مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی روند اجرای آموزش‌های مجازی و حضوری در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را تشریح کرد.

دسترسی تمامی مدارس خراسان رضوی به اینترنت


 

حسین پورحسین/

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی روند اجرای آموزش‌های مجازی و حضوری در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را تشریح کرد.

قاسمعلی خدابنده با توصیف آغاز سال تحصیلی به نوروز دانایی و بهار دانش و بهار تعلیم و تربیت اظهار کرد: فعالیت آموزشی حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز با تلاش حدود ۹۰ هزار همکار فرهنگی در استان با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۵ شهریورماه آغاز شد.

•       نبود الزام حضور دانش‌آموزان در مدرسه

وی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درسی در مدارس کشور اظهار کرد: تکلیف ما در دستگاه تعلیم و تربیت استان برگزاری حضوری کلاس‌های درس است اما به تشخیص خانواده‌ها برای حضور و یا عدم حضور فرزندانشان در کلاس‌های حضوری مدارس احترام می‌گذاریم و آن‌ها مختار هستند آموزش حضوری و یا غیرحضوری را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند یکی از روش‌های آموزش حضوری، غیرحضوری و یا نیمه‌حضوری در مدارس با تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی را انتخاب کنند، گفت: این انتخاب دانش‌آموزان بایستی حتماً به اطلاع مدارس برسد.

خدابنده در خصوص برگزاری کلاس‌های درس در مدارس با تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی گفت: شورای مدرسه به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند با توجه به جمعیت دانش‌آموزی هر کلاس درس، دانش‌آموزان را به دو یا سه گروه تقسیم کند تا دانش‌آموزان نیمی از روزهای هفته را در منزل به صورت آموزش مجازی و نیمی از هفته را در کلاس‌های درس و به صورت حضوری آموزش ببینند.

وی با تأکید بر وجود انعطاف‌پذیری لازم در برنامه‌های آموزش و پرورش با توجه به شرایط خاص موجود گفت: شبکه شاد تنهاترین و مطمئن‌ترین شبکه برای ارائه آموزش‌های مجازی است که برای سال تحصیلی جدید بسیاری از معایب آن رفع شده است.

•       دسترسی مدارس به اینترنت

خدابنده با بیان اینکه مستندات بارگذاری شده فعالیت‌های دانش‌آموزان و معلمان در شبکه شاد تنها منبع ارزشیابی دانش‌آموزان و ارزیابی فعالیت معلمان در آموزش غیرحضوری است، اظهار کرد: در سامانه شاد اطلاعات کاربران تنها روی سرور آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و می‌توان از آن به عنوان یک سامانه پاک برای استفاده دانش‌آموزان نام برد.

وی در ادامه افزود: در آغاز فرایند آموزش‌های مجازی ٢ هزار و ٧٠ مدرسه در استان به اینترنت دسترسی نداشتند، با پیگیری‌های انجام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش و همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، تمامی مدارس استان به اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند و در تمامی مدارس حداقل یک سیستم رایانه متصل به اینترنت وجود دارد.

•       اینترنت رایگان شبکه شاد

وی با بیان اینکه هزینه مصرفی اینترنت استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان رایگان خواهد بود، گفت: سیمکارتی تحت عنوان سیمکارت شاد وجود ندارد و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند با سیمکارت‌های خود از شبکه شاد به صورت رایگان استفاده کنند.

خدابنده با بیان اینکه هیچ تفاوتی در رعایت بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد، افزود: بر پایه آمار دانشگاه علوم پزشکی حدود ۸۰ درصد مدارس استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

وی با اشاره به توزیع کتاب‌های درسی یک میلیون و ۲۸۰ هزار دانش‌آموز استان تاکنون گفت: در آموزش و پرورش استان با کمبود حدود ١٩ هزار معلم روبه‌رو هستیم که به منظور مدیریت و ساماندهی نیروی انسانی تعداد ۵ هزار و ٣٠٠ نفر از طریق خرید خدمات آموزشی، ٣ هزار و ۶٠٠ نفر از طریق نیروهای حق‌التدریس آزاد، حدود ۶٠٠نفر سربازمعلم و طلبه وظیفه و الباقی با اختصاص ساعات حق‌التدریس به نیروهای شاغل و بازنشسته تأمین خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های درس حضوری دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سه جلسه ۳۵ دقیقه‌ای همراه با ۱۰ دقیقه زمان استراحت در بین جلسات خواهد بود، گفت: در این شیوه عملاً از ۲۴ ساعت فعالیت موظف معلمان، ۱۲ ساعت به صورت حضوری و ۱۲ ساعت دیگر به صورت مجازی خواهد بود.

خدابنده در خصوص برگزاری آزمون استخدامی در سال ٩٩ گفت: مجوز ما برای به کارگیری نیروهای ماده ۲۸ در سال ۹۷، ۴۶۰ نفر بود و در سال گذشته به ۹۶۰ نفر رسید، امسال نیز این رقم به بیش از ٢ هزار و ۵٠٠ نفر خواهد رسید و این تعداد از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش استان خواهند شد، این بدان معناست که هر سال توانسته‌ایم بیش از دو برابر جذب نیروی انسانی داشته باشیم.

وی درباره فعالیت سرویس مدارس تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار دقیقی از دانش‌آموزان متقاضی شرکت در کلاس‌های حضوری مدارس تاکنون موجود نبوده است، به سمت عقد قرارداد با سرویس‌های مدارس نرفته‌ایم ولی با مشخص شدن تعداد این گروه از دانش‌آموزان در صورت استمرار آموزش‌های حضوری و درخواست خانواده‌ها، اقدام‌های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان افزود: با مذاکره با خیران نیک‌اندیش درصدد تهیه تبلت و گوشی مورد نیاز آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان مناطق محروم هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.