندازی در دفتر این نشریه در سال ۲۰۱۵، کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم(ص) را بازنشر کرد.

فرانسه این‌گونه هتاکی‌ها و گستاخی‌ها را جزو آزادی بیان قلمداد می‌کند، لذا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه این اقدام موهن نشریه فرانسوی را محکوم نکرد.

ماکرون ضمن مخالفت با محکوم کردن اقدام موهن نشریه فکاهی شارلی ابدو گفت: در جایگاهی نیستم که بتوانم علیه تصمیم نشریه برای انتشار کاریکاتورها حکم صادر کنم.

رئیس جمهور فرانسه این اقدام توهین‌آمیز را به مسئله آزادی بیان و عقیده ربط داد و افزود: کشورم از آزادی بیان و عقاید برخوردار است، اما در عین حال شهروندان فرانسوی باید به یکدیگر احترام بگزارند و از پرداختن به «گفت‎وگوی نفرت‌انگیز» اجتناب ورزند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.