سخگوی دولت با اشاره به اولین نشست سران قوا پس از شکل‌گیری مجلس یازدهم تاکید کرد بیا توجه به شرایط ویژه ناشی از وجود توامان تحریم و کرونا همکاری سه قوه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

جهان اسیر انتخابات نوامبر شده/ همکاری قوا در شرایط کنونی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبر امروز خود که به صورت حضوری و آنلاین با مشارکت خبرنگارانی از استانهای کشور برای اولین بار برگزار شد با اشاره به اولین نشست سران قوا بعد از شکل گیری مجلس جدید، تاکید کرد: همکاری قوا موجب حل سریعتر مشکلات می شود و در دورانی کرونا دنیا را با دشواری های اقتصادی مواجه کرده رشد های منفی بالای ۱۲ درصد را حتی در اقتصادهای قوی هم شاهد بودیم،  ایران تنها کشوری است که هم با تحریم و هم کرونا روبرو شده و  مسائلی هست که نیاز به تصمیماتی دارد که در اختیار دولت نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اختیار کامل دولت در خصوص تصمیم‌گیری برای برخی مسائل کم است، اظهار داشت:  لذا بودن قوا در کنار هم و تفاهم در تصمیمات هم به کوتاه کردن فرآیندها کمک می‌کند و هم به همکاری در اجرا. بنابراین این همکاری از ضروریات اجتناب ناپذیر این دوره تاریخی است.

وی افزود: در این جلسه درباره مسائل مختلفی بحث شد از جمله 

چگونگی افزایش سرمایه گذاری و امنیت ان. مشکلاتی که سرمایه گذاری در کشور دارد و سه قوه باید همکاری کنند، بحث گسترش صادرات و کار با همسایگان و برگشت ارز به چرخه تولید که همکاری بین قوه‌ای در این زمینه نیز پیش بینی شد و البته مسائل باز ارز و بورس، کاهش نقدینگی و تورم و طرح های همکاری سه قوه برای رفع مشکلات این حوزه‌ها.

ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین همچنین چگونگی همکاری‌های تقنینی نظارتی و قضایی در مورد موارد مختلف مورد بحث قرار گرفت.  یکی از مباحث  دیگر نیز مسائل منطقه بود حساسیت هایی که منطقه با توجه به حضور رو به افزایش امریکا و توطئه های رژیم صهیونیستی تبادل نظر شد.

وی درباره مصوبات هیئت دولت و ستاد ملی کرونا در این هفته نیز به مصوبه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی و کش و قوس و رفت و برگشت این مصوبه بین مجلس و شورای نگهبان و موانع اجرای ان اشاره کرد و گفت: در جلسه اخیر دولت نظر رئیس مجلس بحث و آیین نامه برای تامین این نظر اصاح شد و این آیین نامه از این پس ظرفیت اجرایی خواهد داشت.

سخنگوی دولت همچنین به موضوع تامین واکسن آنفولانزا اشاره کرد و اظهار داشت:  در جلسه ستاد ملی کرونا بحث خرید و توزیع عادلانه واکسن مورد نیاز جامعه بحث شد سازمان مکلف به تامین بودجه شد و وزارت بهداشت توزیع عادلانه را دنبال می کند.

ما سال گذشته ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن استفاده کردیم. امسال تمایل به استفاده بیشتر است در گام اول برای ۹ میلیون اقدام شد و با تامین منابع تا ۱۶ میلیون دوز خرید را ادامه می دهیم.

تصمیم جدید برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور همچنین از یک تصمیم جدید برای پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: ستاد ملی کرونا تصمیم مهم دیگری در حوزه آموزشی گرفت و به پیشنهاد آقای دکتر غلامی به وزارت علوم اجازه داد امسال برای آنکه داوطلبانی که آزمون داده و پذیرفته نشده‌اند به سال آینده منتقل نشوند، در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته برای رشته محل‌هایی که تعداد محل هایی که تعداد پذیرش آنها کمتر از ظرفیت بوده، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

