رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در جمع خبرنگاران تأکید کرد: فعالیت‌هایمان باید در شأن انتساب به امام رضا(ع) باشد.

فعالیت‌هایمان باید در شأن انتساب به امام رضا(ع) باشد

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترسیدحسن وحدتی شبیری در نشست خبری آغاز سال تحصیلی و در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر رویکردهای این دانشگاه برای تحقق راهبردهای علمی مقام معظم رهبری، مرجعیت علمی در جهان اسلام و کادرسازی نیروی انسانی برای مدیریت‌های مختلف آستان قدس رضوی اظهار کرد: این دانشگاه چند ویژگی دارد که قابل توجه است، ابتدا منتسب به تشکیلات امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی است و طبیعتاً فعالیت‌های آن باید متناسب با این شأنیت و انتساب و در راه فرهنگ و معارف رضوی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری ادامه داد: این دانشگاه در بستر حوزه علمیه‌ای به وجود آمد که بیش از 350 سال قدمت دارد. مدرسه میرزاجعفر و مدرسه خیرات‌خان در حدود 350 سال پیش توسط تعدادی از علمای هندی و در کنار حرم مطهر امام رضا(ع) ایجاد و راه‌اندازی شدند و موقوفات و منابعی هم برای این دو مدرسه به صورت پایدار ایجاد شد تا به فعالیت علمی ادامه دهند، هر چند که در زمان حکومت ستمشاهی پهلوی این دو مدرسه به دلایل مختلف تعطیل شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به اهتمام تولیت فقید مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی این دو مدرسه بازسازی شد و با استحکام بنا و ساخت تأسیسات و ابنیه و ساختمان‌های جدید مجموعه دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأسیس شد.

وی در بیان ویژگی سوم این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی یک دانشگاه بخشی است و با دانشگاه‌های دولتی و دیگر دانشگاه‌ها متفاوت است. این دانشگاه متعلق به آستان قدس رضوی است و تلاش دارد تا نیازهای مورد درخواست این تشکیلات را تأمین کند و این نیازها در زمینه‌های فکری، علمی، تربیتی، فرهنگی و... بوده و دامنه گسترده‌ای دارد.

این مقام مسئول افزود: تربیت خطبا و منبری‌های ماهر و وارد به علم وعظ و خطابه و سخنور، تربیت نیروهای فقیه در زمینه پاسخگویی به مسائل شرعی در رشته‌های مختلف فقه و... از جمله مواردی است که در این زمینه می‌توان بیان کرد، ضمن اینکه این دانشگاه باید پس از تأمین نیازهای آستان قدس رضوی بتواند در زمینه تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی، حوزه‌های علمیه و... نیز تلاش کند، به گونه‌ای که در زمینه‌های گوناگون فقه، فلسفه، اصول، کلام اسلامی و... و تولید دانش در حوزه علوم اسلامی، فلسفه، نقد تفکر فلسفی غرب و... می‌تواند ثمربخش باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری در ادامه به تلاش برای تحقق راهبردهای علمی مورد نظر مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: پرواضح است که این دانشگاه با توجه به انتساب به آستان قدس رضوی باید یکی از مهم‌ترین اهدافش تلاش برای تحقق منویات و راهبردهای علمی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی و در رأس آن تمدن نوین اسلامی باشد. ما معتقدیم یکی از بهترین مکان‌ها برای تهیه نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی، همین دانشگاه علوم اسلامی رضوی است و در همین زمینه پژوهش‌های مختلفی مرتبط با این موضوع در این دانشگاه در حال انجام و طبقه‌بندی است.

توجه به مؤلفه وقف، احسان و نیکوکاری

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به یکی از مؤلفه‌های مرتبط با این پژوهش‌ها به نام وقف، احسان و نیکوکاری اشاره و یادآور شد: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام می‌تواند با رعایت مسائل شرعی و قانونی و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در نهاد وقف، بسیاری از مشکلات را بررسی و راه حل آن را ارائه کند. به عنوان مثال: با تعامل و هماهنگی با نیکوکاران و افراد خیر و ارائه مشاوره‌های لازم می‌توان نیت واقفان و زمینه هزینه‌کرد و مصارف موقوفات را در حل مشکلاتی مانند بیکاری جوانان، مشکلات خانوادگی و... سوق داد.

