چابهار- منطقه آزاد چابهار در حالی عناوینی هم چون تنها بندر اقیانوسی ایران، دروازه تجارت با آسیا و رویای تبدیل‌شدن به بندر هاب پتروشیمی ایران را با خود یدک می‌کشد که از داشتن یک فرودگاه اختصاصی محروم است.

پر و بال پرواز چابهار قیچی شد؛ «مکران» بال توسعه می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان: سال‌هاست که مسافران این منطقه باید مسافت ۳۰ کیلومتری بندر چابهار تا بندر کنارک را با خودرو بپیمایند تا از طریق فرودگاه نظامی کنارک عازم استان‌های دیگر شوند اما حالا تعطیلی این فرودگاه تنها باند پروازی در این منطقه را تعطیل‌کرده و بسیاری از تاجران و افراد محلی و حتی استاندار را در شوک فروبرده است.

در طی دهه گذشته مسئولان بسیاری رویای ایجاد فرودگاه در منطقه آزاد چابهار را داشتند و حتی عبدالرحیم کردی مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد چابهار سال ۹۶ از احداث شهر فرودگاهی چابهار با ظرفیت جابه‌جایی یک‌میلیون مسافر در بازه زمانی ۱۸ ماه تا ۲ سال خبر داد که حالا با گذشته سه سال از این وعده هنوز خبری نیست!

تعطیلی فرودگاه چابهار

یازدهم شهریورماه فرودگاه کنارک بدون اطلاع‌رسانی به منطقه آزاد چابهار در نامه‌ای به شرکت‌های هوایی اعلام کرد که به دلیل نارسایی و پوسیدگی لوله‌های سوخت، پروازها تا اطلاع ثانوی در این فرودگاه تعطیل است و این فرودگاه از روز پنجشنبه ۲۰ شهریور تعطیل و تمامی پروازها به مقصد چابهار لغو شد.

تعطیلی فرودگاه چابهار که حالا بسیاری از تجار و بازرگانان و افراد بومی را سرگردان کرده است با اعتراض بسیاری از ساکنان بومی و غیربومی و به‌ویژه مدیران و هم‌چنین استاندار سیستان و بلوچستان روبرو شده است.

بسیاری از مدیران پروازی و افرادی که از تهران برای تجارت به این بندر اقیانوسی در تردد بودند حالا با مشکل جدی رفت‌وآمد به تهران و سایر شهرهای کشور مواجه هستند.

نزدیک ترین فرودگاه به چابهار در شهرستان ایرانشهر قرار دارد که۳۰۰ کیلومتر با این بندر فاصله داشته و به دلیل اینکه در طول هفته تنها دو پرواز به تهران دارد لذا حالا موجب درماندگی بسیاری از ساکنان بندر چابهار شده است.

پروازهای فرودگاه کنارک که تا پیش‌ازاین به گرگان، تهران شیراز، بندرعباس و مشهد برقرار بود نه‌تنها برای بسیاری از افراد بومی اشتغال‌زایی کرده بود بلکه حجم زیادی از گردشگران را به این منطقه می‌آورد لذا این موضوع مسئولان میراث فرهنگی و بسیاری از بومیان منطقه را که از برکت گردشگری نانی برای خانواده تهیه می‌کردند نگران ساخته است.

برخی از مسئولان می‌گویند تعطیلی فرودگاه چابهار اقدامی عامدانه است!

شنیده‌ها حاکی است این اتفاق در راستای جلوگیری از ساخت فرودگاه جدید منطقه آزاد انجام پذیرفته است اگرچه مجتبی شهری رئیس فرودگاه کنارک نه اختلاف مالی را دلیل بسته شدن فرودگاه می‌داند نه رقابت با فرودگاه بین‌المللی در حال ساخت را و در همین رابطه اعلام کرده است : نشت بنزین از لوله‌های پوسیده سوخت‌رسانی به ایرلاین‌ها موجب تعطیلی فرودگاه چابهار شده است.

گلایه استاندار

در همین راستا تعطیلی فرودگاه کنارک گلایه شدید استاندار سیستان و بلوچستان را هم در پی داشته است.

«احمدعلی موهبتی»  از سرگردانی مسافران چابهار و تهران به دنبال این توقف خبر می‌دهد و علت تعطیلی این فرودگاه را مخالفت با ساخت فرودگاه جدید اعلام می‌کند.

بنا بر گفته استاندار سیستان و بلوچستان این اتفاق بارها و بارها افتاده است.

موهبتی می‌گوید: «متولیان فرودگاه شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند.»

«مکران» بال پرواز می‌خواهد

احمدعلی موهبتی  استاندار سیستان و بلوچستان  می‌گوید: ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می‌گذرد، این بندر فاقد راه هوایی، دریایی و زمینی است و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است.

رئیس‌جمهوری در  اردیبهشت‌ماه سال ٩٣ طی مکاتبه‌ای از مقام معظم رهبری تقاضا می‌کند بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری، برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شرکت فرودگاه‌های کشور در اختیار دولت قرار گیرد.» موهبتی می‌گوید: «متأسفانه این همکاری توسط نیروی هوایی و مجموعه‌ آن صورت نگرفت.

به گفته موهبتی دولت در ادامه تصمیم گرفت  که فرودگاه جدید را بسازد بنابراین طرح آن تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشور صادر شد. به دلایلی این فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد اما در سال گذشته مجدداً مجوز فرودگاه تمدید شد و عملیات احداث آن در سال جاری آغازشده است.

استاندار وجود فرودگاه را مهم‌ترین و ضروری‌ترین گام برای توسعه گنج پنهان چابهار می‌داند. او گره اساسی توسعه سواحل مکران را  نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا می‌داند که حاضر نیستند برای مراکز نظامی پرواز بگذارند.

استاندار وجود فرودگاه را مهم‌ترین و ضروری‌ترین گام برای توسعه گنج پنهان چابهار می‌داند و گره اساسی توسعه سواحل مکران را  نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا می‌خواند

در همین حال موهبتی امیدواراست که فرودگاه بین‌المللی چابهار ظرف ۳ ماه آینده راه‌اندازی و گره اساسی توسعه سواحل مکران که نبود فرودگاه است، گشوده شود.

بازگشایی فرودگاه

گفتنی است در همین راستا تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه ضمن بازدید از برج مراقبت، دستگاه‌های کمک ناوبری و مرکز مدیریت سوخت فرودگاه کنارک اظهار کرد: طی روزهای آینده با رفع نواقص و هماهنگی با مسئولان مختلف کشوری، استانی و محلی چابهار - کنارک مجدداً فرودگاه بازگشایی‌شده و پروازها به روال قبل باز می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.