ترامپ دست از ماجراجویی بردارد

سخنگوی دولت در واکنش به تهدید توئیتری ترامپ به اقدام سخت و نظامی در پی ادعای یک نشریه آمریکایی در مورد اینکه ایران تلاش دارد در تلافی ترور سردار سلیمانی سفیر آمریکا در یک کشور آفریقایی را ترور کند، با ابراز تاسف از اینکه رئیس جمهور کشوری که داعیه مدیریت جهانی و نظم بین‌المللی را دارد بر مبنای یک گزارش سست و بی اعتبار رسانه‌ای چنین واکنشی که حتی ممکن است سفارشی باشد نشان می‌دهد، گفت:  این خبر دروغ حتی بر مبنای ادعای سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا هم نبوده و و متاسفانه در گذشته شاهد بوده‌ایم که بر مبنای همین اطلاعات مخدوش و دروغ،  آمریکایی ها به عراق حمله کردند و بعد معلوم شد هیچ کدام از ان ادعاها واقعیر نبودند.

ربیعی با تاکید بر اینکه این رفتار بجز بر هم زدن آرامش منطقه و دنیا دستاوردی ندارد و شاید هم برای تولید خوراک انتخاباتی است، گفت: توصیه ما امتناع از ماجراجویی است. خون‌ریزی برای برنده شدن در انتخابات گناهی نابخشودنی است.

وی اضافه کرد: در خصوص سردار شهیدمان که سردار صلح در منطقه و نماد مبارزه با تروریسم را ترور کردید؛ این ننگ شما پاک‌شدنی نیست. آمریکا بزرگترین خطای راهبردی خود را مرتکب شده است. و با این کارها نمی تواند جنایت های خود را مخفی کند. در صورت هرگونه خطای راهبردی آمریکا، پاسخ قاطع  ایران را خواهد دید. 

هشدار تهران به بحرین و امارات

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در مورد عادی سازی روابط بحرین یا رژیم صهیونیستی و تبعات آن هم با تاکید بر اینکه دولت ایران ضمن هشدار  به هرگونه ایجاد ناامنی در خلیج فارس،  مسئولیت هرگونه عواقبی در این زمینه را متوجه بحرین و امارات می‌داند که پای اسرائیل را به منطقه باز کردند، گفت: ایران هر گوه عادی کردن روابط را خطای راهبری و البته موجب ارتقای بینش مردم منطقه نسبت به تهدید اسرائیل می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق به صلح و ثبات منطقه کمک نمی کند. قطعا اینکه مقاومت هایی در منطقه شکل بگیرد وجود دارد. مردم حق طلب فلسطین  هر گونه عادی سای را نخواهند پذیرفت. این یک خطای بنیادین است که با هدایت آمریکا و برای ستاد انتخاباتی ترامپ انجام می‌شود نه منافع منطقه.

جهان اسر انتخابات نوامبر شده است

سخنگوی دولت درباره موضع تهران به مذاکرات صلح افغانستان با حضور آمریکایی ها و چشم انداز موفقیت آن هم تصریح کرد: تاکید ما شروع گفت‌وگو بین گروه‌های افغانی بود و آن‌را مفید می‌دانیم و حمایت هم می‌کنیم و امیدواریم بدون دخالت خارجی و در یک تفاهم بین همه افغانی ها به ثمر برسد.

وی افزود: ثبات داخلی و امنیت در افغانستان را  تفاهم بین الافغانی و بدون مداخله خارجی  تامین می کند ولی ترامپ نگران امنیت مردم افغانستان نیست و باز هم به دنبال انتخابات نوامبر است و  دنیا اسیر انتخابات ماه نوامبر آمریکا شده است.

ایران از هر تفاهم با اجماع در افغانستان حمایت می‌کند

ربیعی یادآور شد: آمریکا با رفتن به افغانستان نه تروریسم را کاهش داد نه مواد مخدر را بلکه هر دو افزایش یافت. حضور امریکا دلیل ادامه جنگ و ناامنی در افغانستان است. مذاکرات آمریکا با طالبان را هم به معنای مذاکرات صلح نمی‌دانیم اما مخالفتی هم با هر اقدامی که به صلح کمک کند نداریم. هر تفاهمی که بین طرفهای درگیر در افغانستان با اجتماع صورت گیرد ایران از آن حمایت می کند.

