معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از تکمیل پروژه تصفیه خانه چهل بازه به عنوان اولین و بزرگترین تصفیه خانه محلی فاضلاب کشور برای تامین آب مورد نیاز در فضای سبز این کلانشهر خبر داد.

بهره برداری از اولین و بزرگترین تصفیه خانه محلی فاضلاب کشور در مشهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  شهرداری مشهد،  مهدی یعقوبی با اعلام این خبر اظهار داشت: قرار گرفتن کلانشهر مشهد در اقلیم خشک و محدودیت‌های منابع آبی باعث شد تا در سال ۹۶ احداث اولین و بزرگترین تصفیه خانه محلی فاضلاب کشور در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد و در همین راستا این طرح با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شد.

 وی ادامه داد: این تصفیه خانه با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان و با تأمین اعتبار از سوی بخش خصوصی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد  و تاکنون بیش از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس برنامه ریزی زمان بندی تا آبان ماه سال جاری آماده بهره برداری خواهد شد.

معاون شهردار مشهد خاطر نشان کرد: این تصفیه خانه با استفاده از روش تصفیه بیوراکتور غشایی و طی مراحل پیش تصفیه، تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، فیلتراسیون غشایی و گندزدایی، فاضلاب ورودی را به پسابی بسیار با کیفیت به منظور آبیاری فضای سبز شهر مشهد تبدیل می کند و از مزایای استفاده از این روش جدید تصفیه می توان به فضای اشغال کمتر مجموعه تصفیه خانه، کیفیت عالی پساب خروجی و راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب، نسبت به سایر روشهای تصفیه قدیمی اشاره کرد.

یعقوبی افزود: تصفیه خانه چهل بازه با استفاده از روش‌های نوین می تواند در هر ثانیه ۵۰ لیتر پساب با کیفیت تولید کند و در مجموع با استفاده از این مقدار پساب تولید شده حدود ۵۰ هکتار از فضای سبز شهر به صورت روزانه آبیاری خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کمبود منابع آبی مهمترین راه حل منطقی توسعه منابع آب در آینده، استفاده مجدد از پساب به عنوان یک منبع جدید و پایدار است و پساب در دسترس ترین منبع آبی پایدار در تمام نقاط محیط‌های شهری است و بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر گردیده مقدمات اجرای ۶ تصفیه خانه محلی فاضلاب دیگر نیز در شهر مشهد فراهم گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.