رئیس این دانشگاه همچنین به تشکیل مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت در این دانشگاه در راستای توجه به تمدن نوین اسلامی اشاره و بیان کرد: در این مرکز نیازهای آستان قدس رضوی در کارگروه‌های مشخص مانند کارگروه زیارت و... مورد بررسی و ارائه طریق قرار می‌گیرد. ما معتقدیم که مسئله زیارت تنها نباید به آمدن به حرم مطهر خلاصه شود بلکه باید برای ارتقای معنوی و معرفتی زائران در راستای شناخت صحیح و درست مقام امام معصوم(ع) تلاش شود و یکی از بهترین مکان‌ها برای این موضوع، همین دانشگاه است.

وی اضافه کرد: در بین زائران، افراد مختلف با طبقات گوناگون و مدارج تحصیلی و علمی مختلف مانند استادان، دانشجویان، پژوهشگران، طلاب علوم دینی و... حضور دارند که باید برای نیازهای معنوی و فکری آنان پس از فراغت از زیارت حتماً فکری شود که موضوع بسیار مهمی است.

به دنبال تشکیل هسته حوزوی هستیم

حجت‌الاسلام وحدتی شبیری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تشکیل هسته حوزوی در این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: در راستای همین فعالیت‌هایی که بیان شد، به دنبال تشکیل یک هسته حوزوی با موافقت و پشتیبانی تولیت معزز آستان قدس رضوی در این دانشگاه هستیم تا با نظارت و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با حوزه‌های علمیه، این هسته بتواند مجتهدان و علمای دینی آگاه به مقتضیات زمان و شرایط کشور و جهان را برای داخل و خارج از کشور تربیت و تأمین کند.

وی ادامه داد: اگر امروز در کشور نیازمند وجود فقیه در نهادهایی مانند شورای نگهبان، قوه قضائیه، وزارتخانه‌های مرتبط و... هستیم که آگاه به مقتضیات روز و در عین حال آگاه و متخصص در اصول و معارف و آموزه‌های دینی باید باشند یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تحقق این امر، دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که از طریق همین هسته حوزوی باید انجام شود.

از مرجعیت علمی و کادرسازی غفلت نکرده‌ایم

رئیس این دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع توجه به مرجعیت علمی و کادرسازی برای مدیریت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: یکی از فعالیت‌های این دانشگاه در مرکز وقف، نذر و زیارت، توجه به موضوع مدیریت اجرایی وقف است که از این لحاظ اهمیت دارد که بسیاری از فعالیت‌های این آستان مبارک با این موضوع مرتبط است، در همین راستا در پی راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی مرتبط با وقف بوده که موافقت اصولی از وزارت علوم را دنبال کرده و تلاش می‌کنیم رشته فقه و حقوق وقف و رشته مدیریت اجرایی وقف در مقطع کارشناسی ارشد را در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم تا دانشجویان دانش‌آموخته در این گونه رشته‌ها بتوانند نیازهای آستان قدس و حتی نهادهای مرتبط با وقف مانند سازمان اوقاف را برطرف کنند.

این مقام مسئول در زمینه مرجعیت علمی نیز خاطرنشان کرد: ما تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی را یکی از راهبردهای علمی مقام معظم رهبری می‌دانیم و تلاش می‌کنیم با توجه به امکاناتی که داریم در بعضی از حوزه‌ها بتوانیم نیازهای کشور را برطرف کرده و حتی نگاهی هم به جهان اسلام و سایر نقاط دنیا داشته باشیم که یکی از این حوزه‌ها، مرجعیت علمی شدن در حوزه وقف، زیارت، احسان و نیکوکاری است.

وی با اشاره به حمایت‌های این دانشگاه از فعالیت‌های علمی دانشجویان تصریح کرد: یکی از طرح‌های مورد نظر در این زمینه، طرح پژوهانه به منظور پشتیبانی مالی با توجه به امکانات و توانمندی‌های موجود از طرح‌های علمی دانشجویان این دانشگاه است که پس از بررسی و موافقت دانشگاه این طرح به اجرا درخواهد آمد.

توسعه مراکز پژوهشی دانشگاه، توجه به حوزه حکمت هنر اسلامی، مرکز تحقیقاتی امام رضا(ع) با تعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دفتر آینده‌پژوهی، دفتر مطالعات هنر اسلامی و... از دیگر مواردی است که رئیس این دانشگاه در سخنان خود به آن‌ها اشاره کرد.