نمی‌توانیم هر کسی را برای صمت معرفی کنیم

ربیعی در پاسخ به این سوال که با وجود تکانه‌های شدید اقتصادی و افزایش شدید قیمت ها به نظر می‌رسد دولت به معرفی وزیر صمت که حضور و فعالیت چند برابری‌اش مورد نیاز است اهتمامی ندارد؟ اظهار داشت: زندگی روزمره مردم دلشوره همیشگی ماست و اتفاقا مسائلی که رخ داد مثل ماجرای صادرات تخم مرغ و افزایش قیمت ان یا ذخیره‌سازی کالاها نشان داد تصمیم دولت برای تفکیک این وزارتخانه درست بوده و در این شرایط ما تمرکز یک وزارتخانه را لازم داریم و ایران شورای نگهبان به لایحه دولت هم در مجلس قابل رفع است.

وی با بیان اینکه باید ذهنیت مردم را نسبت به اینکه دولت کنترلی بر قیمت‌ها ندارد مخدوش کنیم، افزود:  ما آقای مدرسی خیابانی را معرفی کرده بودیم و به هر دلیلی رای نیاورد و دلایل مختلفی عنوان شد و شنیدم که حالا برخی می‌گویند کاش رأی می‌آورد. حالا هم  نمی‌توانیم فرد بی‌اطلاعی را معرفی کنیم، زیرا آنوقت تازه باید با وزارتخانه آشنا شود و این کار آسانی نیست و حتماً رییس جمهور به زودی فرد مورد نظر را معرفی خواهد کرد و افراد مختلفی در حال مصاحبه برای این کار هستند.

اوراق سلف نفتی هنوز در برنامه دولت است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره توقف عرضه اوراق سلف نفتی و سرنوشت این طرح هم با تاکید بر اینکه این طرح کماکان در جزو طرح های مهم دولت محسوب می‌شود و  آن‌را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: معتقدیم اجرای این طرح چند نتیجه دارد. هم مردمی که پول کم دارند صاحب سرمایه‌ای می‌شوند که تضمین دارد، هم نقدینگی را کم می‌کند، هم  تورم را پایین می‌آورد و هم امکان سرمایه گذاری را فراهم می کند. لذا امیدواریم تفاهم عمومی پیرامون آن صورت گیرد و اشکالات جزئی در مورد کلیت برطرف شود زیرا. سران قوا در کلیت با آن موافقند.

استدلال ایران در لاهه قابل قبول بود

سخنگوی دولت درباره شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد نقض مفاد پیمان مودت و جلوگیری از تجارت آزاد با اعمال تحریم های یکجانبه  و مناقشه بر سر صلاحیت این دادگاه که از سوی آمریکا مورد تردید واقع شده، با بیان اینکه در این مرحله، آمریکا به دنبال اثبات عدم صلاحیت دادگاه دادگستری بین المللی،  ارتباط برجام با عهدنامه مودت، عدم قابلیت پذیرش دعوی و ارتباط دادن موضوع با صلح و امنیت آمریکا است و این که اقدامات دولتهای ثالث در چارچوب عهدنامه قرار نمی گیرد، اظهار داشت: ایران عهدنامه را لازم الاجرا می داند و موضوع دعوی را تنها مربوط به برجام نمی‌داند و به علاوه معتقد است که وجود روش حل اختلاف در یک سند مانع از طرح همان موضوع در مرجع حل اختلاف دیگر نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این استدلال ایران هم قابل قبول بوده، خاطرنشان کرد: روش آمریکا در تحریم و فشار حداکثری موجب نقض تجارت آزاد و عادلانه است و تنها برای ما محدویت ایجاد نکرده و  ادعای آمریکا در مورد عدم شمول عهدنامه بر اقدام کشورهای ثالث صحیح نیست.گرچه نتیجه دعوی به ارزیابی دادگاه از ادله طرفین بستگی دارد ولی ایران مواضع خود را قابل اتکا و دفاع می‌داند.ما معتقدیم مواضع ایران قابل اتکا است . امیدواریم در این مرحله هم ما بر این ادعای همراه با فشار و شانتاژ آمریکا فائق بیاییم.

انتظار داریم همسایگان مقابل خفت‌گیر آمریکا بایستند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رئیس جمهور در مورد امتناع برخی کشورهای همسایه از  از بازگرداندن پول‌ها به ایران و تمهیدات دولت در این باره نیز با اشاره به اینکه ما منابع ارزی خوبی داریم که در کشورهای دیگر وجود دارد و می‌تواند مشکلات کشور را برطرف سازد، گفت: انتظار داریم که این کشورها در برابر خفت‌گیری بین المللی آمریکا مقاومت کنند.

