سنندج- استان کردستان به دلیل برخورداری از معادن طلا یکی از استان‌های طلایی کشور محسوب می‌شود لذا یکی از معادنی که از ذخایر خوبی برخوردار است، معدن طلای «ساریگونی» است که در همین استان واقع‌شده است.

کردستان بر روی گنج خوابیده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: معدن طلای ساریگونی قروه با ۱۸ تن ذخیره برای مدت هفت سال توسط یک شرکت قزاقستانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

امیدهای طلایی

معدن طلای ساریگونی یا همان «داشکسان» چند سال پیش به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اکتشاف و بهره‌برداری طلا با ماهیتی انگلیسی ـ استرالیایی واگذار شد.

شرکت «ریوتینتو» از غول‌های معدن در جهان است که کار مطالعات اکتشافی این معدن را انجام داد اما به علت اختلاف‌هایی که با مسئولان وزارت صنایع و معادن آن زمان پیدا کرد، حاضر به ادامه کار و بهره‌برداری نشد و اواخر سال ۱۳۸۹ از این طرح انصراف داد.
هرچند این طرح تا مرحله بهره‌برداری نیز پیش رفت اما یک‌باره شرکت خارجی از ادامه این طرح انصراف داد و حرف‌وحدیث‌های این انصراف در آن سال‌ها زبان به زبان چرخید که بسیاری، آن را به‌صرفه نبودن استخراج طلا برای این غول معدنی و برخی، آن را ناشی از تحریم‌ها اعلام کردند.

به‌هرحال هرچه بود، سرمایه‌گذار خارجی این طرح کنار کشید و امید برای طلایی شدن کردستان، رنگی خاکستری به خود ‌گرفت. در این زمان قزاق‌ها وارد عمل شدند و برای اجرایی شدن این طرح آستین بالا زدند.

فعالیت رسمی قزاق‌ها در این واحد معدنی از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و عملیات اجرایی آن‌یک سال بعد کلید خورد. سال ۹۴ نیز از آن بهره‌برداری رسمی شد.

ضرورت شفاف‌سازی

در همین رابطه نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد عدم شفاف‌سازی صنعت، معدن و تجارت شائبه تاراج طلای کردستان را در اذهان ایجاد می‌کند.

علی‌محمد مرادی در این رابطه اظهار کرد: معدن طلای داشکسن قروه یکی از معادن غنی کشور بوده و در قرارداد پیشین این معدن مقررشده بود که ۵۱ درصد آن متعلق به ایران و ۴۹ درصد متعلق به سرمایه‌گذار خارجی باشد که متأسفانه در قرارداد جدید با شرکت بهره‌بردار قزاقستان این درصد تغییر پیداکرده ۷۰ درصد سهم شرکت خارجی و ۳۰ درصد سهم ایران است.

وی افزود: بر اساس این قرارداد و اعلام مسئولان صنعت، معدن و تجارت مقررشده بود که سالانه دو تن در سال طلا از این معدن برداشت کنند اما متأسفانه بر اساس اعلام مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شاهد اعلام برداشت سه و چهاردهم تنی طلا از این معدن هستیم.

عضو شورای عالی معدن ایران خاطرنشان کرد: به دلیل نبود نظارت‌های درست و شفافیت نداشتن عملکرد این شرکت بهره‌بردار و اداره کل صنعت، معدن و تجارت این امر در اذهان مردم و بنده نماینده متبادر می‌شود که شاید سالانه چندین تن مازاد این قرارداد طلا از این معدن برداشت شود.

در حال حاضر معادن ارزشمندی ازجمله طلا، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی، سیلیس و باریت معادنی که در توسعه استان کردستان نقش اساسی دارند، همگی فعال هستند

مرادی اظهار کرد: نظارت کافی بر این شرکت قزاقستانی وجود ندارد و حتی کارکنان فنی و تخصصی و نیروهایی که در جریان برداشت و تولید واقعی طلا هستند همگی قزاقستانی بوده و نیروهای بومی منطقه اجازه تسلط بر عملکرد این شرکت را ندارند.

وی افزود: علاوه بر عوارض جانبی بسیاری که این معدن برای کارگران دارد متأسفانه تاکنون سهم یک درصد تولید طلا نیز به مردم منطقه پرداخت‌نشده است و حتی این شرکت بهره‌بردار عوارض بر ارزش‌افزوده را نیز پرداخت نکرده است و همگی این موارد به عدم شفافیت و نظارت ضعیف صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد.

مرادی تصریح کرد: هیچ قراردادی و پروانه بهره‌برداری در خصوص این شرکت قزاقستانی در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است و همین امر شائبه‌ها را در اذهان بیشتر می‌کند.

سرمایه نهفته

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به ظرفیت معادن استان اظهار می‌کند: اگر معادن به بحث فرآوری برسد ظرفیت آن سه برابر می‌شود.

مهدی مرادی می‌افزاید: در حال حاضر معادن ارزشمندی ازجمله طلا، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی، سیلیس و باریت معادنی که در توسعه استان کردستان نقش اساسی دارند، همگی فعال هستند.

وی بابیان اینکه تولید شمش طلای استاندارد بین‌المللی با برند کردستان ازجمله برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این استان است می‌افزاید: میزان سرمایه‌گذاری اولیه معدن ساریگونی ۷۸ میلیون دلار است که این سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال یک هزار نفر به‌طور مستقیم شده است.

وی بیان می‌کند: بر همین اساس ۱۲۸ نفر از نیروهای این معدن خارجی و ۱۰ درصد آن‌ها غیربومی هستند اما بقیه نیروهای موردنیاز از روستاهای اطراف و شهرستان‌های کردستان تأمین و به‌کارگیری شده‌اند.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در معدن طلای ساریگونی شمش طلا تولید می‌شود، افزود: در چنین کارخانه‌ای باید مصنوعات طلا تولید شود تا با برند کردستان صادر شود و این اقدام در دست بررسی مجموعه سرمایه‌گذار است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان می کند: معدن طلای ساریگونی طی یک سال گذشته حدود ۶۴ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده‌ و به خزانه کشور اضافه‌شده است، این در حالی است که اگر حقوق دولتی حاصل معادن را به استان کردستان بازگردانده شود صرف ایجاد زیرساخت لازم برای معادن و افزایش فرآوری کارخانه‌ها خواهد شد.

مرادی نقش معادن را در اشتغال‌زایی استان بسیار مهم  دانست و عنوان کرد: در حال حاضر چهار هزار نفر در معادن استان مشغول به کار هستند و بدون شک معادن در توسعه استان‌ها به‌ویژه استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای همچون کردستان نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مواد امعدنی در محل مناسب خود فرآوری نشوند منجر به‌صرفه اقتصادی نخواهد شد ادامه داد: وجود معادن در مناطق محروم سبب ایجاد کارخانه فرآوری، تولید طلا و ایجاد اشتغال و سرانجام توسعه در آن منطقه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.