با همکاری گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یک شرکت دانش بنیان، نمونه ساده دستگاه ونتیلاتور طراحی و ساخته شد.

تولید نمونه ساده دستگاه ونتیلاتور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، محمد غروی فرد مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: ونتیلاتور یا دستگاه تهویه مکانیکی وسیله ای پیچیده با تکنولوژی بالا است که در بیمارانی که به هر دلیلی دچار نارسایی تنفس شده اند، کاربرد دارد.
او افزود:در صورت خطر نارسایی تنفسی، این دستگاه به طور موقت و یا برای زمان های طولانی وظیفه شش‌ها را انجام می دهد.
مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نیاز به این دستگاه حیاتی در دوران مبارزه با بحران کرونا که بیماران بدحال دچار نارسایی تنفسی می شوند، بیش از پیش احساس می‌شود ادامه داد: ونتیلاتور به راحتی و فوری در هیچ کجای جهان قابل تولید نیست، بر این اساس تولید نوع ساده از آن با همکاری شرکت مهراب فناور در دستور کار قرار گرفت تا در صورت بحران شدید، پاسخگوی بیماران بدحال باشیم.
غروی فرد بیان کرد: این کار در مدت زمان یک ماه صورت گرفت که نیمی از این مدت به تئوری و تحقیق گذشت و نیم دیگر کار فنی و عملیاتی شرکت مهراب فناور در واحد توسعه و تحقیق دانشگاه بود.

علی شورورزی مدیرعامل شرکت مهراب فناور هم گفت: نمونه ساده ونتیلاتور برای اولین بار در کشور ساخته شده و مشابه آن در داخل کشور وجود ندارد و مشهد می‌تواند به عنوان الگویی موفق برای دیگر نقاط کشور در بحث ساخت این دستگاه باشد.
او افزود: ونتیلاتور پایه با پیشنهاد و راهنمایی مدیرگروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد تا ذخیره و پشتیبان آی سی یوها تأمین و تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت مهراب فناور ادامه داد: به تازگی نمونه‌گیری‌های دستگاه بر روی ریه افراد سالم و بیماران کرونایی انجام شد که در هر دو مورد با پاسخ مثبت در اثربخشی و اثرپذیری همراه بود و تأیید پزشکان فوق تخصص بیهوشی و ICU را به‌همراه داشت؛ این دستگاه هم‌اکنون در حال گرفتن تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تا در تعداد زیاد تولید شود.
شورورزی بیان کرد: قابلیت‌های ویژه این ونتیلاتور، قابل اطمینان بودن، قیمت مناسب و قابلیت تولید انبوه در زمان کوتاه است. میزان تولید این محصول بالای ۲۰۰ عدد در هر ۱۵ روز است و درصورت حمایت مسئولان، می‌توان تا بیش از هزار عدد در ۱۵ روز تولید کرد.
او تصریح کرد:تمامی طراحی‌ها و اقدامات در بحث ساخت این ونتیلاتورهای مد پایه توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.