سخنگوی دولت  با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران راهکارهای مختلفی را از جمله استفاده از پول محلی، تهاتر، کار مشترک و بانک مشترک را به عنوان مکانیسم‌های جدید در دستور کار قرار داده است، اضافه کرد: استفاده از سوفت جدید نیز یکی از ایده‌های ما برای عبور از این موانع است.

اتصال برق ایران آذربایجان و روسیه

سخنگوی دولت درباره اینکه اتصال شبکه  برق ایران، آذربایجان و روسیه چه زمانی اتفاق می افتد و از نظر هزینه و تجهیزات چگونه برآورد شده است؟چه مزایایی برای ایران دارد؟ و آیا هزینه  رق را کاهش می‌دهد؟ بیان داشت: در حال حاضر پروژه مزبور توسط مهندسین مشاور ایرانی که مورد تایید هر سه کشور قرار گرفته در حال مطالعه است. انشاالله این مطالعه در سال جاری به اتمام می‌رسد و کار اجرایی شامل هزینه‌ها و تجهیزات بر اساس نتایج مطالعه تعریف می‌شود. یکپارچه شدن سیستم برق ایران با روسیه که ظرفیت نصب شده آن حدودا سه برابر ایران است و تجارت برق و پایداری شبکه از فواید و نتایج این کار است.

سفره مردم دغدغه روزمره ما است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از کوچک شدن روزانه سفره مردم با وجود وعده های رئیس جمهور برای گشایش اقتصادی و این گمانه که دولت منتظر اتفاقی در بیرون است،پرسید، گفت: اگر اتفاق بیرونی را به منزله انتظاری برای رابطه یا مسائلی از این قبیل می دانید به صراحت اعلام می کنم به هیچ وجه دولت نه چنین بنایی هست و و نه چنین انتظاری  وجود دارد. اما از سوی دیگر  عده‌ای هم چشم خود را بر ظلم های آمریکا بسته‌اند، گویی هیچ تحریمی وجود ندارد.

ربیعی با اشاره به اینکه بارها نقدهای چند صفحه ای و سخنرانی های طولانی را خوانده و دیده ام که حتی یک کلمه به تحریم اشاره نکرده‌اند، افزود: اتفاقا این نوع نگاه به مسائل کشور، به نفع قلدری دولت آمریکا است. گویی این رژیم با تحریم هایش هیچ جنایتی علیه مردم ایران انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مردم و سفره ها مردم نگرانی هر روزه ما هست و دولت برای کاستن از تنش های ظالمانه آمریکا بر زندگی مردم و بهبود شرایط در حال تلاش شبانه روزی است، اظهار داشت: اگر از برنامه و سیاست دولت می‌پرسید، ما دلبسته خارج نیستیم اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر در فضای بین الملل، تصمیم خوب و درستی بگیرند، دولت هم برای کسب منافع ملی و مردم حتما استفاده هوشمندانه خواهد کرد.دولت قطعا نگاه به داخل دارد و ما دلبسته تحولات داخلی هستیم و انشاالله  با انسجام و همبستگی ملی، تعامل همه قوا و مشارکت ملی بر مشکلات فائق می آییم.

ربیعی درباره وضعیت کره در بازار و افزایش تقریبا صد درصدی قیمت آن هم گفت:  سالیانه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن کره وارد می کردیم. با تلاش‌های صورت گرفته کارخانجات داخلی اقدام به تجهیز دستگاه های کره‌گیری کردند و به طور کامل می توانند نیاز داخل کشور را تامین کنند و صادرات هم داشته باشند. از شهریور ماه تولیدات داخلی کروه وارد بازار می شود و چنانچه ارز نیمایی نبود قطعا قیمت چند برابر می شد. قیمت های جدید هم توسط ستاد تنظیم بازار ارائه می شود.
سخنگوی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به  رحلت آیت الله صانعی گفت: در ابتدای هفته، خبر درگذشت ناگوار عالم جلیل القدر حضرت آیت الله صانعی موجب حزن و ناراحتی شد. ایشان هم از پیشگامان مبارزه و نهضت بود و هم مورد اعتماد و محبت فراوان رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) قرار داشت. مجاهدت های خالصانه و پژوهشگرانه در گشودن باب اجتهاد و ساده زیستی و منش همراه با تواضع و دردمندی و درد آشنایی از وجود شخصیتی ایشان بود و این ضایعه را تسلیت عرض می‌کنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.