وقتی طومار بلندبالای نام واقفان صحن و سرای رضوی را ورق می‌زنیم، نام بانوان بسیاری به چشم می‌خورد.

در کار خیر از یکدیگر پیشی بگیرید

قدس آنلاین: بانوانی که امروزه نه تنها در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... نقش چشمگیری دارند بلکه در مسیر وقف هم قدم‌های ارزشمندی برداشته‌اند. در وقف‌نامه‌های آستان قدس رضوی هم نام زنان و مادران دریادل بسیاری ماندگار شده است؛ مهربانانی که از مال و دارایی‌های خود برای مصارف گوناگون از جمله خدمت به زائران حرم مطهر امام رضا(ع) گذشتند. در ادامه پای سخن بانو غفاری‌نسب، یکی از واقفه‌های تهرانی این آستان مقدس می‌نشینیم تا با داستان وقف او آشنا شویم. این بانوی نیک‌اندیش متولد ۱۳۴۲، یک واحد آپارتمان در پایتخت را در سال گذشته بر حرم مطهر رضوی وقف کرد.

چطور شد قدم در مسیر وقف گذاشتید؟

دیدن مصاحبه‌های تلویزیونی درباره وقف برایم بسیار جالب بود. در این برنامه‌ها عنوان می‌شد وقتی انسان در مسیر وقف قدم گذاشته باشد، پرونده اعمالش با مرگ او بسته نشده و حتی پس از فوتش خوبی‌ها و خیرهای وقفش به پرونده اعمالش سرازیر می‌شود. بنابراین همیشه در این اندیشه بودم در حد توانم وقفی را انجام دهم.

چرا حرم مطهر رضوی را برای وقف آپارتمان خود انتخاب کردید؟

چند سالی بود به عنوان یکی از خادمان آستان قدس رضوی خدمت می‌کردم، بسیار شیفته آقا علی بن موسی الرضا(ع) هستم. به طور مثال در گذشته ماهی دو روز از تهران برای خدمت در حرم مطهر رضوی به مشهد سفر می‌کردم. البته امیدوارم این ارادت خالص و مخلص باشد، به درگاه ایشان برسد و از من قبول کنند. وقتی در جمع خادمان این آستان ملکوتی قرار گرفتم، این فضای معنوی موجب شد تا حرم مطهر حضرت رضا(ع) را برای وقف خود انتخاب کنم. پیش از این ماجرا همیشه در فکر بودم از چه راهی وارد مسیر وقف شوم. حتی می‌خواستم به دفتر موقوفات تهران مراجعه و در حوزه‌های قرآنی یا علمی همچون مدرسه‌سازی و مسجدسازی وقف کنم.

درباره چگونگی مصارف عواید موقوفه‌تان توضیح دهید.

در حال حاضر تولیت این آپارتمان در اختیار خودم است و می‌توانم از منافع مادی آن به ویژه برای پرداخت اقساط وام آن استفاده کنم. پس از درگذشتم، تولیت موقوفه به آستان قدس رضوی واگذار می‌شود. تعیین مصارف عواید موقوفه خود را هم به مدیران آستان قدس رضوی واگذار کردم تا طبق تشخیص آنان در امر نیازهای ضروری حرم مطهر رضوی صرف شود.

چگونه با مراحل اداری وقفتان آشنا شدید؟

برای آشنایی با مراحل وقف در آستان قدس رضوی در یکی از سفرهای زیارتی خود به مشهد مقدس، به دفتر راهنما و مشاوره وقف در یکی از صحن‌های حرم مطهر مراجعه کردم و خواستم برایم درباره وقف در این آستان مقدس توضیح دهند. کارشناس حاضر در این دفتر هم از توجه دقیق و خوب مجموعه آستان قدس رضوی نسبت به مراقبت و حفظ موقوفات امام رضا(ع) و هزینه عواید آن‌ها در سرفصلی که در وقف‌نامه ذکر شده است، گفت. بدین ترتیب با راهنمایی کارشناسان موقوفات آستان قدس رضوی در مشهد در این مسیر قدم گذاشتم. البته از آنجایی که این ملک را با استفاده از وامی که به نام مادرم بود (اقساط وام را خودم پرداخت می‌کردم) خریداری کرده بودم، مادرم هم در انجام مراحل اداری وقف همراهی‌ام کرد. حمایت مادرم موجب شده بود بتوانم واحد بزرگ‌تری را خریداری و وقف کنم.

پس از اتمام این مراحل چه احساسی داشتید؟

با توجه به ارتباط قلبی نزدیکی که با امام رضا(ع) دارم، همیشه از ایشان می‌خواستم توفیق مشارکت در سنت حسنه وقف را نصیبم کنند. بدین ترتیب وقتی وقف‌نامه تنظیم شد، بسیار خوشحال شدم. چون حس می‌کردم امام رضا(ع) اجازه دادند تا در مسیر وقف قدم بردارم. همچنین به یکی از آرزوهای قلبی‌ام رسیده بودم و راهی برای دنیای معنوی خودم باز می‌دیدم که مسرت‌بخش بود.