وقف ترمیمی در خدمت جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام وحدتی شبیری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع وقف ترمیمی به عنوان یک مطلب و موضوع مهم در زمینه جرم‌زدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی اشاره کرد و افزود: وقف ترمیمی نهادی است که آغاز کارش از این دانشگاه شروع شد. موضوع عدالت ترمیمی، در حقوق کیفری وجود دارد و نباید به مجرمان با نگاه انتقام‌جویانه نگریسته شود.

وی ادامه داد: حکومت باید با نگاه الهی و آموزه‌های دینی و تأسی به سنت و سیره حضرات معصومین(ع) در زمینه اصلاح افراد خطاکار و جرم‌زدایی فعالیت کند و با همین هدف مرکز وقف، نذر و زیارت این دانشگاه با اهتمام به موضوع وقف ترمیمی تلاش دارد تا این مطلب بیش از پیش در بین نیکوکاران، خیران و واقفان برای اصلاح افراد مجرم، ایجاد صلح و مصالحه بین طرفین دعوا و کاهش پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی جایگاه خود را پیدا کند.

وی در این زمینه پیشنهاد تشکیل نهاد داوری رضوی به اسم تشکیلات مقدس امام رضا(ع) را ارائه کرد و افزود: اگر این موضوع مورد تأیید و موافقت تولیت آستان قدس رضوی قرار گیرد با رعایت موازین شرعی و قانونی می‌توان از این طریق بسیاری از اختلاف‌ها و پرونده‌های بین افراد جامعه را با رعایت اصول شرعی حل و فصل کرد.

به دنبال گسترش و تخصصی شدن رشته‌ها هستیم

رئیس این دانشگاه همچنین به توسعه و تخصصی شدن رشته‌های تحصیلی این دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: رشته‌های قدیمی این دانشگاه که در مقاطع مختلف تحصیلی و در طول سالیان مختلف و با تلاش و کوشش مدیران قبلی این نهاد مقدس ایجاد شده‌اند، حذف نمی‌شوند اما به دنبال تخصصی شدن رشته‌ها و نیازهای روز آستان قدس رضوی هستیم.

وی بیان کرد: در این زمینه در راستای کسب مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط و گسترش و تخصصی شدن رشته‌ها در زمینه‌هایی مانند: زیارت، وقف، مدیریت اجرایی وقف، حقوق عمومی، مدیریت، فرهنگ و ارتباطات و تبلیغ، تاریخ تشیع و... که نیاز آستان قدس و سایر نهادهای مشابه است تلاش می‌کنیم.

وی همچنین به برگزاری اختصاصی آزمون ورودی این دانشگاه با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور اشاره و بیان کرد: امسال در 20 نقطه کشور و با کمک جهاد دانشگاهی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آزمون این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و با حضور حدود 3هزار و 500 داوطلب (در مجموع در سه مقطع) برگزار شد که پس از طی مراحل گزینش، مصاحبه و... افراد منتخب برای تحصیل برگزیده خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری تأکید کرد: تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل این دانشگاه در حال حاضر حدود یک هزار و 200 نفر بوده که در سالیان گذشته البته حدود 60 دانشجو از کشور سوریه هم در این دانشگاه حضور داشته‌اند.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص کرونایی و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ترم تحصیلی گذشته مراحل آموزش به صورت ترکیبی از حالت حضوری و استفاده از فضای مجازی برگزار شد به گونه‌ای که حدود 300 کلاس در فضای مجازی در ترم گذشته توسط این دانشگاه برای دانشجویان ارائه شد و در سال تحصیلی جدید هم که از 29 شهریورماه آغاز می‌شود در تلاش هستیم با بررسی همه جوانب و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و آموزش حضوری، مطابق دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت آموزشی این دانشگاه به نحو شایسته انجام شود.

راه‌اندازی‌ کرسی‌های علمی، کنفرانس‌های درسی، امور تحقیقاتی و پژوهشی، فعالیت در مرکز مهارت‌آموزی دانشگاه، حضور بیشتر در اماکن متبرکه حرم مطهر برای ارتباط نزدیک‌تر با زائران، توجه به تبلیغ سنتی و تبلیغ نوین با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اهتمام به سواد رسانه‌ای در بین دانشجویان، طلاب و... از دیگر مواردی است که رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سخنان خود به آن‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.