مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: سرانه بودجه مدیریت شهری در تربت‌حیدریه تنها ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

سرانه مدیریتی تربت‌ حیدریه ۶ میلیون ریال اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا خادم‌پیر در آیین معارفه شهردار تربت‌حیدریه با بیان اینکه سرانه بودجه مدیریت شهری در تربت‌حیدریه تنها ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است، اظهار کرد: این در حالی است که این شهر به لحاظ ردیف درآمدی بودجه عنوان چهارمین شهر استان را دارد، اما به لحاظ بودجه در حوزه جمعیت سرزمینی سی و دومین شهر استان به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه باید بودجه درآمدی این شهر با مصوبات قانونی ارتقا یابد، گفت: همچنین لازم است دستگاه‌ها در راستای حمایت از شهرداری نسبت به پرداخت دیون خود اقدام یا تهاتر کنند.

وی افزود: از سوی دیگر شوراها و شهرداری باید برای بودجه پایدار برنامه‌های بلند، کوتاه مدت و میان مدت شهری برنامه‌ریزی کنند و شهرداری نباید منتظر انجام تخلفات شهروندان باشند تا با بهره‌گیری از کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۷ سراغشان رفته و با کمک آن‌ها کسب درآمد کنند.

خادم‌پیر بیان کرد: هر چند تربت‌حیدریه ثروتمندترین شهر خراسان رضوی بعد از مشهد است، اما تجزیه شهرهای اطراف و کمربندی‌ها این ظرفیت عظیم را از مدیریت شهری سلب کرده ‌است.

فرماندار تربت ‌حیدریه نیز در ادامه این مراسم گفت: هر چند تربت‌حیدریه دارای ثروت‌های زیادی چون قرار گرفتن در کریدور شمال و جنوب با تردد روزانه ۲۸ هزار خودرو، کسب عنوان زعفرانی‌ترین شهر جهان و جزو سه شهر نخست ایران از حیث داشتن بارانداز دام است، اما تاکنون از این منابع بزرگ مالی نتوانسته درست بهره‌برداری کند، بنابراین شکل ظاهری تربت‌حیدریه شهری در شأن سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی نیست و شهرداری آن بسیار فقیر است.

علی رستمی افزود: این بدان خاطر است که مسؤولان حوزه مدیریتی شهری آن هنوز نتوانسته‌اند برای این خطه درآمد پایدار شهری تدوین و تنظیم کنند.

وی عنوان کرد: به همه اینها اگر دخالت‌های نابجای سایر دستگاه‌ها در امور داخلی شهرداری را اضافه کنیم، بیشتر با عمق فاجعه مواجه خواهیم شد.

فرماندار تربت ‌حیدریه با تاکید بر اینکه دولت در هیچ یک از عرصه‌های تصمیم‌سازی شوراها و شهرداری‌ها دخالت ندارد و نقشش را در حد یک ناظر حفظ کرده است، ادامه داد: دستگاه‌ها اگر نمی‌توانند یا نمی‌خواهند خدمتی به شهرداری کنند، حداقل انتظار داریم سنگ جلوی پایش نگذارند و اجازه دهند این نهاد خدماتی از داشته‌های خود بهتر و بیشتر استفاده کنند.

در ادامه عضو شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: متأسفانه اکنون شهرداری‌های کشور، شهرها را با قانون‌ سال‌های ۱۲۸۶، ۱۳۰۹ و ۱۳۳۴ هجری خورشیدی اداره می‌کنند.

علی‌ محمد الله‌یاری افزود: این بدان معناست که در این قوانین کهنه، تنها تکیه بر رفت و روب معابر شهری است، هیچ رد و نشانی از سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری نمی‌یابیم و درآمد شهرداری‌ها بر تخلفات ساخت‌وساز ساختمانی بنیان گذاشته شده‌است.

وی بیان کرد: لایحه درآمد پایدار شهری با مدل جدیدی که همه تأکید بر کسب درآمد از سوی مردم نباشد، هنوز مصوب نشده و جای دولت در تأمین این هزینه‌ها خالی است.

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی افزود: بحث بر سر این نیست که کدام دولت به شهرداری تربت حیدریه کم یا زیاد کمک کرده، بلکه مشکل آن است که نیازمند تغییر نگاه مدیریتی هستیم.

الله‌یاری با بیان اینکه نیازمند تغییرات ساختاری و تغییر نگاه نسبت به شهرداری‌ها هستیم، گفت: متأسفانه طرح‌های جامع تفضیلی شهرداری‌ها در ایران با قوانینی در حال اجراست که ۶۰ سال قبل در دنیا منسوخ شده و بر اساس این قانون حق شهردار در آن تنها در حد یک رأی و شورا نیز در آن فقط ناظر است.

گفتنی است؛ در این مراسم سعید اکبریان به عنوان شهردار جدید تربت‌ حیدریه معرفی و از خدمات محمدصادق مجتهدی شهردار سابق که در این جلسه غایب بود و نیز علیان سرپرست شهرداری این شهر، تقدیر شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.