آیا برکات این وقف را در زندگی‌تان حس کرده‌اید؟

در تلاش هستم سالی یک بار جمعی از بانوان متدین حاضر در کلاس قرآنم در تهران را به مشهدالرضا(ع) بیاورم. پارسال از امام هشتم(ع) خواستم دوباره این توفیق را نصیبم کنند که خدا را شکر با وجود مشغله‌های بسیار، برای سه یا چهارمین بار شرایط سفرمان فراهم شد. همچنین معتقدم از آنجایی که نیت وقف این آپارتمان بر حضرت رضا(ع) را پیش از خرید آن در دل داشتم، مراحل اداری گرفتن وام خرید آن بسیار سریع انجام شد چنان که مشکلات به سرعت حل شده و راه‌ها برایمان باز می‌شد. این موضوع برای خودم هم باورنکردنی بود. حتی به خوبی به یاد دارم پیگیر اجاره دادن این آپارتمان بودم، اما با وجود آنکه آن را به چند املاکی سپرده بودم و فصل خوبی هم برای اجاره بود، اجاره نمی‌رفت. در آن زمان دلم را به امام رضا(ع) سپردم و از ایشان کمک خواستم تا پیش از سفر زیارتی خود و دوستان کلاس قرآنم، آپارتمان به اجاره برود. جالب است بدانید پیش از حرکت قطار به مشهد از املاکی با من تماس گرفتند و خبر دادند مستأجر خوبی پیدا شده است. بدین ترتیب پسرم را به نیابت از خودم برای امضای قولنامه فرستادم. همان طور که از امام رضا(ع) خواسته بودم پیش از آغاز سفرم این مشکل چندماهه برطرف و آپارتمان با قیمت مناسب اجاره شد. خاندان عصمت و طهارت(ع) هیچ کس را مدیون درگاه خودشان نگه نمی‌دارند و حتی بیشتر از آنچه بخواهید هم به شما می‌دهند.

چه خاطره خوبی از وقف این آپارتمان در ذهنتان ماندگار شده است؟

می‌دانستم اگر این آپارتمان را وقف نکنم به فرزندانم ارث می‌رسد. بنابراین پیش از انجام وقف با آنان مشورت کردم. پسرم گفت مادر راضی هستم، فقط به شما توصیه می‌کنم هر چه سریع‌تر مراحل اداری این وقف را انجام دهید، زیرا شیطان در کمین نشسته است تا شما را از این کار منصرف کند. برایم بسیار جالب بود که او چنین پیشنهادی به من داد. دخترم هم پاسخ داد هر کاری دوست دارید با مال خودتان می‌توانید انجام دهید. تشویق‌ها و حمایت‌های فرزندانم مایه خرسندی‌ام شد و خاطره خوبی از وقف این آپارتمان برایم به جا گذاشت. شاید اگر حمایت آنان به یاری خدا نبود، من هم سست می‌شدم.

به نظر شما چرا باید مردم در سنت حسنه وقف مشارکت بیشتری داشته باشند؟

در آیات قرآنی و روایت‌ها آمده است که در کار خیر از یکدیگر پیشی بگیرید. به نظرم وقف مصداق همین امر است، در واقع وقف یک نوع پیش‌بینی برای آخرت و در کار خیر پیشی گرفتن است. چرا ما از آنچه داریم برای آخرت خود پس‌انداز نکنیم؟ چرا برای آن دنیا که با کوله‌باری از گناه راهی‌اش هستیم، مسیری باز نکنیم؟ در حال حاضر که زنده هستیم باید از همین مظاهر مادی برای گشایش عاقبت خود در آخرت استفاده کنیم. هر فردی هر کار خیری از دستش برمی‌آید باید خودش انجام دهد تا گناهانش در آخرت بخشیده شود. از سوی دیگر، هر فردی در حد توان خود می‌تواند قدمی در مسیر وقف و نیکوکاری بردارد، بی‌شک این کار در آینده معنوی او هم راهگشا خواهد بود. در این مسیر اقدام‌هایی هم برای ترویج وقف در کلاس قرآنم انجام دادم تا جایی که بسیاری از بانوان تشویق شده و در امر وقف مشارکت کردند.

همچنین از مسئولان امر اشاعه وقف می‌خواهم تبلیغات بیشتری درباره اثرات دنیوی و اخروی وقف انجام دهند.

چه خواسته‌ای از راه دور از امام رضا(ع) دارید؟

آخرین بار با خانواده‌ام، پیش از شیوع بیماری کرونا در بهمن سال ۹۸ به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شدم. سلامم را به امام رضای(ع) عزیزم برسانید. از ایشان ظهور هر چه زودتر حضرت مهدی(عج)، گشایش زندگی مردم و حل مشکلات جوانان را خواستارم. امیدوارم با نظر اهل بیت(ع) بیماری کرونا هر چه زودتر ریشه‌کن شود و مردم مثل گذشته بتوانند با آرامش خیال به زیارت اماکن متبرکه مشرف شوند. همچنین جامعه اسلامی و بشری به سوی مسیر تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) برود، مستکبران و جهانخواران روزگار نابود شده و عاقبت همه مردم ختم به خیر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.